حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی

 

یکی از موضوعاتی که سال هاست بر سر آن بحث است و دولتها اصولا هیچگاه موفق به تدوین و اجرای یک برنامه درست و مشخص برای آن نشده اند موضوع یارانه های پیدا و پنهانی است که در بخش انرژی به عده ای تخصیص داده شده در حالی که بخشی از جامعه به انحاء مختلف از داشتن چنین یارانه ای برخوردار نیستند.

 

 

 

 

 

 

قطع به یقین دولت های مختلف تاکنون به این نتیجه نرسیدند که انرژی بر چه اساس و فاکتورهایی باید نرخ گذاری شود و اصلا تا چه زمانی به همه مردم و گروه ها و دهک های درآمدی باید یارانه اختصاص داده شود.

 

مساله تعیین قیمت انرژی با توجه به حد فاصل نرخ انرژی بین ایران و کشورهای همسایه باید مشخص شود نه اینکه در حد حرف و شعار باقی بماند.

 

دولت در بودجه 1402 باید مشخص کند انرژی بر چه اساسی قیمت گذاری می شود و یارانه انرژی به کدام دهک ها داده می شود.

 

روشنگری هایی که دولت در این مساله انجام می دهد قطعا به نفع جامعه است لذا تبیین مسائلی با این حد از اهمیت برای مردم جامعه ضروری است چرا که عدم تعیین نرخ درست و واقعی سوخت، زمینه را برای افزایش قاچاق و هدر رفت منابع ملی باز کرده است.

 

دولت در همه مسائل باید با مردم روشن و شفاف سخن بگوید و طرحها و برنامه ها، اهداف و عواید آن را مطرح کند تا مردم نسبت به آنچه قرار است رخ دهد مطلع باشند و نسبت به چالش های اقتصادی که سوخت و قیمت ارزان آن ایجاد کرده اطلاعات دقیقی داشته باشند.

 

پاسخ دادن به مسائل اساسی کشور و روشنگری در حوزه مسائل مهمی که قطعا بخشی از دغدغه مردم است بخصوص در بخش اقتصادی یکی از مهم ترین رسالت های دولت به شمار می رود به این دلیل انتظار می رود دولت در یک چارچوب معین برنامه ریزی متقنی برای مدیریت بخش های مختلف اقتصاد بخصوص بخش انرژی و درآمدهای حاصل از آن و حمایت از دهک های فقیر و ضعیف جامعه داشته باشد.

 

امروز بسیاری ازمردم نگران سیاست گذاری های دولت در موضوعات مهمی مثل نرخ ارز، آزاد سازی قیمت ها، یارانه ها و حتی سیاستهای خارجی هستند چرا که به باز شدن راه های ارتباطی کشور برای مراودات اقتصادی بیشتر با دنیا می انجامد.

 

آنچه در این موضوع برای سال آینده حائز اهمیت است اینکه در کنار موضوعات مختلف دولت برای سال آینده کمترین کسری داشته باشد هر چند که نمی توان قطع به یقین به این موضوع امید بست چرا که به نظر می رسد کسری بودجه مانع اصلاحات اساسی در اقتصاد شود و همچنان با چاپ پول و تورم های سنگین در بر همان پاشنه بچرخد و فشار معیشتی و اقتصادی همچنان مردم را در تنگنا قرار دهد..

 

«روزنامه اخبار صنعت - 15 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/15     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |