بازار در نیمه اول یکشــنبه، کاملا در حالت تدافعی بود، نرخ دلار فردایی هرات کانال ۳۴ را از دســت داد و نــرخ نقــدی هم در ابتدای مرز ۳۴ قرار گرفت.

 

 

 

اما بعد از کشــف قیمت درهم، بازار کمی رو به بالا حرکت کرد.

 

در بازار تهران هم دلار کمی افزایشی شد تا همسویی خود با هرات را حفظ کند.

 

تنها بازاری که در روز یکشنبه عقبگرد داشت دلار سلیمانیه بود.

 

 دلار سلیمانیه علاوه بر اینکه کانال ۳۵ را از دست داد از نرخ تهران هم جاماند.

 

یکی از دلایل این اتفاق نبود تومان در بازار ســلیمانیه است.

 

معامله گران می گویند اســتقبال تومان در ســلیمانیه به کمترین حد خودش رسیده است.

 

 در بازار ارز تهران نکته جالب درباره دلار، قیمت های رسمی اعلامی بود.

 

تا ساعت دو بعدازظهر قیمت دلار تابلو صرافی ها ۳۳ هزار و ۴۰۰ تا ۵۰۰ بود و دلار توافقــی هــم در محدوده ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان قرار داشــت که در دقیقه نود بازار قیمت دلار توافقی ۸۰۰ تومان بالا رفت، قیمت دلار ســهمیه هم روی تابلوها ۳۴ شــد.

 

تحلیلگران معتقددن قد کشیدن آخر وقت دلار رســمی، بدلیل نزدیک شدن قیمت به دلار بازار و افسار زدن به آن، با هدف کاهش نوسان و تعدیل قیمت اســت.

 

معامله گران انتظار دارند اثر این سیاست در روزهای آتی مشــاهده شــود.

 

از نگاه آن ها بازارساز قصد دارد با این حرکت اسب سرکش دلار را رام کند.

 

 

ماجرای دلار ریجستر نشده در بازار ارز در بازار یکشنبه

 

دو شایعه دست به دست می شد:

 

  • شایعه اول قطع اینترنت بین الملل و مهاجرت به اینترنت ملی بود.

 

معامله گران تصور می کنند ظرف یکی دو روز آینده ایــن اتفاق رخ می دهد.

 

به همین دلیل در بســترهای مجازی داد و ســتدهای ارزی به کمترین حد رســیده اســت و حتی توصیه می شد حتی الامکان معاملاتتان را باز نگذارید.

 

  • شــایعه دوم درباره دلارهای ریجســتری بود. در بازار شنیده می شد بخشی از دلارهای توزیعی، ریجستری خزانه داری آمریکا را ندارد.

 

به زبان ساده تر دولت آمریکا شماره سریال این دلارهارا به دلیل استفاده در پولشویی باطل کرده و اگر کســی از این دلارها در کشــور ثالث استفاده کند مشمول مجازات های پولشویی می شود.

 

همین شــایعه هم در عقب نشینی تقاضا بی تأثیر نبود.

 

اما در روز یکشنبه خبر پیروزی دموکرات ها در مجلس سنا و سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازار مورد توجه بود.

 

از نظر معامله گران حفظ تســلط دموکرات ها در مجلس سنا، می تواند اثر خــودش را در کاهــش اونس طلا نشــان دهد، زیرا نااطمینانی ها تا حدودی کم می شــود.

 

کاهش اونس طلا، هم در قیمت سکه و هم به صورت غیر مستقیم بر دلار بازار تهران اثرگذار است.

 

گرچه یک گروه دیگر از معامله گران می گویند ســکه در هفته گذشــته یک میلیــون حباب خالی کرده و نهایت کاهشــش تا 1۵ میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است.

 

ســفر گروســی به تهران هم در مقطع کنونی از منظر فعالان بازار ارز سیگنال مثبتی می تواند باشد.

 

در صورتی که گزارش گروســی علیه ایران نباشد احتمال صدور قطعنامه هم منتفی می شود و این اتفاق هم انتظارات مثبت را تقویت می کند.

 

به هرحال تحریم های بانکی سبب شده است ایران از طریق بانک ها امکان ارتباط بین المللی نداشــته باشد.

 

از سوی دیگر اقداماتی که در راستای مدیریت بازار ارز صورت گرفته در برخی موارد حیات صرافی ها را نشانه رفتــه اســت.

 

آخرین گزارش ارائه شــده در خصوص صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی نشان می دهد که ۵۹۰ صرافی دارای مجوز هستند.

 

بر اساس تصمیم بانک مرکزی در خرداد ماه ســال 1۴۰۰ ، حداقل مبلغ سرمایه به منظور تأسیس و فعالیت صرافی تضامنی و صـــرافی وابسـته بـــه مؤسسات اعتباری در استان تهران و شهرهای بزرگ (اصفهان، اهـــواز، تبریـــز، شـــیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه) مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال و در سـایر شـهرها مبلـغ 1۳۰ میلیارد تعیین شده است.

 

حالا بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند سرمایه در نظر گرفته شــده می تواند تداوم حیات صرافی های کوچک را زیر علامت سئوال بزرگی قرار دهد.

 

در این راســتا جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس در گفتگو با خبرانلاین، گفت: هر تصمیمی که به تنش در بازار ارز منجر شــود محکوم بوده و باید مورد تجدیدنظر واقع شود.

 

از این رو نباید با مصوبه های دور از منطق زمینه حــذف صرافی ها و حضــور آزادانه دلالان در بازار ارز فراهم شود.

 

وی با اشاره به مصوبه اخیر بانک مرکزی در خصوص افزایش ســرمایه ریالی صرافی ها، گفت: متاسفانه برخی تصمیمات بدون پشتوانه و بدون آینده نگــری همیشــه بازار را از حالــت آرام خارج کرده و به تلاطــم قیمتی دامن زده اســت.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اقدامات عجولانه و بدون آینده نگری همیشه به اقتصاد ما لطمه زده است، افزود: حتی اگر لازم است سرمایه صرافی ها نزد بانک مرکزی افزایش باید این اقدام باید در زمان مشــخص دیگری که بازار از آشفتگی به دور است رخ دهد.

 

وی ادامه داد: بایــد به این نکته توجه داشــت کــه جامعه پذیرش شوک های جدید قیمتی در حوزه بازار ارز را ندارد.

 

 

نباید اجازه جولان دلالان در بازار ارز داده شود

 

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز، با بیــان اینکه در شــرایط فعلی اقتصاد کشــور نیازمند تصمیمات ثبات ســاز اســت، گفت: در شــرایطی که صرافی هــا وظایف خــود را انجام می دهند چرا باید با دستورالعمل های غیرکارشناسی جلوی فعالیت آن ها گرفته شود؟

 

سیدکاظم دلخوش با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور نیازمند تصمیمات ثبات ساز است، گفت: مصوباتی که به تنش قیمتی در بازار دامن بزنند باید شناسایی شده و جلوی اجرایی شدن آن ها گرفته شــود.

 

نماینده مردم صومعه ســرا در مجلس شورای اســلامی با تاکید بر اینکه مصوبه افزایش ســرمایه صرافی ها از آن دست مصوبات متلاطم کننده وضعیت بازار اســت، افزود: در شــرایطی که صرافی ها وظایف خــود را انجام می دهند چرا باید با دســتورالعمل های غیرکارشناسی جلوی فعالیت آن ها گرفته شود؟

 

دلخوش با بیان اینکه با حذف صرافی ها در نتیجه چنین دســتورالعمل هایی قطعا حضور دلالان در بازار بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: با حذف صرافی ها باید منتظر تنش قیمت ارز و در نتیجه نابســامانی وضعیت بازار باشیم.

 

به گفته وی الزام صرافی ها به افزایش سرمایه می تواند سبب شود بخشی از صرافی های فعال از چرخه خارج شــوند و در نتیجه ضریب نفوذ دلالان در بازار افزایــش خواهد یافت.

 

قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص این مصوبه، گفت: موضوع برای دو سال قبل است و بانک مرکزی در راســتای تســهیل مجوزهای کسب و کار برنامه ریزی کرده است و کار هیچ صرافی دچار مشکل نخواهد شد.

 

 

«روزنامه نقش اقتصاد - 24 آبان 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/08/23     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |