افزایش 40 درصدی سپرده های بانکی

 

بعد از رکود چندماهه در بازارهای دارایی مانند ارز، طلا، خودرو و مسکن، اکنون به نظر می رسد تمایل صاحبان نقدینگی نسبت به سپرده گذاری بانکی افزایش معناداری پیدا کرده است.

 

 

 

 

 

 

طبق آمار بانک مرکزی، در پایان مهرماه ۹۹ مانده سپرده ها 40.7 درصد و مانده تسهیلات بانکی 42.8 درصد نسبت به مقطع مشابه سال قبل افزایش یافته است.

 

به گزارش اسکناس، گزارش وضعیت کل مانده سپرده ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان مهرماه سال 1399 حاکی از آن است که مانده کل سپرده ها بالغ بر 33380.5هزار میلیارد ریال گردیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل 9654.9هزار میلیارد ریال (40.7 درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل 6217.7هزار میلیارد ریال (22.9 درصد) افزایش نشان می دهد.

 

بالاترین مبلغ سپرده ها مربوط به استان تهران با مانده 18139.9هزار میلیارد ریال و کم ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل 82.4هزار میلیارد ریال است.

 

مانده کل تسهیلات بالغ بر 24196.2هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل 7248.4هزار میلیارد ریال (42.8 درصد) و نسبت به پایان سال قبل 4840.4هزار میلیارد ریال (۲۵ درصد) افزایش داشته است.

 

بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده 15575.3هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل 82.9هزار میلیارد ریال است.

 

شایان ذکر است که نسبت تسهیلات به سپرده ها بعد از کسر سپرده قانونی 79.8 درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب 0.2 و 0.4 واحد درصد افزایش نشان می دهد.

 

نسبت مذکور در استان تهران 93.4 درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد 112.4 درصد است.

 

نقدینگی خارج شده از بازار سرمایه به کدام سمت می رود؟

 

سعید اسلامی بیدگلی در گفت وگو با ایلنا، با اشاره به خروج پول از بازار سرمایه اظهار داشت: در چند روز اخیر شاهد خروج نقدینگی از این بازار به دلیل ریزش های متوالی شاخص بودیم که بخشی از این ریزش ها، واکنش به کاهش احتمالی قیمت ارز است.

 

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که سهم قابل توجهی از بازار را امروز حقیقی ها تشکیل دادند و طبیعتا رفتار هیجانی این افراد و واکنش آنها به موضوعات مختلف در کلیت بازار اثرگذار است.

 

اسلامی با اشاره به سایر عوامل اثرگذار در ریزش شاخص گفت: ریزش شاخص دلایل مختلفی دارد که در کنار واکنش آن به اخبار اقتصادی و سیاسی و افزایش تعداد حقیقی های غیرحرفه ای، مجموع رفتار سیاست گذاران کلان باعث کاهش اعتماد به بازار سرمایه شده و حقوقی ها را هم ضعیف کرده است.

 

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه امیدواری به سیاستگذاری در بازار وجود ندارد، افزود: همین موضوعاتی که درباره قیمت گذاری کالا در بازار مطرح است، سهامداران و کلیت بازار را ترسانده است.

 

اسلامی تاکید کرد: مجموع این عوامل باعث شده سرمایه گذاران تصمیم به کوچ از بازار سرمایه به سایر بازارها بگیرند و شاهد خروج جریان نقدینگی به صورت جدی از بازار سرمایه هستیم.

 

وی درباره میزان خروج نقدینگی از بازار و میزان سرمایه پارک شده گفت: آمارهایی که از متغیرهایی مانند خروج سرمایه گفته می شود دقیق نیستند چرا که فقط ورود و خروج کارگزاری ها محاسبه می شود و تا ورودی و خروجی صندوق ها را مدنظر قرار نمی دهند.

 

بنا بر این تحلیل بر روی این اعداد شاید صحیح نباشد اما به هر حال این ورودی و خروجی ها، روند را در بازار نشان می دهند.

 

اسلامی با بیان اینکه البته در این مقطع زمانی و در این شرایط خروج پول از بازار سرمایه نمی تواند تهدیدی برای تورم زایی در سایر بازارها باشد، یادآور شد: تمام این موضوعات از اقتصاد کلان کشور شکل می گیرد و کاهش تورم انتظاری در سایر بازارها هم دیده می شود به طوری که شاهد کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن هستیم و همچنین ارزش معاملات هم کاهش پیدا کرده و در بازار خودرو هم ارزش معاملاتی افت پیدا کرده و همچنین رکود بر این بازارها سایه انداخته است.

 

وی تاکید کرد: البته در تمام این بازارها نقدشوندگی بسیار کمتر از بازار سرمایه است و وقتی که انتظارات تورمی کاهش پیدا می کند ممکن است سرعت کاهش قیمت ها مشاهده نشود چرا که بازار به سرعت وارد رکود می شود.

 

اما در بازار سرمایه نقدشوندگی بیشتری وجود دارد.

 

عضو شورای عالی بورس گفت: در حال حاضر نگرانی ما بیشتر درباره کاهش ارز معاملاتی است که در چند روز گذشته بسیار افت پیدا کرده و نشان می دهد که بازار با قفل معاملاتی مواجه است و نشان دهنده چالش جدی در بازار سرمایه است.

 

اسلامی با بیان اینکه برگشت پول پارک شده به بازار به شدت به بقیه روندها وابسته است، بیان داشت: وقتی بازار با چنین سرعتی افت می کند، فعالان منتظر می مانند تا سرعت افت کمتر شود و تعداد سهام های ارزنده افزایش یابد و در نهایت ثبات نسبی در سایر بازارها شکل بگیرد.

 

بنا بر این معمولا در این شرایط، فعالان بورس، سرمایه خود را در حساب کارگزاری ها قفل می کنند.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی شرایط بازار سرمایه بسیار دشوار شده است، اظهار داشت: شرایط به شدت وابسته به سیاست گذاری های اقتصاد کلان است که این سیاست ها از دست فعالان بازار خارج است.

 

«روزنامه اسکناس - 30 دی 1399»

 

   تاریخ ثبت: 1399/10/30     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |