دیپلماسی برقی ایران کارساز شد

برنامه دولت ســیزدهم برای توسعه دیپلماسی منطقه ای با محوریت مسئله انرژی، سبب شده تا کشورهای مختلف با در نظر گرفتن قــدرت برق ایران به همکاری با کشور ترغیب شوند.

 

 

 

 

 

اتصال شــبکه برق ایران به کشورهای همسایه یکی از مهمترین راهبردهایی است که می تواند افزایــش پایداری شــبکه برق کشــورها را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر زمینه ایجاد بازارهای متعدد برای صــادرات انرژی در قالب برق را فراهم کند.

 

در این راستا، موقعیت استراتژیک و جغرافیای سیاســی ایران این امکان را به وجود می آورد تا کشــور ما به قطب برق منطقه غرب آسیا بدل شــده و حلقه مفقوده اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب را در این پازل تکمیل کند.

 

علاوه بر موقعیت راهبردی ارزنده، گســتردگی شــبکه برق ایران در کنــار ظرفیت قابل توجه تولید این حامل انرژی در مقایسه با کشورهای همســایه یکی دیگر از مزایایی است که زمینه تبدیل شدن ایران به قطب برق منطقه را فراهم می کند.

 

با توجه به نکات ذکر شــده، اخیرا خبر اتصال شبکه برق ایران به کشورهای شمالی از مسیر شرق دریای خزر به عنوان راهبردی اساسی در عالی ترین سطوح دیپلماسی پیگیری می شود.

 

 

جزئیات اتصال شبکه برق ایران به اعضای پیمان شانگهای

 

در همین راستا، محمدعلی فرحناکیان، مشاور وزیــر نیرو در امــور بین الملل ضمن تشــریح وضعیت مطلوب شــبکه برق ایران و موقعیت جغرافیای سیاســی قابل توجه اظهار داشــت: طرح اتصال شبکه برق کشورمان از سمت شرق دریای خزر طرحی اســت که امکان تبادل برق را در کشورهای عضو سازمان شانگهای فراهم تر می سازد.

 

مشــاور وزیر نیرو در امــور بین الملل ادامه داد: موضوع اتصال شــبکه برق ایران به کشورهای شــمالی از مسیر شرق دریای خزر در »اجلاس دریای خزر« مطرح شــد تا تصمیم گیری های لازم اتخاذ شود.

 

وی در بیان ظرفیت های به وجود آمده در پس این اتصال برقی از مســیر شــرق دریای خزر گفت: کشــورهای عضو شوروی سابق بیشتر از نظر اتصال شــبکه برق با یکدیگر امکان اتصال دارند و تنها لازم اســت خط سوم اتصال شبکه برق ایران با ترکمنستان که قبال خط دوم آن به بهره برداری رسیده بود، برقرار شود.

 

فرحناکیان با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی خط مذکور تاکید کرد: این خط از سوی ایران تا نزدیک مرز کشــیده شــده و نیاز اســت از سوی ترکمنستان اقدام شود که این کشور نیز فعالیت های لازم را شروع کرده و فعال شدن آن ظرفیت انتقال را 200 درصد افزایش خواهد داد.

 

مشــاور وزیر نیرو در امــور بین الملل در بیان دستاوردهای اتصال برقی مذکور تاکید کرد: با این افزایش ظرفیتی که اتفــاق خواهد افتاد و با وجود امکان اتصالی که در ســایر کشورهای شوروی سابق وجود دارد می توانیم برقمان را از طریق شرق دریای خزر منتقل کنیم.

 

 

برق آســیای مرکزی و جنوبی با همکاری ایران و تاجیکستان تامین می شود

 

یکی از کشــورهایی که علاقه قابل توجهی به توسعه روابط در حوزه انرژی با ایران دارد، کشور تاجیکستان است.

 

بر این اســاس، دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکســتان و رییس تاجیکی کمیسیون مشــترک همکاری هــای اقتصادی ایــران و تاجیکســتان در حاشــیه پانزدهیم کمیسیون مشترک دو کشور، اظهار داشت: تاجیکستان در زمینه منابع انرژی آب در جهان در رتبه ۶ قرار دارد و بــا توجه به تاکیــد وزیر نیروی ایران در خصوص پتانســیل فنی و مهندسی ایران، لازم اســت از این ظرفیت برای ایجــاد نیروگاه های برق آبی استفاده شود.

 

وی تاکید کــرد: با همکاری ایــران و ظرفیت موجود در تاجیکســتان می توانیم برق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را تامین کنیم.

 

 

ایران بازیگر اصلی برق غرب آسیا می شود

 

علاوه بر وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان، علی اکبــر محرابیــان، وزیر نیــرو جمهوری اســلامی ایران نیز در تشریح جزئیات ارتباط ایــران و تاجیکســتان در حوزه دیپلماســی انــرژی گفت: در زمینه توســعه خدمات فنی مهندسی، در خصوص احداث نیروگاه برق آبی در تاجیکســتان برنامه ریزی شــده و استفاده حداکثری از پتانسیل شــرکت های ایرانی در این زمینه مدنظر قرار گرفته اســت که شاهد همــکاری شــرکت های ایرانی بــرای احداث نیروگاه برق آبی راغون در کشــور تاجیکستان هستیم.

 

محرابیان ادامه داد: کشور تاجیکستان به جهت دارا بــودن منابع آبی در شــرایط مطلوبی قرار دارد بر همین اساس تولید برق از آب و احداث نیروگاه های برق آبی در این کشــور مورد توجه قرار گرفته اســت، هم اکنون این کشور 6500 مگاوات برق از طریق نیروگاه های برق آبی تولید می کنــد و برنامه ریــزی برای تولیــد 10 هزار مگاوات برق از این طریق صورت گرفته است.

 

به گزارش فارس، با توجه به دیپلماسی منطقه ای قوی شکل گرفته در این زمینه به نظر می رسد، کشــورهای منطقه نیز به نقش ایران در آینده انرژی غرب آسیا واقف شــده اند و دست یاری خود را به سوی قدرتمندترین شبکه برق منطقه دراز می کنند.

 

بر این اســاس تدام دست فرمان کنونی می تواند زمینه تبدیل ایران به قطب برق منطقه را فراهم کند.

 

 

«روزنامه آفتاب اقتصادی - 16 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/15     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |