رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده برای گردشگران فوتبال در ایام برگزاری جام جهانی در قطر، صدور روادید برای اتباع کشورهایی که تیم ملی آن ها در جام جهانی حضور دارند و اتباع سایر کشورها که از مبدا قطر وارد کشور می شوند، رایگان انجام خواهد شد.

 

 

 

 

جعفر زمانی اظهار داشــت: موقعیــت این جزیره در دهانه تنگه هرمز و ظرفیت های اقتصادی آن در دریا و خشــکی، نقش راهبردی به این منطقه داده و می توان آن را با احیای ظرفیت های قانونی مناطق آزاد و اعطای اختیارات بیشتر به منطقه آزمایشی توسعه دیپلماسی اقتصادی و سیاسی با همسایگان مطرح کرد.

 

وی در پاســخ به این ســوال که چه برنامه هایی برای ارائه تسهیلات لازم کنسولی به سرمایه گذاران خارجی، صاحبان مشــاغل مختلف و جهانگردان برای سفر به جزیره قشــم دارید، افزود: مهمترین نمونه تسهیلات کنســولی در نظر گرفته شده از ســوی وزارت امور خارجه برای صاحبان سرمایه و گردشگران خارجی لغو روادید برای اتباع تمامی کشورها برای حضور در مناطق آزاد است.

 

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشــم توضیح داد: اخیرا مدت زمان اقامت در ایران به سرمایه گذاران خارجی از سه سال به پنج سال و میزان سپرده گذاری مورد نیــاز از ۲۵۰ هزار دلار به میزان ۹۰ هزار یورو کاهش یافته و ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاران خارجی در قشم ایجاد شده است.

 

زمانی اضافه کرد: همچنین این نمایندگی موضوعات مختلف کنسولی را در زمان حضور اتباع خارجی در جزیره پیگیری می کند و به ویژه با ارایه مشورت های لازم به سرمایه گذاران خارجی سعی در جذب آن ها به منظور سرمایه گذاری در قشم داشته است.

 

وی در پاســخ به این ســوال که فلســفه وجود دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در جزیره قشم چیست، افزود: دفتر وزارت امور خارجه در منطقه آزاد قشــم همانند ۲۸ دفتر نمایندگی دیگر در استانها و مناطق آزاد با هدف تقویت و توسعه روابط خارجی این منطقه در عرصه های مختلف اقتصادی و فرهنگی و ارتقا جایگاه بین المللی آن، معرفی ظرفیت ها و توانمندی های منطقه به سایر کشــورها با استفاده از ساز و کار وزارت امور خارجه و همچنین ارایه خدمات کنسولی به اتباع ایرانی و خارجی ایجاد شده و در حال فعالیت است.

 

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشــم گفت: دفاتر وزارت امور خارجه در ابتدا با مجوز هیات وزیران تاسیس می شد اما با گسترش ماموریت های آن ها در تنظیم و ارتقا جایگاه بین المللی اســتان ها و مناطق آزاد، این وزارت ماموریت یافت هر جایی که لازم می داند اقدام به تاسیس دفتر کنند.

 

وی با بیان اینکــه ادامه کار دفاتر و حوزه فعالیت آنها بستگی به نحوه همکاری مسوولین استانی و یا مدیران مناطق آزاد با دفاتر دارد، اظهار داشت: با رویکرد جدید و حمایت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و اهتمام ویژه دولت سیزدهم به توسعه روابط با همسایگان، دفتر وزارت امور خارجه در قشم، برنامه ها و طراحی های خود را به مقامات سازمان و وزارت خارجه ارایه کرده و تلاش خواهیم کرد با تمام توان در مسیر اجرای برنامه ها حرکت کنیم.

 

زمانی در پاســخ به این ســوال کــه دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم در سه حوزه «کنسولی»، «اقتصادی» و «سیاسی» چه خدماتی را به سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل ارائه می دهد، افزود: هر وقت یک طرف همکاری، یک شــخص حقیقــی یا حقوقی خارجی باشد دفتر نمایندگی وزارت خارجه می تواند نقش ایفا کند.

 

وی توضیح داد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم و سفارتخانه های ایران در خارج پیش از حضور سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل خارجی علاقه مند به فعالیت در این منطقه آزاد، مشورت های لازم را در اختیار آن ها قرار می دهند و مزیت های فعالیت در ایران را ارایه می دهند.

 

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشــم تصریح کرد: نمایندگی قشــم با شناسایی و پیگیری مشــکلات ســرمایه گذاران و در چهارچوب ارائه خدمات کنسولی، تسهیل کننده فرایند سرمایه گذاری آنها است.

 

وی تاکید کرد: موقعیت جزیره قشم در دهانه تنگه هرمز و ظرفیت های اقتصادی آن در دریا و خشــکی، نقش ویژه و استراتژیکی به این منطقه داده و می توان با احیای ظرفیت های قانونی مناطــق آزاد و اعطای اختیارات بیشــتر، آن را به عنوان منطقه آزمایشــی دیپلماسی اقتصادی و سیاسی با همسایگان مطرح کرد. زمانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد مراجعه کننده در بخش کنسولی داشــته اید، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ ایــن نمایندگی با ارایه خدمات به صدها نفر از قشموندان و انجام مکاتبات لازم با مرکز و نمایندگی های کشــورمان در خارج از کشــور در حوزه های حمایت های کنسولی و معاضدت قضایی، تایید اسناد و وکالتنامه ها، پیگیری امور زندانیان و بازداشت شدگان خدمات لازم را در جزیره ارایه و از سفرهای کاری به تهران و یا بندرعباس جلوگیری کرده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که برای توسعه فعالیت های سرمایه گذاری اقتصادی در قشم نیازمند فراهم کردن چه زیر ساخت هایی هستیم، گفت: احیای مزیت ها و مشوق های قانونی مناطق آزاد که به دلایل مختلف با تسری مقررات داخلی به مناطق آزاد تا حدود زیادی از بین رفته، نقش تعیین کننده ای در تشویق و تسهیل کسب و کارهای بین المللی در مناطق آزاد دارد.

 

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشــم افزود: بنا به اعلام فعالان اقتصادی، مخدوش شدن این مزیت ها حتی منجر به فرار سرمایه های داخلی از منطقه شــده و در واقع سرمایه گذار در حال حاضر احساس نمی کند از مزیت ویژه ای برای فعالیت در منطقه آزاد برخوردار است.

 

وی توضیح داد: هفت نســل از توسعه فعالیت مناطق آزاد دنیــا می گذرد و مناطق آزاد ایران گرفتار موانع و معضلات توسعه کار در نسل اول و دوم آن هستند که با هدف فعلات تجاری و تولیدی ایجاد شده اند.

 

زمانی گفت: برای توسعه فعالیت مناطق آزاد در حوزه خدمات محوری، مناطــق آزاد فرامرزی، مناطق آزاد مشــترک، مناطق آزاد دیجیتالی و دانش بنیان و نظایر آن نیازمند قوانین خاص هستیم که دبیرخانه شورایعالی مناطــق آزاد با همکاری وزارت امور خارجه در حال تبیین شرایط و ارایه پیشنهادات همکاری با کشورهای خارجی هستند. وی با بیان اینکه قانون مناطق آزاد حدود ۳۰ سال پیش تدوین و ابلاغ شــده و در این مدت اتفاقات مهمی در حوزه اقتصادی و بین المللی رخ داده است که قوانین ما از این رویدادها عقب هستند، اظهار داشت: تکمیل و توســعه زیرساخت های لازم در جزیره، به ویژه در حوزه حمل و نقل، انرژی و نظایر آن نیز نقش موثری در جذب سرمایه گذار برای حضور در جزیره قشم دارد.

 

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم در پاسخ به این سوال که دیپلماسی اقتصادی در راستای معرفی ظرفیت های قشــم و جذب سرمایه گذاری و توسعه روابط خارجی و اقتصادی با سایر مناطق آزاد جهان چه برنامه هایی را در دســت اجرا دارد، افزود: در زمینه دیپلماسی اقتصادی طراحی ها و پیشنهاداتی از ســوی این نمایندگی و با پشتیبانی وزارت متبوع و نمایندگی های خارج از کشور ارائه شده است.

 

وی توضیح داد: این طرح ها و پیشنهادات با هدف عبور از موضوع واردات و صادرات که در حال حاضر محور فعالیت های اقتصادی جزیره می باشد به تنوع بخشی در زمینه های اقتصادی جزیره کمک می کند و در همین زمینه نیز در ۲ ماه گذشته دو هیات با هماهنگی دفتر قشم به منطقه آزاد سفر داشته اند.

 

زمانی اعلام کرد: در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر، همکاری های مناطق آزاد دیده شده و در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور عمان نیز توافقات کلی صورت گرفته که باید عملیاتی شــود و در این زمینه همکاری با منطقه آزاد صحار در کشور عمان مدنظر می باشد.

 

وی گفت: پیوندهای قومیتی اهالی قشم و جزایر ایرانی خلیج فارس با کشــورهای حاشیه جنوبی، ظرفیت خوبی برای معرفی و جذب ســرمایه ایرانیان مقیم در کشورهای منطقه ایجاد می کند برای تسریع کار در این حوزه ابتدا نیازمند رفع خود تحریمی ها و سپس تسهیل شرایط بین المللی برای ارتباط با اقتصاد جهانی هستیم.

 

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم در پاســخ به این سوال که طرح خواهر خواندگی منطقه آزاد قشم با منطقه آزاد نانشا چین به کجا رسید، افزود: موضوع خواهــر خواندگی در خصوص منطقه آزاد نانشا در اســتان گواندوگ چین پیرو امضا یادداشت تفاهم همکاری در ســال ۱۳۹۴ فی مابین این استان و منطقه آزاد قشم در خلال سفر رئیس جمهور چین به ایران مطرح شد.

 

وی توضیح داد: اما به رغم انجام اقدامات اولیه و سفر چندین هیات در ابتدای سال ۱۳۹۵ و تمایل وافر طرف چینی در خصوص عملیاتی کردن این یادداشت تفاهم، تاکنون این مهم به نتیجه نرسیده و امیدواریم با تدابیر ویژه دولت ســیزدهم و اراده سیاسی مقامات ایران و چین در توسعه همکاریها و همچنین مدیریت جدید دبیرخانه مناطق آزاد و منطقه آزاد قشــم، همکاریهای خوبی در این حوزه تعریف و اجرایی شود.

 

 

«روزنامه اقتصاد کیش - 4 تیر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/04/03     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |