برخی کارشناسان معتقدند کمترین میزان تحقق 6 برنامه بعد انقلاب احتمالا مربوط به برنامه ششم توسعه باشد و برآوردها حاکی از تحقق 30 درصدی این برنامه است.

 

 

 

 

 

 

بر همین اساس با توجه به شرایط روز اقتصاد و محدودیت های ناشی از تحریم، برخی کارشناسان اقتصاد معتقدند در تدوین برنامه هفتم توسعه، نه تنها نمی توانیم اهداف بلندپروازانه تری نسبت به برنامه ششم داشته باشیم، بلکه حتی احتمال عقبگرد از برخی اهداف برنامه فعلی هم وجود دارد.

 

در این گزارش، نظر کارشناسان در باره میزان تحقق اهداف برنامه های توسعه ای و رویکرد برنامه هفتم توسعه را بررسی کرده است. 

 

فرصت اجرای برنامه ششم توسعه در پایان سال ۱۴۰۰ به پایان رسید؛ بنابراین دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد تمدید آن در سال ۱۴۰۱ را داد که در نهایت در بند «ن» تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۱ این پیشنهاد دولت به تصویب نمایندگان و تایید شورای نگهبان رسید.

 

بر اساس این بند از قانون، مواد قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به استثنای آن دسته از موادی که طبق قوانین مجلس به صراحت نسخ شده اند، در سال ۱۴۰۱ تمدید شد.

 

با این همه، این نخستین بار نیست که یکی از برنامه های پنج ساله توسعه با تاخیر در تدوین روبه رو می شود و تقریبا نیمی از برنامه های پنج ساله توسعه به دلیل تغییر دولت ها و هماهنگ نبودن زمان روی کار آمدن دولت ها با زمان اجرای برنامه های توسعه، با چنین مشکلی رو به رو شده اند.

 

۳ برنامه از ۷ برنامه توسعه کشور با تاخیر یک ساله در تدوین مواجه شدند که شامل برنامه های ۳ ، ۵ و ۷ توسعه می شود.

 

اگر با همین روال ادامه یابد، احتمالا برنامه های نهم یا یازدهم توسعه هم با تاخیر تدوین می شوند، چون تقویم سیاسی کشور و تغییر دولت ها با تقویم تدوین برنامه های توسعه یکی نیست.

 

بنا بر این اینکه برخی تاخیر در تنظیم و ارائه برنامه های توسعه را به کم کاری های دولت های قبل از آن نسبت می دهند، چندان با واقعیت سازگار نیست.

 

دولت قرار بود از دی ۱۴۰۰ وارد حوزه تدوین برنامه هفتم شود اما همزمانی این کار با نخستین بودجه دولت سیزدهم، سبب شد سازمان برنامه و بودجه تمرکز خود را بر تهیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار دهد و تا خرداد ۱۴۰۱ لایحه برنامه هفتم را به مجلس ببرد و مجلس هم تا پایان تابستان ۱۴۰۱ آن را تصویب کند و پس از تایید شورای نگهبان، در پاییز امسال برای اجرا، ابلاغ شود.

 

همچنین قرار بود لایحه بودجه ۱۴۰۲ بر مبنای قانون برنامه هفتم توسعه تهیه و تنظیم شود اما تغییرات مجمع سبب شد این اتفاقات رخ ندهد.

 

«روزنامه صنعت، معدن و تجارت - 25 تیر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/04/25     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |