ما تاکنون نتوانســته ایم یک ســرمایه گذار جذب کنیم چون با اطلاعاتی که آنها از داخل کشــور جمع آوری می کنند، متوجه می شــوند با موانع و مشــکلات زیادی در ایــران برای سرمایه گذاری مواجه خواهند شــد و دیواری در مقابل آنها قرار دارد، لذا از بالای سر ما عبور و به امارات رفته اند.

 

 

 

 

 

عضو هیات رئیســه اتاق بازرگانی مشــترک ایران و روســیه گفت: ورود یک ســرمایه گذار روس تاثیر بالایــی در اقتصاد ما دارد.

 

امروز روزانه 40 تا 50 شرکت روسی در امارات در حال ثبت شدن است.

 

جلیل جلالی فر در باره سطح مبادلات ایران و روســیه در حال حاضر گفت: مبادلات ما با روســیه افزایش داشــته اما هنوز دسترســی به آمار و ارقام آن نــدارم.

 

احتمالا امســال ما افزایش مبادلات صد در صدی را با روســیه تجربه خواهیم کردیم و اگر بیشتر نباشد، کمتر از آن نخواهد بود.

 

مهم ترین مســاله این اســت که ما بعد از مناقشــه روســیه با اوکراین، تنوع صادراتی به روســیه هم پیــدا کردیم.

 

این تنوع صادراتی مهم اســت چراکه در گذشــته حــدود 83 درصد از صادرات ما محصولات کشــاورزی و مواد غذایی بــود اما امروز بســیاری از محصولات در گروه هــای دیگــر از جمله مصالح ســاختمانی، محصولات شیمیایی و پتروشــیمی و مصنوعات دیگر و حتی ماشــین آلات صنعتی از گمرکات ایران به روسیه صادر می شود.

 

جلالی فر در ادامه خاطرنشــان کرد: حجم مبادلات ما با روسیه صد درصد افزایش یافت و قطعا می تواند بیش از آن نیز باشــد.

 

پیشتر کشتی های صادراتی به آسانی بارگیری می شدند، اما در حال حاضر صادرکننده در بنادر ما باید در نوبت بماند تا کشتی برای بارگیری مجددا خالی شــود که نشــان دهنــده افزایش چشــمگیری برای صادرات کالا به روســیه اســت.

 

باید توجه داشــت که بازاری که 294 میلیــارد دلار واردات کالایی دارد، حتی افزایش صد در صدی ما در مقابل آن، رقم بالایی محسوب نمی شود.

 

وی افزود: ما در مســیر صادرات خود به روسیه چندین مشکل اساسی داریم که تا این مشکلات حل نشــود، نمی توانیم به آن ارقام قابل توجه برســیم و سهم مناســبی از این بازار را نصیب اقتصاد ایران کنیم.

 

یکی از مشکلات ما نوع خدماتی است که به تجار داده می شود، در بنادر شمالی به خصوص انزلی برای صدور قبض انبار برای کالاها، گاها چند روز طول می کشد.

 

همچنین هر شرکتی که به عنوان اپراتور فعالیت می کند، برای جابجایی بار از کشــتی به محوطه، باید تجهیزات لازم را داشته باشند.

 

از همین روی، نباید اقتصاد کشــور را معطــل اپراتوری کنیم که تجهیزات لازم برای کار ندارد.

 

جلالی فر با تاکید براینکه اپراتور فاقــد تجهیزات را باید از بندر خارج کرد، ادامه داد: قطعی های بیش از حد سیســتم اینترنتی که باید خدمات گمرکی و بندری را ارائه بدهند، بسیار آسیب زا اســت که حتما باید مورد بررســی همه جانبه قرار گیرند.

 

در دنیای امروز که تمام خدمات عمومی الکترونیک است، بدترین خدمات الکترونیــک در گمــرکات و بنادر ما ارائه می شــود.

 

متاسفانه چون در شمال ایران و با روســیه کار می کنیم، شاهد قطعی های بیش از حد هستیم.

 

وی افزود: در گمرک آستارا ظرفیت کامل و صد درصدی وجود دارد که اگر 24 ساعته و بدون قطعی و مشــکل اینترنت باشد، روزانه 400 تریلی می تواند از کشــور خارج شود.

 

اما اگر فقط 2 ساعت قطعی سیســتم روی دهد، نه تنها این 400 تریلی عبور نخواهد کرد، بلکه مرز قفل شــده و دیگر هیــچ انتظار افزایش صادراتی نخواهیم داشــت.

 

بنابراین دولت بایــد به طور جدی در خصوص اصلاح سیســتم الکترونیک بندر و گمرک نظارت داشته باشد.

 

جلالی فر افزود: این موضوع چند دلیل می تواند داشته باشد که یکی وجود اشکالات فنی اســت و باید برطرف شود.

 

همچنین در کنار رفع اشــکالات فنی که زمان بر اســت و نمی توانند آن را به سرعت برطرف کنند، یک سیســتم آفلاین بگذارند که هر زمان سیستم قطع شد، به صورت آفلاین خدمات بدهند تا کار متوقف نشود و ترانزیت کالا انجام شود.

 

دیگر اینکه مدیران برای دفاع از خود می گویند که سیستم ما خیلی قوی است و مشکلی ندارد.

 

البته گاها سیستم عمدا و به صورت دستی از سوی برخی کارکنان خاموش می شــود کــه صادرکننده یا تجار با رشــوه کارشان راه بیفتد که روش درستی نیســت.

 

باید دستگاه های نظارتی و علت را جویا شوند.

 

وی تاکید کرد: سازمان بنادر اگر انتظار دارد که حجم صادرات و واردات ما افزایش یابد، باید تعداد اپراتورها افزایش و با حضور اپراتورهای بخش خصوصی خدمــات و هزینه رقابت برای آنها بوجود آید.

 

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: روسیه اکنون حدود 550 میلیارد دلار صادرات به کشورهای دنیا دارد و اکنون تمایل دارد بخشــی را از ایران صادر کند.

 

البته امکانات زیرساختی ما برای این کار فراهم نیست، مثل راه آهن ما که به بندر کاسپین وصل است و از سال 93 شروع شد.

 

سال 97 وعده آغاز بکار را دادند که تاکنون اجرایی نشده و با این وضعیت مدیریت، احتمالا امسال هم آماده نشود.

 

وی افزود: زیرساخت ریلی ما باید از رشت به آستارا متصل شود که یکباره واگن از سیبری حرکت و در بندرعباس تخلیه شود، که آن نیز فراهم نیست.

 

تازه با همین وضع بضاعت زیرساختی، درگیر مقررات می شــویم.

 

در تمام دنیا، منطقــه آزاد تعریف خاصی دارد که منطقه ای محصور شــده و تحت کنترل گمرک خارج از شــمول و مقررات عمومی و گمرکــی قلمرو اصلی هر کشور و در واقع مستقل اســت.

 

تا زمانی که کالا را از منطقه آزاد خارج نکرده اید مثل این است که کالا را در یک کشور دیگر نگه می دارید.

 

جلالی فر ادامه داد: در کشــور ما 15 منطقه آزاد و 33 منطقه ویــژه اقتصادی وجود دارد.

 

در حــال حاضر برای مثال، یک شرکت روســی بخواهد در این منطقه شــرکتی ثبت کند، روی انتخاب نام شرکت یک سازمان عریض و طویلی وجود دارد که آنقدر به نام آن شــرکت گیر می دهند که اصلا آن شرکت از سرمایه گذاری در ایران منصرف می شود.

 

وقتی روی نام شرکت اختیار ندارد، پس این چه منطقه آزاد است؟ عضو هیئت ریســه اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه گفت:  سال 97 یک بخشــنامه مخرب و ضد جذب ســرمایه گذاری و کالاهای ترانزیتی تصویب شد، مبنی براینکه واردات کالا الزاما باید با ثبت سفارش انجام شود تا منشــاء ارز آن مشخص شود.

 

این عنوان در درجه اول خوب اســت که کالایی می خواهد وارد کشور شود، با ثبت سفارش منشاء آن مشــخص شود تا منشاء ارزی آن از منابع خارج از کشور یا حاصل از صادرات و یا دریافت از خود دولت است.

 

اما همین بخشنامه باعث می شود کالایی که برای مثال می خواهد از اروپا یا افریقا به ســمت روسیه ترانزیت شود، در گمرک بندرعباس ثبت ســفارش شود.

 

این کار معنی ندارد چون ثبت ســفارش به معنای مجوزی اســت که توسط سازمان توســعه تجارت یا وزارت صمت برای صاحب کالا صادر می شود و زمانی این سند صادر می شود که شما در سامانه تمام اطلاعات کالا را وارد کنید و ســازمان های مربوطه روی آن نظر دهند.

 

وی افزود: وقتی کالایی می خواهد ترانزیت شــود چه ربطی به ســازمان های داخلی دارد، چون این کالا بــه ایران نمی خواهد بیاید و از منطقه آزادی وارد کشــور و از منطقه آزاد دیگر خارج می شــود، پس این بخشــنامه که هر کالایی که می خواهد به مناطق آزاد کشور وارد شود باید ثبت سفارش شود دقیقا بر ضد توسعه اقتصادی کشور و ضد استراتژی توسعه ژئوپلتیک ایران است.

 

ما اکنون باید توسعه ژئوپلتیک داشــته باشیم تا بتوانیم کشور را پایدار نگه داریم. عضو هیات رئیسه اتاق ایران و روسیه افزود: همین بخشنامه ای که ســال 97 بوجود آمده را بانک مرکزی دوباره تکرار کرد.

 

در حالیکه اردیبهشت سال گذشــته دیوان عدالت اداری بند یک این بخشــنامه را ابطال کرد، چطور حقوق دانان بانک مرکزی رای دیــوان عدالــت اداری را زیرپــا می گذارنــد و دو باره این بخشنامه را جاری می کنند.

 

این فعال اقتصادی بــا انتقاد از اینکه بخشــنامه بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: ورود یک ســرمایه گذار روس تاثیر بالایی در اقتصاد ما دارد.

 

ما تاکنون نتوانســته ایم یک سرمایه گذار جذب کنیم چون بــا اطلاعاتی که آنهــا از داخل کشــور جمع آوری می کنند، متوجه می شــوند با موانع و مشکلات زیادی در ایران برای سرمایه گذاری مواجه خواهند شد و دیواری در مقابل آنها قرار دارد، لذا از بالای ســر ما عبور و به امــارات رفته اند.

 

امروز روزانه 40 تا 50 شــرکت روســی در امارات در حال ثبت شدن است.

 

وی ادامه داد: اکنون در ارمنســتان هم سرمایه گذاری روس ها در حال افزایش است.

 

دولت و برخی مسئولان پیشنهاد برداشتن موانع ســرمایه گذاری رامی دهند، درست همان روز یک عده بخشنامه صادر و مشــکل ایجاد می کنند.

 

لذا باید یک اقدام انقلابی شــود و قوه قضائیه به این مساله ورود کند که چرا بانک مرکزی رای صادره شــده از دیوان عدالت صادر شــده را دو باره جاری کرده اســت؟ باید تلاش کنیم تا ســرمایه گذاران روس در ایران ورود و رشد اقتصادی و اشــتغال کامل در ایران ایجاد شود.

 

«روزنامه اقتصاد مردم - اول خرداد 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/03/01     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |