پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱)، پرداخته است.

 

 

 

 

 

تقدیر از رئیس سازمان بورس در جشنواره شهید رجایی ۱۴۰۱

صبح روز ۲۲ آبان طی مراسمی با عنوان جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۱ که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد از آقای مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به دلیل پیگیری و به ثمر رساندن «پرداخت الکترونیکی و منسجم سود سهام عدالت» تقدیر شد.

 

 

دولت از صندوق املاک به صورت گسترده استفاده خواهد کرد

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستغلات که در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از عملیاتی شدن این ابزار اظهار کرد: اکنون در کشور شاهد کاهش توانمندی خانواده‌ها برای خرید مسکن هستیم و تاکنون در این زمینه هیچ چشم‌اندازی وجود نداشت.

او با بیان اینکه از منظر مردم و خانوارها همواره مشکل ورود سرمایه‌های خرد به حوزه بازار مسکن وجود داشته، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان از آن دارد که بیش از یک سوم یعنی نزدیک به ۴۰ درصد هزینه خانوارها در بخش مسکن صرف می‌شود و در زمینه عرضه مسکن، سال‌هاست عقب‌ماندگی وجود داشته و دسترسی مردم دشوار شده است.

 

 

صندوق املاک و مستغلات؛ ابزاری کارا برای مولدسازی دارایی‌های راکد

مجید عشقی در آیین رونمایی از نخستین صندوق املاک و مستغلات که صبح روز شنبه، ۲۱ آبان ماه در محل سازمان بورس برگزار شد با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان بورس، افزایش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بوده است، اظهار کرد: همواره تلاش کرده‌ایم تا از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری کنیم تا این نوع سرمایه‌گذاری، جایگزین سرمایه‌گذاری مستقیم شود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: در ادامه راه‌اندازی صندوق‌های اهرمی، سال گذشته، صندوق تضمین اصل سرمایه راه‌اندازی شد. اکنون نیز با تلاش همکاران سازمان بورس و استقبال صندوق بازنشستگی یک ابزار جدید در صنعت املاک طراحی شد و به تصویب رسید.

 

 

صندوق املاک و مستغلات، ابزاری در راستای رونق اقتصاد و بازار سرمایه

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، در آیین رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با تاکید بر اینکه انواع دارایی‌ها می‌توانند در بورس‌ها به صورت اوراق معامله شوند، گفت: عدم وجود نهادهای حرفه‌ای به صورت گسترده و حضور مستقیم سرمایه‌گذاران به صورت عام طی سال‌های گذشته به بازار سرمایه آسیب زده است.

محمد اسکندری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، در ادامه مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، با اشاره به اینکه توسعه ابزارها موضوع کلیدی است، گفت: هر چه امکان توسعه بازار مالی فراهم شود شاهد نقش آفرینی آن بازار در توسعه کشور خواهد شد.

 

 

قیمت سهام ۴۲ نماد برای صندوق‌های درآمد ثابت بیمه می‌شود

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه به جهت حمایت و بیمه سهام، اقدام به انتشار اوراق تبعی کرده است.

در این اقدام ۴۲ نماد از اوراق تبعی بهره‌مند می‌شوند و قیمت‌ اعمال آن برابر با قیمت‌های ۴ آبان ماه سال جاری در نظر گرفته شده است. پیمان حدادی تشریح کرد: در واقع بخش عمده‌ای از سهام موجود در سبد صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به واسطه صندوق تثبیت بازار سرمایه بیمه می‌شوند و این اقدام، آن‌ها را در برابر کاهش احتمالی قیمت سهم طی یکسال آینده محفوظ نگه می‌دارد؛ به بیان دیگر صندوق‌های فیکس‌اینکام با خرید اوراق تبعی بخش قابل توجهی از پرتفوی خود را نسبت به ریسک‌های احتمالی پوشش می‌دهند.

 

 

رشد ۳۰ درصدی سود صنایع معدنی با کاهش اختلاف دلار نیمایی و آزاد

رئیس انجمن مس ایران گفت: به هر میزانی که اختلاف قیمت نرخ دلار نیمایی و آزاد کاهش پیدا کند، به همان میزان حاشیه سود خالص شرکت‌های فعال در حوزه معدنی افزایش پیدا می‌کند و در صورت رفع این چالش‌ها می‌توان برآورد افزایش سودآوری حدود ۳۰ الی ۴۰ درصدی را برای شرکت‌ها داشت.

شکوری ادامه داد: در حال حاضر صنایع معدنی با چالش قیمت‌گذاری دستوری، وضع عوارض صادراتی، محدودیت‌های ال‌سی و ارتباط‌های بانکی مواجه است اما خوشبختانه در جلسه‌ای که اخیرا با معاونت وزارت صنعت داشتیم، مقرر شد تا "شورای سیاست‌گذاری زنجیره‌های معدنی" مجددا از سر گرفته شود و در این جلسات که با حضور خبرگان این صنعت و انجمن‌ها برگزار می‌شود، چالش‌ها احصاء و راهکارهای جایگزین مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

سه پیشنهاد برای رفع مشکل متانول‌سازها روی میز دولت

سید حمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه پتروشیمی طی یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش چند برابری قیمت جهانی گاز و نیز افزایش شدید دیگر قیمت‌ها، به پیشنهاد وزارت اقتصاد حداکثر قیمت خوراک گازی واحدهای پتروشیمی، برای فصل زمستان پنج هزار تومان و دیگر فصول سال هم بین ٢ تا سه هزار تومان تعیین شد.

 

 

حل مشکل قطعی برق صنایع به کمک بورس انرژی، کلید خورده است

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران به تحلیل وضعیت این روزهای صنعت برق در کشور پرداخت و گفت: طی چند وقت گذشته با ناترازی زیادی در حوزه تولید و مصرف برق کشور روبرو بودیم، این امر باعث ایجاد مشکل برای صنعت برق و تولیدکنندگان در فصل تابستان شد، که با پیک مصرف روبرو هستیم.

صالحی به راه‌های رفع مشکلات حاکم در صنعت برق اشاره کرد و گفت: مدتی است اراده مسئولان از جمله دولت سیزدهم به این سمت است که با در نظر گرفتن زیرساخت‌های موجود در بورس انرژی، بخشی از اقتصاد صنعت برق را از طریق فروش برق توسط نیروگاه‌ها در بورس انرژی و خرید برق بالای یک مگاوات از سوی صنایع به سمت آزادسازی پیش ببرد.

 

 

تقویت وضعیت امیدبخش فعلی بورس با ثبات در تصمیمات اقتصادی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید به اینکه مشکلات و موانع پیش روی بازار سرمایه باید شفاف‌سازی شده و متناسب با جنس و نوع آن مشکل، مدیران طی نشست‌هایی با فعالان اقتصادی و مدیران عالی رتبه درصدد رفع موانع بوده و پاسخگو باشند، گفت: اقدامات اساسی مسئولان برای بازار سرمایه باید ضمن کاربردی‌ بودن به رشد و رونق بازار کمک کند.

به گفته غلامرضا منتظری، بازار سرمایه نیاز به ثبات دارد و مهم‌تر از برجام، ثبات در تصمیمات سیاستگذار، دولت و ناظر بر بازارهاست.

رونق بورس می‌تواند آرامش قابل توجهی در اقتصاد و حوزه‌هایی دیگر ایجاد کند و اگر مورد حمایت سیاستمداران و مسئولانی که دغدغه معیشت مردم را دارند قرار گیرد، وضعیت امیدبخش موجود، حفظ و تقویت خواهد شد.

 

 

حمایت ویژه از صنایع بورسی در بودجه ۱۴۰۲

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزایش تولید داخلی منجر به اشتغال می‌شود، گفت: تولید بسیار حائز اهمیت است چراکه رونق آن اشتغال و اقتصاد را تقویت می‌کند، از طرفی مسئله مهم دیگر توجه به دانش بنیان‌ها و تولید دانش بنیان است که می‌تواند به رفع بسیاری از مشکلات کمک کند.

به گفته رمضانعلی سنگدوینی، در بودجه ۱۴۰۲ و همچنین برنامه توسعه هفتم به موضوع حمایت از صنایع مختلف کشور به ویژه صنایع بورسی باید بیش از پیش توجه شود.

تحریم‌ها صنایع کشور را با چالش‌های زیادی همچون تامین مواد اولیه، تعمیر و نگهداری سیستم‌ها و تامین قطعات مورد نیاز مواجه کرده است.

 

 

افزایش سرمایه‌گذاری و ثبات بورس با دست برداشتن دولت از قیمت‌گذاری دستوری

حجت‌الاسلام موسی احمدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه فراز و فرود و بسیاری از مسائل اقتصادی بر بورس کشور تاثیر می‌گذارد گفت: بسته حمایتی به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری که در آن ریسک وجود دارد، امنیت خاطر را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

نماینده مردم کنگان، جم، عسلویه و دیر در مجلس در ادامه عنوان کرد: این موضوع از یک طرف با جمع‌آوری پول‌های سرگردان و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید در این روند می‌تواند به ایجاد اشتغال کمک کند و از طرفی مانع ایجاد تورم و بالا رفتن نقدینگی در جامعه شود.

 

 

فاصله نرخ ارز نیما و آزاد، ضد تولید ملی و رانت‌زا است

نماینده مردم الیگودرز در مجلس در رابطه با اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد گفت: دولت با تدبیر درست باید نرخ نیما را به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک کرده و همچنین تعادل در ورود و خروج ارز را ایجاد و نرخ‌ ارز را کنترل کند.

به گفته محمد خدابخشی، با فاصله گرفتن قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد بار دیگر اقتصاد ایران با همان چالش‌های قبلی در دوره ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه شده و ضمن آنکه به تولید آسیب خواهد زد، بار دیگر منجر به توزیع رانت می‌شود.

 

 

رشد پالایش یکم برای رسیدن به قیمت‌های واقعی آغاز شد

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سهام اظهار کرد: صندوق‌های سهامی که در قالب ETF ایجاد می‌شوند نباید فاصله معناداری با ارزش واقعی خود داشته باشد اما در خصوص صندوق دارا یکم و پالایش به علت مدیریت غیرفعال آنها و نبود بازارگردان، این فاصله ایجاد شده بود و قیمت تابلوی این دو صندوق حدود ۶۵ الی ۷۰ درصد NAV (ارزش خالص دارایی‌ها) معامله‌ می‌شد؛ این معضل باعث اثری منفی بر سایر صندوق‌های سهامی و نمادهای معاملاتی بازار گذاشته بود و همین موضوع توصیه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و ورود از طریق صندوق‌ها را به حاشیه برده بود.

 

 

یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بازارگردانی «پالایش یکم» در نظر گرفته شده است

داوود رزاقی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه یکی از صندوق‌های این شرکت به نام «صندوق نوین پیشرو» به عنوان بازارگردان صندوق پالایش یکم برگزیده شده است، اظهار کرد: براساس اطلاعیه رسمی شرکت بورس تهران و مشخص شدن میزان تعهد بازارگردان، منابع مالی لازم که یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است در اختیار بازارگردان صندوق پالایش یکم قرار خواهد گرفت تا بازارگردان این صندوق بتواند به تعهدات روزانه خود بپردازد.

 

 

رشد سودآوری فولادی‌ها با کاهش اختلاف نرخ ارز نیما با بازار آزاد

نعمت‌اله محسنی، کارشناس صنعت فولاد، ضمن انتقاد از اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد، در این خصوص بیان کرد: حدود ۴۰ درصد از درآمدهای صنعت فولاد مربوط به درآمدهای صادراتی است.

طبیعتاً کاهش اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، منجر به افزایش درآمدهای صادراتی شرکت‌های فولادی خواهد شد.

به نظر می‌رسد اگر حجم صادرات در محدوده ۶ ماه اول سال حفظ شود، با افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز در سامانه نیما، درآمد صنعت فولاد ۵ درصد رشد خواهد کرد.

 

 

رشد نرخ نیمایی، محرک جدید بازار سهام/ ریسک افزایش قیمت انرژی حذف شد

جلال روحی، کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: امسال با توجه به رایزنی‌ها و اقداماتی که از سوی متولیان بازار سرمایه با نهادهای دولتی در خصوص قیمت حامل‌های انرژی صورت گرفته است، این ریسک بزرگ بازار تا حدودی کاهش پیدا کرده که امیدواریم با محقق شدن این امر شاهد پویایی و شکوفایی بازار سرمایه باشیم.

وی افزود: هر ساله در فصل بودجه، تاثیرپذیری بازار سرمایه از تصمیمات احتمالی و تغییر اقلام حامل‌های انرژی در بودجه و به تناسب آن اثرگذاری در صنایع مختلف را شاهد بودیم اما امسال با توجه به اقدامات متولیان بازار سرمایه، رئیس سازمان برنامه و بودجه از عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی خبر داده است.

 

 

ایجاد بازار گاز داخلی صنایع را از آسیب‌ نرخ‌های مبتنی بر فرمول مصون می‌کند

مهدی رضایتی، مدیرعامل شرکت سبدگردان ثروت پویا درباره نرخ گاز صنایع و خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: چندین سال قبل که فرمولی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شد، این نرخ نسبتاً منطقی بود.

هرچند در آن مقطع نیز این نرخ، مزیت رقابتی چندانی برای صنعت پتروشیمی ما ایجاد نمی‌کرد و با این نرخ صنعت پتروشیمی نمی‌توانست رشدی را که در دهه ۸۰ داشت، تکرار کند.

 

 

جای خالی «گواهی سپرده سهام» در بازار سرمایه ایران

مهدی مدنی، کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر استفاده از ابزار «گواهی سپرده سهام» برای افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه، بیان کرد: بازار سرمایه به عنوان یکی از رکن‌های بازار مالی نقش بسزایی در تأمین امکانات مالی و سرمایه ای در جهت تخصیص بهینه منابع به منظور رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد.

نقدشوندگی یا نقدینگی بازار (Market liquidity) به توانایی بازار برای اجازه خرید و فروش دارایی‌ها به صورت آسان و سریع اشاره دارد.

بازار سهام در صورتی نقدپذیر است که سهام آن را بتوان به سرعت خرید و فروش کرد.

 

 

بورس هنوز اثر تورم ماه‌های اخیر را در خود نمایان نکرده است

علی بهشتی روی، مدیرعامل شرکت کارگزاری مهرآفرین در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه بیان کرد: بورس از منظر تحلیلی ارزنده است اما برخی ریسک‌های سیستماتیک در عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس موثر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در نظر داشته باشید که نرخ ارز در هفته‌های اخیر افزایش داشته؛ اما محرک افزایش نرخ ارز، برخی ریسک‌های سیستماتیک خارج از بازار بود و طبیعی است که چنین دغدغه‌ای، برای بازار سرمایه جذاب نیست.

اما با برقراری ثبات و آرامش، بازار سرمایه حتماً پتانسیل رشد خواهد داشت.

 

 

خیز ارز نیمایی برای نزدیک شدن به نرخ‌های بازار آزاد

اشکان چهره‌نگار، عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا ضمن تاکید بر ارزندگی بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به متغیرهای اقتصادی، کلیت بازار سرمایه ارزنده بوده و قیمت سهم‌ها پایین‌تر از ارزش ذاتی است.

اگر ریسک‌های سیستماتیک را نادیده بگیریم، قاعدتاً بازار سرمایه باید رشد کند. مهمترین ریسک سیستماتیک بازار سرمایه ما، ریسک بودجه است و چنانچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ریسک جدیدی متوجه شرکت‌ها و صنایع بورسی نشود، بازار سرمایه رشد خوبی خواهد داشت.

 

 

دولت آهسته و پیوسته به دنبال کاهش اختلاف دلار آزاد و نیمایی است

نازنین خالقی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تقاضا به بازار سرمایه برگشته، گفت: اینکه این تقاضا از جنس سرمایه‌گذاران همیشگی بازار سرمایه بوده و یا از نوع ورود پول و یا سرمایه‌گذاری جدید است، جای بحث و بررسی بیشتر دارد اما آنچه اتفاق افتاده، در کنار پیشرانه دلار که بیش از ۱۰ درصد رشد کرده، باعث شده که هیجان مثبت در کنار ارزندگی سهام، بازار را با یک اقبال خوب مواجه کند.

به گفته این کارشناس؛ پیش‌بینی بودجه ۱۴۰۲، انتخابات آمریکا، ابهام در بودجه دولت، نرخ ارز و مذاکرات برجام از جمله مسائلی است که ابهام افراد را نسبت به ماندگاری صعود بازار بیشتر می‌کند.

 

 

اقتصاد ذی‌نفعانه، باعث تداوم ارز چند نرخی می‌شود

پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه عدم رشد اقتصادی از سال‌های گذشته تاکنون در کشور مشکلات بسیاری را برای بخش‌های مختلف به وجود آورده است، گفت: زمانی که اقتصاد رشد کافی نداشته باشد و موضوع تحریم هم به آن افزوده شود، مسائلی چون کمبود درآمد، فشار نقدینگی و رشد ۱۴ تا ۱۵ برابری تورم، دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه تورم بزرگترین و حادترین مشکل اقتصاد کشور است، افزود: زمانی که اقتصاد اولویت اول کشور نباشد، پیدا کردن راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات از سوی کارشناسان و فعالان بازار، کاری بیهوده است.

بنابراین، برای رشد اقتصادی باید سیاست‌های اقتصادی مبتنی بر رشد اقتصادی اتخاذ شود.

 

 

نقش موثر بسته ۱۰بندی حمایت از بازار سرمایه در سبز شدن بورس

سهیلا نقی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در این خصوص بیان کرد: بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمای اثر زیادی در رشد اخیر بازار سرمایه داشته و به نظر می‌رسد اقدامات این چنینی در بهبود وضعیت بورس و بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی به این بازار موثر خواهد بود. علاوه بر آن معتقدم تثبیت نرخ بهره بین بانکی و همچنین کاهش نرخ ارز در نیما و بازار آزاد نیز کمک قابل توجهی به بهبود وضعیت بازار سرمایه خواهد کرد.

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 27 آبان 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/08/27     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |