یکی از مشکلات بزرگ در سیستم اداری ما، این است که پیگیری لازم برای اجرای مصوبات جلسات تصمیم گیری انجام نمی شود

 

دیدگاه: دکتر محمدجواد فدایی

استاندار کرمان

مشکل کشور و استان کرمان، توسعه اقتصادی و به ویژه ایجاد اشتغال و تولید درآمد برای مردم است که لازمه توسعه اقتصادی نیز رسیدن به موفقیت در بهبود فصای کسب و کار است که کشور ما رتبه پایینی (۱۲۰) در دنیا داریم.

با توجه به این مشگل، دولت و استانداری کرمان از سرمایه گذاران برای افزایش تولید و اشتغال حمایت می کنند. البته کرمان رتبه دو رقمی در فضای کسب و کار در کشور دارد و باید این فضا اصلاح شود تا با جذب سرمایه گذاری بتوانیم تولید را رونق داده و شغل ایجاد کنیم.

یکی از مشکلات بزرگی که در سیستم اداری ما وجود دارد، این است که پیگیری لازم برای اجرای مصوبات جلسات تصمیم گیری انجام نمی شود. آنچه در این مورد باید مورد توجه قرار گیرد این است که مصوبات قبل از تصویب، باید مورد ارزیابی و کارشناسی دقیق قرار گیرند. چون بر این اصل تاکید داریم که هر مصوبه ای در پنجره واحد سرمایه گذاری تصویب می شود، لازم الاجراست.

نشست های رفع موانع تولید نیز باید خروجی لازم را داشته باشند، تا موجبات تقویت سرمایه گذاری و فعال شدن بنگاههای تولیدی فراهم شود. در واقع با کسب اطمینان از توجیه‌پذیری طرح و احراز اعتبارسنجی متقاضیان، بانک ها باید نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند و در صورت عدم موافقت، باید دلایل مخالفت به‌صورت مکتوب به واحد منعکس شود. بانک ها از طرفی باید به شرایط ویژه کشور هم توجه داشته باشند و در شرایط بحران کسب و کار و شیوع کرونا و تحریم های سنگین اقتصادی، بدهی بنگاه های تولیدی را تقسیط کنند و هر مجوزی که برای این کار لازم دارند را از سازمان های بالادستی خود اخذ کنند. چون در شرایط موجود به هر نحو ممکن باید از ورشکستگی بنگاه ها جلوگیری شود تا واحدهای تولیدی باید فعال باشند و نیروهای آنها تعدیل یا بیکار نشوند، اما چگونگی حفظ فعال بودن آنها نیز مهم است.

نقش کارگروه بهین یاب در بانک ها نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است و عملکرد مناسب آنها، موجب می شود که سرمایه گذاری ها در مسیر درست خود به کار گرفته شوند. به ویژه آن که موسسات اعتباری موظف شده اند تا به‌ منظور حفظ منافع سپرده‌گذاران و تخصیص بهینه منابع،‌ نسبت به بررسی طرح توجیهی فنی،‌ مالی و اقتصادی درخواست متقاضیان اقدام نمایند.

با توجه به معدنی بودن استان کرمان، باید به سمت این برویم که منابع مالی شرکت‌های معدنی در راستای سرمایه‌گذاری پروژه‌های استان هزینه شوند. طبق مطالعات انجام شده با توجه به منابع در دسترس،  سرمایه گذاری و احداث پروژه های جدید در استان، باید ترجیحا از محل سهم استانی سرمایه در گردش شرکت های معدنی تامین شود. برای این منظور شرکت های معدنی باید هر ماه تراز مالی و سرمایه در گردش خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان اعلام کنند.

بانک‌های استان کرمان نیز با ابلاغ مصوبه شورای معادن یا در صورت لزوم با نامه قوه قضاییه، باید حساب‌های عملیاتی و گردش مالی سالیانه هر یک از شرکت‌های معدنی استان را اعلام کنند، همچنین شرکت‌های معدنی تراز مالی ماهانه خود را در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دهند.

از طرفی با توجه به وضعیت اقلیمی استان کرمان، باید متوجه باشیم که سرمایه گذاری ها در چه مسیری باشد. به عنوان نمونه نمی‌توانیم در بخش کشاورزی توسعه کمی را انجام دهیم و باید روی توسعه کیفی بخش کشاورزی اقدام کنیم.

   تاریخ ثبت: 1399/05/21     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |