آخرین پایش تحولات جهانی تجارت اتاق ایران منتشر شد.

 

 

 

 

 

 

در این پایش می‌‌‌‌‌‌خوانیم در زمینه تحولات منطقه، حاکم دبی اخیرا در مراسمی از برنامه‌های توسعه صنعتی امارات با محوریت انقلاب چهارم صنعتی پرده برداشت.

 

در قالب این برنامه قرار است سالانه ۱۵‌میلیارد درهم محصولات با فناوری پیشرفته اماراتی صادر شود و اجرای هزار پروژه فناوری در سراسر کشور تا سال‌۲۰۳۱ مطابق با اولویت‌های ملی کشور در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

در این راستا سرمایه‌گذاری ۱۱‌میلیارد درهمی در فناوری‌های پیشرفته و مراکز ملی برای توانمندسازی صنعتی و پرورش استعدادهای اماراتی در دستور کار خواهد بود.

 

در بخش داده‌های تازه آمارهای جدید سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که عربستان‌سعودی پر بازدیدترین کشور عربی توسط گردشگران در طول سال‌جاری بوده است.

 

بر اساس ارقام جدید منتشرشده توسط سازمان جهانی گردشگری، تاکنون بیش از ۱۸‌میلیون گردشگر از عربستان‌سعودی در سال‌۲۰۲۲ بازدید کرده‌‌‌‌‌‌اند، امارات‌متحده‌عربی با ۸/ ۱۴‌میلیون گردشگر در رتبه دوم و مراکش با ۱۱‌میلیون گردشگر در رتبه سوم قرار گرفته‌‌‌‌‌‌اند.

 

داده‌‌‌‌‌‌های تازه دولت ترکیه نشان می‌دهد صادرات این کشور به عربستان‌سعودی با افزایش سالانه ۱۸۰‌درصدی در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر همراه بوده است.

 

در سال‌های گذشته روابط سیاسی دو کشور تیره بود.

 

تجارت یکی از زمینه‌‌‌‌‌‌هایی بود که تنش در روابط ترکیه و عربستان‌سعودی بر آن شدیدا اثر گذاشت به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌ای که صادرات به عربستان در سال‌۲۰۲۱ با ۲/ ۹۲‌درصد کاهش نسبت به ۲۰۲۰ همراه بود اما تجارت در سال‌جاری بهبودیافته است، زیرا آنکارا و ریاض وارد روند عادی‌‌‌‌‌‌سازی روابط شدند که تاثیر مثبتی بر روابط اقتصادی داشت.

 

 

«روزنامه دنیای اقتصاد - 12 آبان 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/08/13     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |