کارشناس اقتصادی و بانکی گفت: علی رغم تبلیغ دولت و دستاورد سازی در خصوص عضویت در سازمان شانگهای شاهد عدم انجام مراودات تجاری با کشورهای عضو هستیم، به این دلیل که آنها تجارت با آمریکا را به خاطر منافعش به ایران تحت تحریم، ترجیج می دهند.

 

 

 

 

 

 

به گزارشی یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی در گفت و گویی در خصوص نوسانات نرخ ارز و مولفه های اثر گذار بر افزایش نرخ دلار گفت: به نظر می رسد این روزها مدیریت تقاضا و قیمت ارز، به یکی از مباحث مورد توجه برخی مسوولین تبدیل شده است، ضمن اینکه دولت بر این موضوع تاکید دارد که در شرایط بحرانی اقتصادی و اجتماعی بازار ارز را به خوبی مدیریت کرده بنحوی که حتی امکان عبور نرخ دلار از رقم های کنونی می رفت.

 

وی در این باره افزود: بانک مرکزی در هفته های گذشته تلاش کرد تا نیاز ارزی بازار را با تزریق ارز پاسخ گوید تا نیاز وارد کنندگان به ارز تامین شود، اما مساله حائز اهمیت این است که بعد از اعتراض ها و بحران های اخیر وضعیت نرخ ارز چه می شود، با توجه به اینکه در مواقع بحرانی اصولا تجار و بازرگانان از انجام هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی احتیاط می کنند، لذا دست نگه می دارند و تقاضای خود را سرکوب می کنند تا وضعیت عادی و ثبات نسبی به اقتصاد بازگردد.

 

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر فیلترینگ پلتفرم های مختلف نیز بر تقاضای ارز تاثیر گذاشته است، لذا بازرگانی که به دنبال واردات است شک ندارد که در خوشبینانه ترین حالت دو ماه دیگر کالا به دست مصرف کننده می رسد، لذا این سوال مطرح می شود آیا در دو ماه آینده شرایط سیاسی کشور تغییری می یابد و سرمایه گذاری من از امنیت لازم برخوردار خواهد بود؟

 

یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: بازرگان نگران این موضوع است که در دو ماه آینده کالای وارداتیش، مشتری خواهد داشت؟

 

به عنوان نمونه، آمار فروش پوشاک در هفته های اخیر حاکی از عدم فروش و صفر شدن میزان فروش است، به این معنا که بازرگان نمی تواند خروجی مصرفی را تخمین بزند، به همین خاطر در وضعیت کنونی تقاضا برای ارز بسیار کاهش یافته است.

 

یوسف کاووسی خاطر نشان کرد: ممنوعیت ورود بسیاری از کالاها به کشور نیز در طی چند ماه اخیر مانع افزایش تقاضای ارز شده است.

 

واردات گوشی های بالای 600 دلار با توجه به اینکه بیش از 4 میلیون دلار واردات گوشی داریم که در محدودیت های کنونی رقم بالایی است و برخی کالاهای ممنوعه منجر به کاهش تقاضای ارز شده است.

 

وزارت صمت بر این موضوع تاکید کرده در صورتی اجازه واردات به کالاهای دچار محدودیت و ممنوعیت داده می شود که ما به ازاء صادارتی مانند خشکبار در قبال واردات، به خارج از کشور صادر شود، بنابراین محدودیت های وضع شده از سوی وزارت صمت نیز تقاضای ارز را کاهش داد.

 

به هر حال بخشی از این تدابیر مربوط به دولت قبلی و بخشی مربوط به دولت فعلی است که تا حدی در هفته های گذشته مانع التهاب بازار ارز شده است.

 

یوسف کاووسی معتقد است دلار به نوعی برای کشور و مسوولین بحث حیثیتی به شمار می رود.

 

علی رغم اینکه نرخ سکه و مسکن بخصوص مسکن افزایش بسیار بالایی داشته است اما دلار با افزایش نسبی در همان محدوده قیمتی دوسال قبل است.

 

البته نمی توان گفت دولت و بانک مرکزی صد در صد در ثبات بخشی و کنترل نرخ ارز موفق بوده اند، بلکه موفقیت تثبیت نرخ کالاهای وارداتی است که با دلار وارد می شوند.

 

در حالی که نرخ دلار تغییراتی دارد اما تغییرات قیمت در بازارهایی مثل مسکن و ... بسیار بالاست به طوری که هزاران فرسنگ با قدرت خرید مردم فاصله دارد.

 

یوسف کاووسی درخصوص تاثیرات لغو تحریم ها روی بازار از گفت: اخبار قطعی لغو توافقات در کاهش و ثبات نرخ ارز بسیار تاثیر گذار است.

 

اگر دولت در این موضوع دستاوردی نداشته باشد قطعا نرخ دلار به 35 هزار تومان می رسد.

 

در صورت بازگشت تحریم های شورای امنیت با وضعیتی رو به رو می شویم که کل اتحادیه اروپا و تمام کشورهای دنیا در معامله با ایران دچار محدودیت های جدی می شوند.

 

استاد اقتصاد گفت: علی رغم تبلیغ دولت و دستاورد سازی از عضویت در سازمان شانگهای شاهد عدم انجام مراودات تجاری با سهولت بین کشورهای عضو هستیم، به این دلیل که آنها تجارت با آمریکا را به خاطر منافعش به ایران تحت تحریم، ترجیج می دهند.

 

زیان های ناشی از تجارت با ایران به دلیل تنبیهات و جرایم آمریکا مانع تجارت با ما می شود؛ لذا هنوز نتوانستیم از توافق جدید استفاده کنیم، چرا که تحریم ها بر اقتصاد کشور بسیار تاثیر گذار است.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 15 آبان 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/08/14     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |