شصت و هشتمین نشست شورای توسعه و تجارت ملل متحد برگزار شد

با حضور نمایندگان کشورمان از سازمان توسعه تجارت ایران؛  

 

 

 

 

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری شصت و هشتمین نشست شورای توسعه و تجارت ملل متحد(آنکتاد) با حضور نمایندگان کشورمان از سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه خبر داد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان این خبر اظهار داشت: در این نشست که اسماعیل بقایی هامانه، سفیر و نماینده دائم کشورمان در ژنو به عنوان معاون نشست انتخاب شد، ایزابل دورانت، دبیرکل آنکتاد در نطق افتتاحیه خود به شیوع کووید 19 در سال گذشته و آثار اقتصادی و توسعه‌ای آن بر کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه و با کمترین درجه توسعه‌یافتگی پرداخت.


در این نشست، دبیرکل آنکتاد با اشاره به وابستگی کشورهای دنیا به یکدیگر و بحران‌هایی که به واسطه شیوع کرونا بروز کرده گفت: جهان در پایان سال 2019 بسیار شکننده‌تر از آن بود که بسیاری حاضر به تصدیق آن بودند.

 

در نتیجه، کووید 19 ما را ملزم می‌کند در سطح جهانی به اندازه سطح محلی به دقت در مورد آنچه باعث ایجاد جوامع سالم و مقاوم می‌شود، بیندیشیم و به درس‌هایی که در دهه گذشته آموخته‌ایم،  توجه کنیم.  

 


مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران افزود:

سال گذشته، سال بسیار سختی برای اقتصاد جهانی بود. با توجه به عدم آمادگی بسیاری از کشورها برای واکنش موثر و به موقع در مقابل شیوع این بیماری، قرنطینه کردن تنها راه قابل قبول برای محافظت از جان مردم و حفاظت از نظام بهداشتی کشورها به نظر می‌رسید.

 

البته همین اقدام باعث ایجاد بحران اقتصادی شد که به سرعت ویروس گسترش یافت. داده‌های دو سه ماهه اول سال گذشته نشان می‌دهد کاهش تولید با شدت بیشتری نسبت به سال های 2008 تا 2009 روبرو بوده و برآوردهای مربوط به سال گذشته نشان می‌دهد، رکود عمومی جهانی در این سال با رکود بزرگ دهه 1930 برابری دارد.


دبیر کل آنکتاد در ادامه اظهار داشت: در سال جاری نشانه‌هایی از بهبود شرایط مشاهده می‌شود اما بهبود شرایط بین کشورها و حتی در داخل کشورها یکسان نیست و عدم اطمینان کماکان ادامه دارد.

 

اگر چه روند افزایش بیکاری نسبت به سال قبل کاهش یافته است ولی نرخ بیکاری همچنان روند صعودی دارد و شرکت‌های بیشتری با تهدید ورشکستگی روبرو هستند.

 

زنجیره‌های تأمین شکننده بوده و تقاضا در سطح پایینی باقی مانده است. سطح بدهی در سراسر جهان، هم در بخش‌های دولتی و هم در بخش‌های خصوصی، به میزان قابل توجهی از سطوح بالای تاریخی ثبت شده قبل از بحران بالاتر است.

 

در این شرایط، گام‌های اشتباه سیاست‌گذاری و نادیده گرفتن تجربه دهه گذشته می‌تواند شوک‌های دیگری ایجاد کند که نه تنها بهبود را از بین می‌برد؛ بلکه می‌تواند اقتصاد جهانی را وارد دهه دیگری از رکود کند.


وی با تاکید بر لزوم همکاری همه کشورها و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای عبور از این بحران گفت: مشکلات و تهدیدها بیشتر متوجه کشورهای در حال توسعه و کشورهای با کمترین درجه توسعه‌یافتگی است که فاقد توانایی واکنش موثر و به موقع نسبت به بحران از هر دو منظر بهداشتی و اقتصادی هستند.

 

این کشورها، به دلیل سال‌ها ریاضت اقتصادی همراه با سطح بالای بدهی‌ها، سطح بالای اقتصاد غیررسمی و فضای سیاست‌گذاری محدود شده در فرایند جهانی شدن، تضعیف شده‌اند.

 

تا به امروز، جامعه بین‌المللی نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را با حمایت و اقدام متناسب همراه نکرده است. چندجانبه‌گرایی قبل از شیوع ویروس کرونا نیز تحت فشار بود، اما شیوع این بیماری و آثار اقتصادی آن لزوم بحث صریح و ارائه پیشنهادهای جسورانه متناسب با بلندپروازی‌های ابراز شده را در ایجاد نظام جهانی، بیشتر کرده است.


گفتنی است، این نشست که هر سال در محل آنکتاد و به صورت حضوری برگزار می‌شد، در سال جاری به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور نمایندگان کشورمان از سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امور خارجه از روز دوشنبه 31 تیر آغاز شد و تا جمعه 4 تیرماه (25 ژوئن 2021) ادامه داشت.

منبع خبر: وب سایت سازمان توسعه تجارت ایران - 5 تیر 1400

دیدگاه کاربران