سرگی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در تهران در اتاق بازرگانی ایران حضور یافت و با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

شافعی در این دیدار وعده داد که بخش‌خصوصی برای ترانزیت محصولات اوکراین از طریق خلیج‌فارس آماده است.

او همچنین با اشاره به شرایط خشکسالی در ایران اظهاراتی در باره تمایل بخش‌خصوصی برای بازسازی اوکراین و پس از آن، کشت فراسرزمینی در این سرزمین داشت.

 

 

 

شافعی همچنین بیان کرد: این جنگ همه کشورهای منطقه را تحت‌تاثیر قرار داده و کشورها همگی، نگران وخیم‌شدن اوضاع صنعت غذایی در سطح جهان هستند.

 

خوشبختانه با این شرایط روابط و مناسبات اقتصادی ما و اوکراین رشد کرده است.

 

شافعی پیشنهاد داد: اوکراین از تامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی و کشاورزی است، اما در حال‌حاضر صادرات این محصولات با مشکلاتی مواجه شده است.

 

ما آمادگی داریم ترانزیت این محصولات از خلیج‌فارس را بررسی کنیم تا محدودیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کاهش یابد.

 

شافعی همچنین به زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مشترک همکاری با اوکراین اشاره کرد و افزود: یک‌چهارم خاک حاصلخیز دنیا متعلق به اوکراین است.

 

با توجه به خشکسالی ایران، فعالان اقتصادی مایل به کشت فراسرزمینی در اوکراین هستند و برخی استان‌ها کشت فراسرزمینی در اوکراین را عملیاتی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

 

رئیس اتاق ایران با اشاره به تبادل هیات‌های تجاری بزرگ میان ایران و اوکراین در سال‌های گذشته گفت: زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متنوعی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و ما آماده هستیم برای بالا‌بردن سطح مناسبات اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

در ادامه سرگی بوردیلیاک سفیر اوکراین در ایران هم با تاکید بر یافتن راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دو‌جانبه تجاری میان ایران و اوکراین گفت: همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران و اوکراین در سه سطح می‌تواند دنبال شود.

 

اول در سطح رفع نیازهای امروز و فوری اوکراین، دوم در سطح بازسازی صدمات ناشی از جنگ و سوم در سطح بعد از بازسازی اوکراین که دیگر این کشور از جایگاه فعلی خود فاصله خواهد گرفت.

 

او از جمله نیازمندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های امروز اوکراین را تامین دیزل، سوخت اعم از بنزین و گازوئیل، سدیم‌کربنات، گوجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرنگی و نمک برشمرد و ادامه داد: اوکراین نیازمند کمک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بشردوستانه ایران به‌ویژه دارو و مواد غذایی است.

 

بوردیلیاک با اشاره به اینکه بعد از پایان جنگ، این کشور برای بازسازی به مصالح ساختمانی، قیر و شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های با ابعاد بزرگ نیازمند است افزود: از آنجا که روسیه و بلاروس از اصلی‌ترین صادرکنندگان قیر بودند، الان فرصت مناسبی برای ایران است که جایگزین این دو کشور در تامین قیر اوکراین شود. او بیان کرد: گام بعدی شرکت‌های ایرانی برای بازسازی اوکراین مشارکت در بازسازی پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مخازن نفتی و مراکز صنعتی این کشور است.

 

سفیر اوکراین در ایران با اشاره به انجام مذاکراتی برای صدور نفت‌خام ایران به بندری در لهستان گفت: از آنجا که قرار است فرآورده‌های این نفت بعد از پالایش در لهستان به اوکراین ارسال‌شود، ما مکاتباتی با خزانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری آمریکا جهت گرفتن مجوز صادرات نفت ایران به لهستان انجام داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم.

 

بوردیلیاک با اشاره به ایجاد یک مکانیزم بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی برای آزاد‌کردن کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حامل غلات این کشور توسط روسیه ادامه داد: ایران می‌تواند نقش فعالی در این مکانیزم داشته باشد.

 

دولت ما پیشنهادات خود در این زمینه را به ایران ارائه داده و امیدواریم همکاری در این موضوع اتفاق بیفتد.

 

او به ایده بازسازی مناطق جنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زده اوکراین توسط کشورهای معین اشاره کرده و گفت: رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور اوکراین قصد دارد بازسازی هر استان یا بخش ویران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده از جنگ را به یک کشور بسپارد.

 

در این راستا پیشنهاد من این است که بازسازی استان خرسون که دارای بندر مهمی برای صادرات و واردات است پس از آزادسازی، به ایران داده شود.

 

رئیس اتاق ایران نیز در ادامه با اشاره به توان بالای ایران در تامین مصالح ساختمانی، قیر و صدور خدمات فنی و مهندسی و با استقبال از ایده تعیین یک کشور معین برای بازسازی هر منطقه در اوکراین گفت: ما آماده هستیم برای بازسازی اوکراین گروه کاری تشکیل بدهیم، اما پیش از آن نیازمند اطلاعات دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری درباره نیازمندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اوکراین و مناطق مورد بازسازی هستیم.

 

شافعی افزود: ایران تقریبا در صنعت نفت خودکفا شده است و ما اراده و توان خوبی برای بازسازی تاسیسات پالایشگاهی و نفتی اوکراین داریم.

 

 

«روزنامه دنیای اقتصاد - 12 تیر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/04/12     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |