از زمان دولت هاشمی رفسنجانی و بعد در دولت اصلاحات همیشــه بین ایران و عمان بحث بر ســر صــادرات گاز و اســتفاده ایران از ظرفیت مازاد کارخانه تبدیل گاز طبیعی به ال ان جی مطرح بوده است و این مذاکرات همیشه تداوم داشته است، اما مشکلاتی هم در مسیر اجرای این توافق طرفین بوده است.

 

 

 

 

محمدجواد آســایش ، در ارزیابی همکاری ایران و عمان در حوزه انرژی اظهار داشــت: روابط ایران و عمان به لحاظ سیاســی خوب اســت و دو طرف به هم اعتماد دارند، روابط اقتصادی هم در ســال های اخیر رشد زیادی داشته که از جمله آن حوزه انرژی اســت و مذاکراتی خوبی نیــز در رابطه با انتقال گاز در جریان است.

 

وی افزود: بنا بر این است که ما یک خط لوله گاز به این کشور احداث کنیم که زمینه خوبی برای همکاری دو کشــور خواهد بود و حوزه نفتی مشترک میدان »هنگام« را داریم که قابل مذاکره است.

 

ســفیر ســابق ایران در عمان با بیان اینکه روابط دو کشور همراه با حسن نظر است، تصریح کرد: حجم روابط اقتصادی کشور در سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده است، پیش بینی می شود که بیشتر توســعه یابد، ضمن اینکه در حوزه گردشــگری و بانکی هم همکارهای خوبی داریم.

 

وی در ادامه گفت: مذاکراتی هم در جریان اســت که شــبکه برق دو کشور از طریق بندر جاسک و السویق بهم متصل شوند، در حاضر بیشتر اینترنت کشور از عمان تامین می شود، بهر حال ارتباط شبکه ای دو کشور مناسب است.

 

آسایش درباره امکان انتقال انرژی به یمن از مسیر عمان بیان داشت: مذاکرات در این حوزه در جریان اســت، کشــورهای جنوب خلیج فارس بهترین مواضع عدالت خواهانه را نســبت به یمن دارند، اگر اوضاع یمن عادی باشــد ایران و همچنین عمان تا جایی که بتوانند به یمن کمک می کنند.

 

 

محمود خاقانی نیز در این ارتباط گفت: در بین شیخ نشــین های خلیج فارس؛ عمان سعی کرده یک موضع بی طرفی در ارتباط با ایران اتخاذ کند و این مدیون سیاست های سلطان قابوس بوده تاکنون نیز پایدار مانده است، اما در هر حال به نظر می رسد سفر رئیس جمهور به این کشور بیشتر در ارتباط با مسائل برجام و میانجی گری قطر و عمان و اتحادیه اروپا است.

 

وی افزود: از زمان دولت هاشــمی رفسنجانی و بعد در دولت اصلاحات همیشه بین ایران و عمان بحث بر ســر صادرات گاز و اســتفاده ایران از ظرفیت مازاد کارخانه تبدیل گاز طبیعی به ال ان جی مطرح بوده است و این مذاکرات همیشه تداوم داشــته است، اما مشــکلاتی هم در مسیر اجرای این توافق طرفین بوده اســت از جمله اینکه خط لوله ای که باید از ایران به کارخانه ال ان جی برســد از کــدام بخش خلیج فارس عبــور کند، بخش های کم عمق که مســیر برخی کشورهای منطقه بوده امکان همکاری وجود نداشته و این پروژه را دچار کندی و توقف کرده اســت.

 

مســیرهای عمیق هم هزینه ها بالاســت و هم تکنولوژی بالایی نیاز است. این کارشناس حوزه بین الملل انرژی تاکید کرد: قطعا در یک چنین پروژه کلانی باید بهره بردار نهایی هم در ســرمایه گذاری مشــارکت کند در غیر این صورت مقرون به صرفه نیست ایران و عمان در این پروژه گران سرمایه گذاری کنند تا امنیت انرژی چین و هند را تامین کنند، در هر حال تاکنون به دلیل تحریم ها پروژه اجرایی نشده است.

 

وی در ادامه یادآور شد: تحریم ها صد در صد اثرات سنگین برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران داشــته و در همین حال رقبا از این فرصت بهترین بهره برداری را کردند.

 

 

خاقانی اظهار داشــت: صادرات گاز به این کشــور وقتی می تواند تحقق یابد که تلاش های عمان و قطر با اتحادیه اروپا به نتیجه برســد، تحریم ها اقتصاد کشــور را در شرایط نامناسبی قرار داده است.

 

مثال اگر با توجه به شــرایط کنونی قیمت گندم افزایش داشته ما به دلیل تحریم باید 30 درصد هم بیشتر از قیمت معمول بابت خرید گندم و هر کالای دیگری بپردازیم.

 

وی ابــراز امیــدواری کرد کــه همــکاری همه جانبه بین ایران و کشــورهای خلیج فارس بویژه کشورهای حوزه دریای خزر و آسیای مرکزی توسعه پیدا کند و همســایگان متوجه شوند که دوســتی با ایران بیشتر از دوستی با کشورهای مجازی مثل رژیم اشغالگر قدس امنیت منطقه را تامین می کند.

 

 

همچنین رضا میرابیا، اظهار داشــت: سفر رئیس جمهور به عمان فراتر از نفت و انرژی اســت شاید به دلیل آنچه امریکا و برخی کشورهای منطقه و از جمله اسرائیل نگذاشــتند رابطه ایران با کشورهای حاشــیه خلیج فارس بهبود پیدا کند، بنابرایــن آنچه اهمیت دارد نزدیکی به کشــورهای همجوار و هماهنگی با آنهــا و امنیت و آرامش بــدون حضور و تاثیرگذاری بیگانــه یکی از اهداف اســت و همکاری اقتصادی و نفتی و گازی در ذیل این موضوع و در چارچوب همکاری های امنیتی سیاسی و حفظ آرامش منطقه است.

 

وی افزود: ما یک کشور بزرگ نفتی و هم گازی هستیم، عمان نفت و گاز زیادی ندارد، بنابراین دو کشــور در حد اســتطاعت می توانند در بازاریابی و صادرات همکاری کنند.

 

به گزارش ایلنا؛ این کارشناس حوزه عرب و انرژی درباره انتقال انرژی به یمن و هندوستان هم گفت: انتقال گاز یا برق به یمن از مسیر عمان فعال منتفی است.

 

هرچند این کشــور در آتش بس به سر می برد اما شرایطی نیست که بتوان گاز یا برق را به این کشــور منتقل کرد، اما هندوستان می تواند یکی از گزینه های همکاری باشد، وقتی ما با عمان همکاری کنیم کشور ثالث هم می تواند در این چارچوب قرار گیرد.

 

 

«روزنامه آفتاب اقتصادی -  دوم خرداد 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/03/02     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |