شورای جهانی سفر، چشم‏‏‌انداز رشد گردشگری را بررسی کرد

 

باوجود از دست رفتن بسیاری از شغل‌‌‌ها با همه‌گیری شیوع کرونا در سراسر جهان، شورای جهانی سفر و گردشگری گزارشی از ۸ کشور نه تنها در جهت بهبود اوضاع اشتغال، بلکه رشد چشمگیر آن طی یک دهه آینده تهیه کرده است.

 

 

 

 

بر اساس این گزارش، ۸ کشور چین، ژاپن، کره‌جنوبی، آفریقای جنوبی، اندونزی، عربستان سعودی، نیجریه و آمریکا روند بهبودی در «اشتغال» و «رشد تولید ناخالص داخلی» در بخش سفر و گردشگری را از سال ۲۰۲۱ آغاز کرده و تقریبا در پایان سال ۲۰۲۳ به وضعیت پیش از کرونا بازخواهند گشت و تا سال ۲۰۳۲ به رشد چشمگیری دست خواهند یافت.

نکته بسیار مهمی که در گزارش به‌‌‌چشم می‌خورد اینکه، رشد اشتغال و تولید ناخالص داخلی در بخش سفر و گردشگری در بین کشورهایی اتفاق خواهد افتاد که طی دو سال گذشته شدیدترین محدودیت‌ها را برای سفرها به‌‌‌ویژه در حوزه بین‌الملل اعمال کردند و در این دو سال کرونایی، بازار گردشگری بین‌المللی این کشورها تقریبا به‌‌‌حالت نیمه تعطیل درآمده بود.

در مقابل کشورهایی که خیلی زود محدودیت‌های کرونایی خود را برداشته همچون «کشورهای اروپایی یا منطقه کارائیب» و اجازه ورود مسافران خارجی با رعایت پروتکل‌‌‌های لازم را داده بودند، در این ارزیابی ۱۰ ساله قرار نگرفته‌‌‌اند.

 

اختصاص یک‌چهارم مشاغل جهان به چین

بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، «چین» طی ۱۰ سال آینده در بخش سفر و گردشگری بیش از ۳۰‌میلیون شغل ایجاد خواهد کرد که این نشان‌دهنده یک‌چهارم مشاغل جدید در سراسر جهان است.

بر اساس آخرین برآورد بخش اقتصادی این شورای بین‌المللی، بخش سفر و گردشگری چین علاوه بر رشد نزدیک به ۱۰‌درصدی در تولید ناخالص داخلی، تا سال ۲۰۳۲ به بیش از ۱۰۷‌میلیون شاغل خواهد رسید.

همچنین اشتغال در این بخش در سال ۲۰۲۳ می‌تواند از سطح قبل از شیوع کرونا فراتر رود و بیش از ۷۶۶هزار شغل به این صنعت بیفزاید که این رقم را تا پایان سال ۲۰۲۳ به بیش از ۸۳‌میلیون شغل برساند.

بخش سفر و گردشگری چین تا پیش از همه‌گیری کرونا و توقف کامل سفرهای بین‌المللی از ۸۲‌میلیون شغل پشتیبانی می‌کرد، اما با شروع همه‌گیری بیش از ۱۲‌میلیون شغل یعنی ۲/ ۱۵‌درصد را از دست داد و در سال ۲۰۲۰ به ۶۹‌میلیون شغل رسید.

ژاپن، دیگر کشور آسیایی در پیش‌بینی‌‌‌های خود بازگشت بخش سفر و گردشگری به سطح پیش از کرونا را در سال آینده می‌‌‌داند.

ژاپن‌ درصدد آن است که علاوه بر رسیدن تولید ناخالص داخلی بخش سفر و گردشگری به سطح ۲۰۱۹، اشتغال را نیز به سطوح قبل از همه‌گیری برساند و بیش از ۲۳‌هزار شغل را احیا خواهد کرد و تا پایان سال ۲۰۲۳ به بیش از ۸/ ۵‌میلیون شغل خواهد رسید.

این پیش‌بینی همچنین نشان می‌دهد که انتظار می‌رود این بخش در دهه آینده نزدیک به ۶۸۳هزار شغل ایجاد کند که به طور میانگین سالانه بیش از ۶۸هزار شغل جدید ایجاد می‌شود و تا پایان سال ۲۰۳۲ به بیش از ۲/ ۶‌میلیون شغل برسد.

در حالی که انتظار می‌رود سطح اشتغال در این بخش با سرعت کمتری (۹/ ۱) ‌درصد رشد کند، تا پایان سال‌جاری، بیش از ۶/ ۵‌میلیون نفر در این بخش کار خواهند کرد.

بخش سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۹ حدود ۸/ ۵‌میلیون شغل را پشتیبانی می‌کرد که با همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ این بخش ویران شده و به کمتر از ۳/ ۵‌میلیون شغل کاهش یافت.

البته ژاپن در سال ۲۰۲۱، شاهد آغاز بهبود بخش سفر و گردشگری بوده که بیش از ۲۱۰هزار شغل در این بخش بازگشتند و با رشد ۴‌درصدی به ۵/ ۵‌میلیون شغل رسید.

انتظار می‌رود سفر و گردشگری کره‌جنوبی طی دهه آینده نزدیک به نیم‌میلیون شغل ایجاد کند.

پیش‌بینی آخرین گزارش بخش اقتصادی شورای جهانی سفر و گردشگری، نشان می‌دهد هر سال به طور متوسط نزدیک به ۴۹هزار شغل جدید تا سال ۲۰۳۲ اضافه شود و به ۸/ ۱‌میلیون شغل برشد، همچنین نشان می‌دهد که این بخش از کل اقتصاد برای ۱۰ سال آینده پیشی خواهد گرفت.

این بخش در سال ۲۰۱۹ از ۳/ ۱‌میلیون شغل پشتیبانی می‌کرد که پس از همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ به ۲/ ۱‌میلیون شغل کاهش یافت.

با این حال، به دلیل محدودیت‌های شدید و بسیار مخرب سفر، سال ۲۰۲۱ شاهد بهبودی کندی برای بخش سفر و گردشگری کشور بود و کمتر از ۲هزار شغل بهبود یافتند و میزان افزایش تنها ۲/ ۰‌درصد بوده است.

شورای جهانی سفر و گردشگری همچنین نشان داد که انتظار می‌رود بخش سفر و گردشگری اندونزی بیش از ۵میلیون شغل جدید در دهه آینده ایجاد کند، زیرا این بخش پس از بیش از دو سال رنج، نیروی محرکه بهبود اقتصادی کشور خواهد بود.

بر اساس این برآوردها هر سال بیش از ۵۰۰هزار شغل جدید در دهه آینده ایجاد خواهد شد که تا سال ۲۰۳۲ به بیش از ۱۶‌میلیون شغل در بخش سفر و گردشگری برسد.

طبق گفته سازمان جهانی گردشگری، محدودیت‌های مداوم و موانع سفر، مانع از بهبود بالقوه این بخش در سال ۲۰۲۱ شده است.

در سال گذشته حدود ۵۰۰هزار شغل بهبود یافتند که با افزایش ۶/ ۴‌درصدی نزدیک به ۱۱‌میلیون نفر رسید.

 

سریع‌ترین رشد اشتغال در خاورمیانه

سفر و گردشگری عربستان سعودی در دهه آینده سریع‌‌‌ترین رشد را در خاورمیانه خواهد داشت که این امر ناشی از چشم‌‌‌انداز عربستان برای سال ۲۰۳۰ و بهبودی سریع‌تر از حد متوسط پس از تعهد کلی دولت به بخش سفر و گردشگری است.

این پیش‌بینی نشان می‌دهد که اشتغال در سفر و گردشگری می‌تواند طی ۱۰ سال آینده دو برابر شود و بیش از ۴/ ۱‌میلیون شغل ایجاد کند و تا سال ۲۰۳۲ به ۳‌میلیون شاغل در این بخش برسد.

بر اساس این پیش‌بینی، اشتغال و سهم این بخش در اقتصاد این کشور حتی از اهداف بلندپروازانه چشم‌‌‌انداز ۲۰۳۰ نیز فراتر می‌رود.

این گزارش نشان می‌دهد که، اشتغال در این بخش همچنین می‌تواند ۱/ ۱۴‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رود و بیش از ۲۲۳هزار شغل جدید ایجاد کند که نشان‌دهنده بیش از ۸/ ۱‌میلیون شغل تا پایان سال آینده است.

در سال ۲۰۱۹، این بخش از ۶/ ۱‌میلیون شغل پشتیبانی می‌کرد که پس از توقف کامل سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۲/ ۲۲‌درصدی حدود ۳۵۰‌هزار شغل را از دست داد و به ۲/ ۱‌میلیون شغل رسید.

بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، رشد سفر و گردشگری در آفریقای‌جنوبی برای ۱۰ سال آینده از اقتصاد ملی این کشور پیشی خواهد گرفت و تولید ناخالص داخلی سفر و گردشگری آفریقای جنوبی موجب بهبود اقتصاد ملی در دهه آینده خواهد شد.

همچنین انتظار می‌رود این بخش در دهه آینده بیش از ۸۰۰هزار شغل ایجاد کند و تا سال ۲۰۳۲ به بیش از ۹/ ۱میلیون شغل برسد.

بسیاری از کشورهای جهان محدودیت‌های شدید و آسیب‌‌‌رسانی را برای کشورهای آفریقایی اعمال کردند که باعث آسیب بیشتر به این اقتصادها شد و هزاران معیشت دیگر را در معرض خطر قرار داد.

آفریقای جنوبی که در سال ۲۰۱۹ از ۵/ ۱‌میلیون شغل در بخش گردشگری پشتیبانی می‌کرد در سال ۲۰۲۰ و شروع بحران‌های ناشی از کرونا، با ۳۰‌درصد کاهش به یک‌میلیون شغل کاهش یافت.

در سال ۲۰۲۱ این کشور شاهد آغاز بهبود در بخش گردشگری بود و با افزایش ۹/ ۱‌درصدی به مرز ۱/ ۱‌میلیون شغل رسید و قرار است تا پایان سال‌جاری این بخش ۸/ ۳‌درصد رشد کند و به بیش از ۱/ ۱‌میلیون شغل برسد.

مشاغل مسافرتی و گردشگری نیجریه، دیگر کشور آفریقایی نیز طی دهه آینده دو برابر خواهد شد و انتظار می‌رود بخش سفر و گردشگری در نیجریه ۶/ ۲‌میلیون شغل جدید در دهه آینده ایجاد کند تا تعداد افراد شاغل در این بخش تا سال ۲۰۳۲ دو برابر شود.

برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد به‌‌‌طور میانگین سالانه نزدیک به ۲۶۰‌هزار شغل جدید در ۱۰ سال آینده ایجاد می‌شود و میزان اشتغال در این کشور را به بیش از ۱/ ۵‌میلیون شغل می‌‌‌رساند.

آمارها نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۱ شاهد آغاز بهبود بخش سفر و گردشگری نیجریه بود و توانست ۲۴۰هزار شغل را به این بخش بازگرداند و با رشد ۳/ ۱۱‌درصدی به بیش از ۴/ ۲‌میلیون شغل برسد.

 

بهبودی طولانی‌‌‌مدت آمریکا در اشتغال

بر اساس آخرین گزارش بخش اقتصادی شورای جهانی سفر گردشگری، انتظار می‌رود بخش سفر و گردشگری ایالات متحده ۲/ ۹‌درصد از کل اقتصاد این کشور را با نرخ رشد سالانه ۹/ ۳‌درصدی تا سال ۲۰۳۲ تشکیل دهد.

بر اساس این پیش‌بینی، بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲، مشاغل در سفر و گردشگری ایالات‌متحده می‌تواند با نرخ متوسط ۹/ ۳‌درصد در سال رشد کند که نشان‌‌‌دهنده افزایش ۴۷‌درصدی نسبت به سطوح شغلی مورد انتظار در سال ۲۰۲۲ است.

در حالی که سازمان جهانی گردشگری از استراتژی جدید سفر و گردشگری ملی استقبال می‌کند و هدف آن تضمین رشد آینده سفر و گردشگری در ایالات‌متحده و ایجاد مشاغل جدید است، شورای جهانی سفر و گردشگری می‌‌‌گوید تنها اقدام فوری در حال حاضر می‌تواند بهبودی طولانی‌‌‌مدت این بخش با ایجاد ۳/ ۶‌میلیون شغل در دهه آینده باشد.

سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌کند اشتغال در این بخش تا ۲۸‌درصد افزایش یابد و به رقم ۵/ ۱۳‌میلیون شغل در سراسر آمریکا برسد.

 

«روزنامه دنیای اقتصاد - دوم مرداد 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/05/02     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |