تولید بخش مولد اقتصاد اســت.

 

 

 

 

 

 

اما از آنجایی که بازگشت سرمایه در این بخش بسیار کند و زمان بر است اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بخش های دیگری ســرمایه گذاری کنند و همین امر منجر به رکود تولید و تضعیف اقتصاد کشــور می شود.

 

افزایش نقدینگی می تواند منجر به رشد قیمت ها در بازار شود.

 

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی فعلی ایران بیش از ۵.۴ هزار میلیارد تومان است؛ اما این نقدینگی آن قدرها به بخش تولید جذب و منجر به رشد اقتصاد کشور نشده است.

 

رشد شدید بازار دارایی اگر ناشی از رشد نقدینگی باشد، در نهایت بر شاخص قیمت تخلیه خواهد شد و در نتیجه لازم است تا رشد قیمت ها در این بازار کنترل شود.

 

در حالی که عامل اصلی رشد پایه پولی و پس از آن نقدینگی، کسری بودجه دولت اســت، بدون کنترل کسری بودجه دولت و پیش بینی روش های غیر تورم زا برای تامین کسری بودجه، نمی توان انتظارات تورمی و تورم را کنترل کرد.

 

 افزایش نرخ سود کوتاه مدت، می تواند یکی از راهکارها برای کنترل رشدهای شدید قیمت در بازارهای دارایی (بورس، سکه، ارز و مسکن)  باشــد.

 

باید نقدینگی را به سمت تولید سوق داد پس اول از همه باید موانع تولید برداشته شود.

 

 متاســفانه باید بپذیریم که ناکارآمدی و سیاست گذاری های اشتباه دولت در اقتصاد، منجر به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش ســطح عمومی قیمت ها شده است.

 

 وقتی نقدینگی به جای اینجا به ســمت تولید برود به سمت بازارهای موازی ســکه و طلا و دلار سرازیر می شــود و عده ای به بهانه کسب و کار، منابــع بانکی را مصرف می کنند، بانک مرکزی با کمبود منابع مواجه می شود و این خود منجر به رشد نرخ تورم می شود.

 

 در این شــرایط اگر دولت ابزار کارآمد برای مقابله با این سودجویی ها و دلال بازی ها و اختلال ها در بازار را نداشــته باشد، دودش به چشم مردم و اقشار آسیب پذیر می رود.

 

 

«روزنامه آسیا - 18 تیر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/04/18     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |