مجتبی بهاروند کارشناس و فعال اقتصادی

 

تجارت با کشورهای همسایه از جمله موضوعات مهمی است که دولت سیزدهم رویکرد جدی نسبت به آن دارد به همین دلیل دولت برای این موضوع بسیار تلاش می کند.

 

 

 

 

قطع به یقین افزایش تجارت و تعامل خارجی با کشورهای منطقه و همسایه به نفع رفع نیازهای کشور و رشد اقتصادی تمام می شود به این دلیل دولت در نظر دارد تعاملات خود را با کشورهای منطقه توسعه دهد به همین دلیل شاهد هستیم دولت تلاش خود را برای عضویت در سازمان های منطقه ای مثل شانگهای و بریکس به کار گرفت.

 

مساله مهم این است که برای رونق و رشد اقتصادی نباید به تجارت با چند کشور اکتفا کرد بلکه در بحث تجارت جهانی مراوده اقتصادی و تجاری را نباید به چند کشور اکتفا شود.

 

رشد اقتصادی وابسته به گسترش تجارت خارجی با دنیاست، حتی قدرتمند ترین کشورها به لحاظ اقتصادی مثل چین و آمریکا نیازمند تجارت خارجی با تمام کشورها هستند کشورهایی که سالیانه حدود 800 میلیارد دلار تجارت دارند خود را به چند کشور محدود نمی کنند بنابراین علی رغم تاکید بر گسترش ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه باید سد تحریم که مانع بزرگی در برابر توسعه تجارت خارجی ایران است شکسته شود.

 

بی تردید کشورها به دنبال تامین منافع ملی ودرآمد زایی بیش از پیش خود هستند به این خاطر نباید اصول مهم تجارت را قربانی تجارت محدود با چند کشور کنیم.

 

در این موضوع مشخص است کشوری مثل چین تجارت چند صد میلیاردی خود را با آمریکا قربانی تجارت با ما نمی کند.

 

انعقاد پیمان های بین المللی و منطقه ای خوب است و مطلوب اما در کنار این پیمان ها باید به این موضوع توجه کنیم که نباید مشتریان محدودی داشته باشیم بلکه دایره تجارت و صادرات و واردات را باید گسترش دهیم به همین دلیل با همه کشورها در دوردست ترین کشورهای آفریقایی، اروپا و حتی با آمریکا باید مراودات تجاری داشته باشیم.

 

برای گسترش تجارت خارجی نمی توانیم به پیمان های منطقه ای اکتفا کنیم بلکه ضروری است منافع ملی را در صدر برنامه ها و استراتژی هایمان قرار دهیم.

 

تامین منافع ملی به معنای عبور از همه تحریم ها و دست اندازهایی است که راه را بر تجارت ایران بسته است به همین دلیل حل مسائل بین المللی برای رشد اقتصادی ایران و برون رفت از مشکلات کنونی بسیار حائز اهمیت است.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 6 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/06     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |