گمرک: علت ترخیص نشدن کالا‏ها، نداشتن مجوزها و‏ کمبود نقدینگی است

معاون فنی و امور گمرکی: گمرک تا مجوز را به صورت سیستمی دریافت نکند اجازه ترخیص نمی‌دهد/ لوازم ‏یدکی اگر از طرف خودروسازها اظهار شود در مسیر سبز گمرکی قرار می‌گیرد  

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در واکنش به دپوی قطعات یدکی در بنادر و اماکن گمرکی گفت: مسئولیت گمرک پس از اظهار کالا شروع می شود و لوازم یدکی اگر بوسیله خودروسازها ثبت سفارش شده باشد در مسیر سبز تعریف و بلافاصله ترخیص می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، مهرداد ارونقی با اشاره به اینکه این کالاها مشکل دریافت کد و اسناد خرید دارند ؛ افزود : قطعات یدکی دپو شده مشکل دریافت اسناد بانکی و کد رهگیری بانک را دارند و به گمرک اظهار نشده اند و تا زمانی که کالای وارداتی به گمرک اظهار نشود امکان انجام تشریفات گمرکی وجود ندارد .

وی افزود : یکی از مواردی که می تواند ترخیص کالا را به درازا بکشاند نداشتن مجوزهای قانونی است. گمرک مسئول اخذ مجوزهای قانونی مطابق با قوانین و مقررات است و ممکن است صدور این مجوزها از سوی سایر دستگاه‌ها چند روز زمان ببرد. گمرک تا مجوز را به صورت سیستمی دریافت نکند اجازه ترخیص نمی‌دهد.

ارونقی به کمبود نقدینگی صاحبان کالا بعنوان علت دیگر ترخیص نشدن کالا اشاره کرد و گفت: به محض پرداخت الکترونیکی وجوه گمرک پروانه الکترونیکی ترخیص کالا صادر می شود.

معاون فنی گمرک گفت: طبق ماده 38 قانون گمرک از لحظه اظهار نامه صاحبان کالا تا ترخیص کالا گمرک مسئول بررسی آن است که تاکنون مشکل گمرکی جهت ترخیص قطعات یدکی از گمرکات گزارش نشده و صرفا مشکلات مربوط به دریافت اسناد بانکی و ثبت سفارش است.

مهرداد جمال ارونقی درباره مشکل ترخیص نشدن لوازم یدکی واحدهای تولیدی گفت: سیاست های اتخاذ شده وزارت صمت ارتباطی با گمرک ندارد. تا زمانی که کالای وارداتی به گمرک اظهار نشده است، گمرک پاسخگو نیست و امکان انجام تشریفات گمرکی وجود ندارد .

وی افزود : تشریفات گمرکی چنانچه با مشکل قانونی و بانکی مواجه نشود گمرک با ارائه تسهیلات ترخیص کالا را بصورت درصدی انجام می دهد  و ترخیص کالا طولانی نخواهد شد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران به کنترل سیستم ثبت سفارش اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی مجوز ورود کالا و ثبت سفارش است. برخی کالاهای وارداتی در مناطق آزاد و گمرک آورده می شود و سپس ثبت سفارش صورت می گیرد. یکی از دلایل دپو شدن کالا در گمرک دیر ثبت شدن مجوز ورود کالا در بخش ثبت سفارش جهت اظهار نامه آن به گمرک است که تشریفات ثبت سفارش آن در صنعت ، معدن و تجارت انجام نشده است و امکان اظهار کالا به گمرک وجود ندارد.

وی از تسهیلات گمرگ برای ترخیص کالا گفت و شرط استفاده از آن را در قدم اول اظهار نامه صاحبان کالا عنوان کرد و افزود: گمرک از لحظه ای که کالابه گمرک اظهار می شود می تواند برای ترخیص آن کمک کند و تسهیلاتی قائل شود.

ارونقی ادامه داد: برخی اظهارنامه‌ها که مشکل قانونی ندارند بلافاصله ترخیص می شوند اما برخی به دلیل پرداخت نکردن حقوق گمرکی و نقدینگی دپو می‌شوند.

وی گفت: لوازم یدکی اگر بوسیله خودروسازها ثبت سفارش شده باشد در مسیر سبز تعریف می‌شود و بلافاصله ترخیص می‌شوند.

معاون فنی گمرک افزود: واحدهای تولیدی که بعلت کمبود نقدینگی نتوانند کالای خود را ترخیص کنند می‌توانند بصورت نسیه و درصدی کالای خود را ترخیص کنند یا از ضمانت نامه بانکی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه کمک گمرک پس از اظهار نامه کالا به گمرک صورت می گیرد، گفت: اگر کالایی در مسیر سبز و دارای مجوزهای قانونی است در کمترین زمان کالا ترخیص می‌شود.

معاون فنی گمرک با بیان اینکه ترخیص کالا شبانه روزی است، گفت: چنانچه واردکنندگان کالا شرایط ترخیص کالا را رعایت کنند برای ترخیص کالا فقط چند ساعت وقت لازم است.

ارونقی با بیان اینکه زمان ترخیص کالا در گمرک از مسیر سبز جز چند ساعت طول نخواهد کشید، گفت: تمامی اقلامی که به گمرک اظهار می شوند در سه مسیر سبز، زرد و قرمز تعریف می‌شوند

مهرداد جمال ارونقی افزود: اقلام اساسی و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در مسیر سبز اظهار نامه تعریف می شود بنابراین تشریفات آنها در درب خروج گمرکات و بصورت شبانه روزی انجام می‌شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران