چهار عامل مربوط به ناترازی و یک عامل هم مربوط به انتظارات تورمی است.

 

 

 

 

 

 

  • ناترازی ارزی،

 

  • ناترازی نظام بانکی،

 

  • ناترازی بودجه ای،

 

  • ناترازی عرضه و تقاضا،

 

  • انتظارات تورمی پنج عاملی هستند که موجب ایجاد تورم می شوند.

 

اگر بخواهیم ریشه تورم را خشک کنیم باید روی این چهار ناترازی متمرکز باشیم، در موضوع کسری های بودجه، باید تلاش شود برای سال آینده یک بودجه با کسری حداقلی، شفاف با انضباط بالا داده شود که می تواند علامت مثبت باشد.

 

موضوع انضباط بانک ها، کنترل ترازنامه، کاهش دارایی ها، مقایسه فنی و دارایی های منجمد می تواند اثرگذار باشد و علامت مثبت مخابره کند.

 

این اقدامات نشان می دهد که نظام بانکی در راستای رفع ناترازی عمل می کند که باید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به آن ها توجه کنند.

 

اقداماتی هم در این زمینه شروع شده که باید شدت بگیرد و تقویت شود تا ما شاهد روند کاهنده ناترازی در نظام بانکی باشیم.

 

 این موضوع از دو زاویه، کاهش کسری های تجاری و کاهش کسری های حساب سرمایه، قابل تحلیل است.

 

افزایش قیمت نفت، افزایش صادرات نفتی در سال جاری و همچنین افزایش قیمت فرآورده های نفتی و به تبع آن افزایش صادرات غیرنفتی موجب شده کسری تجاری کشور کاهش پیدا کند، اگر نفت را هم اضافه کنیم امسال مازاد تجاری داریم که می تواند علامت مثبت را برای تراز ارزی کشور ایجاد کند.

 

شکاف عرضه و تقاضا باید پر و تعادل بازار عرضه و تقاضا در اقتصاد ایجاد شود، باید با عرضه به موقع و به هنگام و همچنین با کنترل شکاف عرضه و تقاضا سعی شود مازاد تقاضا در اقتصاد شکل نگیرد.

 

در هفته های اخیر عاملی که موجب شد قیمت دلار صعودی شود انتظارات تورمی بوده است، انتشار برخی اخبار موجب شد که التهاب در بازار ایجاد شود و قیمت دلار افزایش پیدا کند.

 

پنج عاملی که اعلام شد هر کدام سهم و نقشی در اقتصاد ایران ایفا می کند که بخشی از این مدیریت با وزارت اقتصاد، بخشی با بانک مرکزی و بخشی هم فرابخشی است و دیگر سازمان ها نیز در این اجزای تورمی نقش دارند.

 

اگر این ریشه ها را بتوانیم کاهش دهیم یا مدیریت کنیم، قادر خواهیم بود که از شدت التهابات و نااطمینانی ها بکاهیم و اجازه ندهیم روند تورم افزایشی باشد.

 

 

«روزنامه اقتصادی اسکناس - 24 آبان 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/08/23     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |