پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری 5 تا 11 آذر 1401 )، پرداخته است.

 

 

 

 

 

سومین نشست خبری رئیس سازمان بورس

سومین نشست خبری رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس ساعت ۹ صبح روز ۸ آذر ۱۴۰۱ با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه گزارش عملکرد یک ساله ریاست خود پرداخت و گفت: با توجه به اینکه سال گذشته مشکلاتی درباره بودجه وجود داشت، تصمیم‌هایی اخذ شد که برخی در بودجه اعمال (از جمله نرخ خوراک و سوخت صنایع) و برخی در زمان تصویب اجرا شد که به آرامش نسبی در بازار انجامید.

وی افزود: با مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی در زمینه اصلاح قوانین و مقررات برای توسعه بازار و همچنین مواردی مانند لایحه مدیریت تضاد منافع که تاکنون در بازار سرمایه مورد بررسی نبوده است، داشته‌ایم.

 

 

پرسش و پاسخ خبرنگاران، با اعضای هیئت مدیره سازمان بورس

پس از سخنرانی و ارائه گزارش عملکرد ریاست سازمان بورس در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه، خبرنگاران رسانه‌های کشور به پرسش و پاسخ با رئیس سازمان بورس و اعضای هیئت مدیره این سازمان پرداختند که می‌توانید مشروح آن را در این گزارش بخوانید.

مجید عشقی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص بحث استعفا و شایعات مطرح شده در خصوص فشار برخی نمایندگان مجلس گفت: در جلسه شورای عالی بورس گزارشی از عملکرد اقدامات انجام شده طی یکسال گذشته ارائه شد.

اکثریت قریب به اتفاق اعضا با استعفا مخالفت کردند.

 

 

سوابق تخلفاتی مدیران بورسی افشا خواهد شد

مجید عشقی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اعلام خبر ویژه‌ای جهت افزایش شفافیت بازار سرمایه بیان کرد: دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی تدوین شد.

با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهادهای مالی هم منتشر خواهد شد. بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور، قانونی بوده که ۱۳ سال بر زمین مانده و از این پس اجرایی خواهد شد.

 

 

افشا اسامی مدیران متخلف، سوابق افراد را در دسترس فعالان بورس قرار می‌دهد

مهرداد مسعودی‌فر، معاون حقوقی سازمان بورس درباره اجرایی شدن بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و افشا اسامی مدیران متخلفین بازار سرمایه گفت: فلسفه وضع این قانون، بازدارندگی است.

یعنی مدیران توجه داشته باشند که اگر وصف تخلفاتی داشته باشد، اسامی آنها برای مردم افشا می‌شود.

وی افزود: فلسفه بعدی آن است که تمام کسانی که می‌خواهند در بازار سرمایه فعالیت کنند، قصد دارند سهمی بخرند یا مدیری را معرفی کنند، باید منبعی داشته باشند که ببینند آیا آن فرد سابقه خوبی دارد یا خیر، که با راه‌اندازی این سامانه محقق خواهد شد.

 

 

۳۰۰ شرکت به لیست واگذاری خصوصی‌سازی بازگشت/ سرخ‌آبی‌ها ماه آینده به مزایده گذاشته خواهند شد

حسین قربان زاده گفت: طبق مصوبات قبلی دولت بیش از ۳۰۰ شرکتی که از لیست واگذاری خصوصی‌سازی خارج شده بود که مجددا در لیست واگذاری قرار گرفتند.

همچنین در ماه آتی مزایده‌های دیگری خواهیم داشت که مربوط به واگذاری استقلال و پرسپولیس است و در دی ماه شاهد واگذاری بلوک مدیریتی این دو باشگاه خواهیم بود.

 

 

جزئیات مصوبات هیأت مدیره سازمان بورس در حوزه پیشگیری از ناهنجاری ها

براساس بند (۸) ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار از وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار قلمداد شده است.

بر همین اساس هیأت مدیره محترم سازمان در تاریخ ۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ اقدام به تعیین اولویت‌های کاری بازار سرمایه در حوزه پیشگیری از ناهنجاری‌ها کرده است.

در همین راستا محمدمهدی منتظری، رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه اظهار کرد: اولویت‌های بازار در خصوص پیشگیری از ناهنجاری‌ها، بر اساس گزارش‌های آماری اداره پیشگیری تعیین و ارائه شده است که به سه حوزه جرایم، تخلفات و اختلافات تقسیم‌بندی می‌شود.

 

 

دو صنعت در اولویت تاسیس صندوق «بخشی»

سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، در دنیا به‌عنوان سکتورفاند (Sector Fund) شناخته می‌شوند و یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به حساب می‌آید که بخش عمده‌ای از منابع آن به‌طور مشخص بر روی یک صنعت سرمایه‌گذاری می‌شود.

علی اکبر ایرانشاهی گفت: صندوق‌های بخشی در دو نوع قابل معامله و صدور و ابطالی، قابل تاسیس بوده و در حال حاضر امکان تاسیس صندوق در صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی مهیا شده است.

 

 

صندوق پالایش و دارایکم "بخشی" خواهند شد

علی اکبر ایرانشاهی، سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس اظهار کرد: نخستین موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در صنعت شیمیایی با مدیریت شرکت سبدگردان آگاه در قالب صندوق قابل معامله صادر شد.

سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس بیان کرد: این صندوق نوع خاصی از صندوق سرمایه‌گذاری در سهام به حساب می‌آید که بخش عمده منابع آن به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی که در صنعت شیمیایی طبقه بندی می‌شوند، اختصاص ‌داده خواهد شد.

 

 

مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه، هوشمند می‌شود

ابوالقاسم فرجی‌نیا با تشریح اقدامات این مرکز در حوزه مقررات‌گذاری و نظارت هوشمند گفت: درصدد تشکیل واحدی به نام اداره نظارت هوشمند در این مرکز هستیم. این اداره، وظیفه طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌هایی را عهده‌دار است که نظارت هوشمند و مکانیزه بر اجرای مقررات مبارزه با پولشویی را امکان‌پذیر می‌کند.

در یکی از این سامانه‌ها اطلاعات پایه مشتریان، سطح ریسک و میزان فعالیت آنها ثبت می‌شود که براساس این اطلاعات، معاملات مشتریان به صورت هوشمند رصد خواهد شد.

اکنون، سند نیازمندی سامانه‌های مورد نیاز در این مرکز در حال تهیه است که پس از تکمیل به واحد فناوری اطلاعات جهت پیاده‌سازی و طراحی سامانه ارسال خواهد شد.

 

 

مجلس پیگیر رفع خلاهای تامین مالی تولید، از بازار سرمایه

جعفر قادری، نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس در تشریح نشست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، گفت: در این نشست جزئیات طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها مورد بررسی قرار گرفت و نیاز بود که پیشنهادات وزارتخانه و نهادها نیز دریافت و بررسی شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این نیاز وجود دارد تا پیشنهادات باقی مانده دستگاه‌ها و محورهای طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در نشست‌ها بررسی شود، گفت: امیدواریم پیش از در دستور کار قرار گرفتن لایحه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه، طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

 

 

افشا نام مدیران متخلف، اقدام انقلابی سازمان بورس

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور که سازمان بورس را موظف به افشای اطلاعات مدیران متخلف بازار سرمایه کرده است گفت: به طور کلی، هر اقدامی در رابطه با شفاف‌سازی، مبارزه با رانت و فساد، همیشه و در همه دنیا مورد اقبال عموم قرار گرفته است؛ چراکه عموم مردم جامعه، فعالان سیاسی و اقتصادی از شفافیت استقبال کرده و از رانت روی‌گردان هستند.

 

 

مجلس خواهان عرضه تمام خودروهای پرتیراژ در بورس کالا

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه بورس کالا با ایجاد سازوکارهای درست و شفاف‌سازی‌ در معاملات، زمینه اعتماد را به صورت ملموس ایجاد کرده است گفت: سازوکار بورس سالم و رقابتی است و یک فضای شفاف و عرصه مهم برای معاملات است و این موضوع مورد توجه تولیدکنندگان صنعت خودرو و مصرف کنندگان قرار گرفته و همه از آن استقبال می‌کنند.

این نماینده تصریح کرد: به نظر می‌رسد فضای ایجاد شده در بورس کالا بسیار خوب است و اگر خودروسازها و وزارت صمت به صورت خاص از این موضوع استقبال خوبی کنند، شاهد اتفاقات خوب در آینده خواهیم بود.

 

 

جهت‌دهی به نقدینگی‌ها و هدایت آنها به سوی تولید

رجب رحمانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی در ایجاد تورم، نقدینگی‌های سرگردان است، گفت: با ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازار بهتر است شاهد روانه شدن این نقدینگی‌ها و سرمایه‌ها به بخش تولید و اشتغال باشیم.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی مدیران و دست اندرکاران اقتصادی کشور باید هدایت نقدینگی‌ها به سوی تولید، اشتغال و فعالیت‌های سازندگی باشد.

 

 

بورس کالا، بهترین گزینه عرضه خودروهای پرتیراژ

روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تقویت بورس کالا در اقتصاد ملی را به عنوان راهکاری برای رسیدن به شفافیت اقتصاد و احقاق حقوق تولیدکنندگان در بخش‌های بالادست و پایین دست عنوان کرد و گفت: خودروسازان به منظور ایجاد شفافیت در قیمت خودرو از عرضه آن در چارچوب بورس کالا و همچنین به منظور حذف قیمت‌گذاری دستوری و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها از بورس کالا استقبال بسیار کردند.

 

 

با افزایش عرضه خودروها در بورس، قیمت‌ها منطقی‌تر می‌شود

حجت‌اله فیروزی درباره عرضه خودرو در بورس، گفت: نمایندگان کمیسیون صنایع عرضه خودرو در بورس را مستلزم رعایت نکاتی دانستند تا با عرضه خودرو در بورس، بستر تنظیم بازار و تعدیل قیمت فراهم شود.

وی اضافه کرد: باید میزان عرضه خودرو افزایش یابد تا قیمت‌ها منطقی شود چرا که قیمت در بورس براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و همگان می‌دانند که میزان عرضه کنونی خودرو از تقاضا کمتر است.

 

 

عرضه خودرو در بورس کالا؛ بزرگترین دستاورد سازمان بورس

سید هادی موسوی مدیر سرمایه گذاری شرکت تحلیلگر امید با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مطالبات جدی سهامداران بوده و تحقق این امر حتما یکی از بزرگترین دستاوردهای سازمان بورس در همکاری با سایر نهادهای مربوطه بوده است.

چرا که اختلاف فاحش قیمت فروش کارخانه و حاشیه بازار، بستر رانت و فساد را گسترش می‌دهد و قیمت گذاری دستوری موجب خارج شدن بازار از تعادل و غیرواقعی شدن میزان عرضه و تقاضا می‌گردد.

 

 

سیاست‌های انقباضی، نرخ سود اوراق خزانه را به بالاترین سطح ۵ ساله رسانده

سام حمزه‌ای، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با وقوع بحران مالی اروپا و آمریکا در سال‌های ۱۹۲۹ الی ۱۹۳۹، برای نخستین بار بحث بیمه سهام مطرح شد و این موضوع در دنیا تجربه شده و پدیده جدیدی نیست؛ بنابراین استفاده از این راهکار، اقدام مناسب و مفید در شرایط فعلی بازار سهام است.

البته کشورهای پیشرفته پس از پشت‌سر گذاشتن بحران مالی مذکور، به سوی توسعه ابزارهای مشتقه و استراتژی هِجینگ ریسک حرکت کردند و انتظار می‌رود در کنار تعادل‌بخشی، توسعه ابزارها نیز در اولویت قرار بگیرد.

 

 

کاهش هیجان قیمت‌های بازار آزاد خودرو، با استمرار عرضه‌ها در بورس

افشین بیرامی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آثار مثبت عرضه خودرو در بورس کالا بیان کرد: طبیعتاً قیمت‌گذاری هر محصولی بر اساس عرضه و تقاضای بازار و عدم قیمت‌گذاری دستوری، هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود؛ مشروط بر آنکه اگر اختلالی در روند تولید خودروسازان ایجاد شد، با محدود کردن عرضه‌ها در بورس کالا، موجب تلاطم بازار نشوند.

 

 

ارتقا عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با ورود «فراصندوق‌ها» به بورس

رضا درخشان‌فر، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ترنج، در تشریح سازوکار صندوق‌ در صندوق‌ها، گفت: صندوق در صندوق Fund Of Funds (FOF) یا فراصندوق‌ها همان‌طور که از نام آن مشخص است نوعی صندوق است که در سایر صندوق‌های بازار سرمایه‌گذاری می‌کند، به عبارتی پرتفوی صندوق در صندوق به جای سهام و اوراق از واحدهای سرمایه‌گذاری سایر صندوق‌ها تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌های صندوق در صندوق‌ها Fund Of Funds (FOF) این است که تنوع چینش دارایی و قدرت مانور مدیران سرمایه‌گذاری صندوق در این ابزار بسیار بالا است، بدین معنی که پرتفوی این صندوق‌ها بسته به شرایط بازار از صندوق‌های سهامی، مختلط، درآمدثابت، جسورانه و کالایی تشکیل می‌شود که این مهمترین تفاوت فراصندوق با صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

 

 

جذب سرمایه گذاران از بازارهای موازی با کمک ابزارسازی در بورس

هابیل خاوری مدیر شعبه کارگزاری بانک صنعت و معدن در خصوص وضعیت بورس بیان کرد: مهمترین مانع حرکت و رشد بازار سرمایه، سیاست های پولی بانک مرکزی است.

بانک مرکزی که خود به واسطه عضویت رئیس کل بانک مرکزی در شورای عالی بورس، از ارکان اصلی این بازار محسوب می‌شود، خود به یکی از موانع پیش روی بازار سرمایه تبدیل شده است.

مادامیکه سیاست‌های بانک مرکزی با بازار سرمایه همسو نشود، نمی توان انتظار رشد و حرکت از این بازار داشت.

 

 

فرمول منطقی و بلندمدت قیمت‌گذاری انرژی، مهم‌ترین مطالبه سهامداران

علی اصغر مهریزاده کارشناس بازار سهام با اشاره به بعضی نگرانی های سهامداران بابت بودجه ۱۴۰۲، بیان کرد: مهمترین مطالبه سهامداران از سیاستگذاران اقتصادی این است که در قیمت گذاری انرژی، رویه‌های معقول و منطقی در پیش بگیرند.

گاز در هر منطقه، قیمت مخصوص به خود را دارد و نمی توان قیمتی برای گاز تعیین کرد که چند برابر قیمت های منطقه باشد.

معتقدم در قیمت گذاری انرژی باید با تکیه بر جلسات مشورتی و تعاملی بین دولت و سیاست گذاران و کارشناسان و تولیدکنندگان، بر اساس یک فرمول منطقی و بلند مدت تعیین گردد.

در این صورت رانتی نصیب تولیدکنندگان نخواهد شد و در مقابل، اجحافی هم در حق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت نخواهد گرفت.

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 12 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/11     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |