ایران جز 8 پاویون برتر اکسپو 2020

پیش‌بینی افزایش روابط تجاری ایران و امارات به 30 میلیارد دلار  

 

 

 

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قول وزیر اقتصاد امارات برای برطرف شدن موانع تجاری دو کشور ایران و امارات گفت: پیش‌بینی می‌شود سطح روابط تجاری دو کشور از 16 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار افزایش یابد.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران امروز در نشست خبری برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 دبی گفت: این نمایشگاه فرصت استثنایی برای ایران به شمار می‌رود که باید از آن حداکثر استفاده را داشته باشد.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران افزود: اکسپو 2020 امارات در زمانی آغاز به کار می‌کند که ما انتقال دولت را در ایران داریم و شاید بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی دولت آینده اکسپو 2020 باشد.

وی اظهار داشت: طی 170 سال که از تاریخ برپایی اکسپو می‌گذرد برای اولین بار شاهد برگزاری آن در منطقه خاورمیانه هستیم، لذا برگزاری این نمایشگاه در خاورمیانه فرصت مغتنمی برای بهره‌برداری تجاری خواهد بود.

نامبرده با بیان اینکه شعار نمایشگاه اکسپو 2020 پیوند اندیشه‌ها است که آینده را می‌سازد گفت: در اکسپو دبی حدود 200 کشور و سازمان فعال حضور خواهند داشت و لوگوی آن حلقه طلایی است که نشانی از یک اثر باستانی یافت شده با قدمت 4 هزار ساله در ابوظبی است.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود اکسپو 2020 بیش از 25 میلیون بازدیدکننده داشته باشد که با توجه به کاهش روند شیوع بیماری کرونا این میزان افزایش نیز خواهد داشت.

وی اظهار داشت: حدود 75 درصد از بازدیدکنندگان از نمایشگاه اکسپو از خارج از منطقه خاورمیانه برای بازدید به امارات خواهند آمد و غرفه‌هایی که در این نمایشگاه شرکت خواهند داشت به سه دسته فرصت، تحرک و پایداری تقسیم می‌شوند.

نامبرده بیان داشت:‌لذا کشورهایی که در بخش غرفه فرصت‌ها حضور دارند توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را در نمایشگاه به نمایش می‌گذارند و کشورهایی که در غرفه تحرک حضور می‌یابند پیشرفته‌ترین و هوشمندانه‌ترین خدمات را که منجر به توسعه اقتصادی آنها شده است به رخ جهانیان می‌کشند.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران بیان داشت: کشورهایی نیز که در غرفه‌های پایداری حضور خواهند داشت توانایی‌های خود را در حوزه حمایت از محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری در شرایط فعلی بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده است بیان داشت: کشور امارات در این خصوص حدود 1200 میلیارد دلار خسارت متحمل شده که با افتتاح دو فرودگاه از جمله آل‌مکتوم برنامه‌ریزی دارد تا سالانه 60 میلیون مسافر را از طریق این دو فرودگاه جابه‌جا کند.

نامبرده با اشاره به اینکه ایران از نظر جاذبه تاریخی رتبه دهم و از نظر جاذبه طبیعی رتبه پنجم را دارد، اظهار داشت: لذا در طول برپایی اکسپو 2020 باید حداکثر بهره‌برداری را برای جذب گردشگر داشته باشیم.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اظهار داشت: اکسپو دبی در مساحتی حدود 500 هکتار برگزار خواهد شد که نقش مهمی در ارائه توانایی‌های ایران و معرفی ظرفیت‌های ما خواهد داشت.

وی با اشاره به هزینه‌های ایجاد پاویون‌های کشورهای مختلف در اکسپو 2020 اظهار داشت: برخی کشورها برای برپایی پاویون در اکسپو 2020، 200 میلیون دلار هزینه کرده‌اند که ایران برای برگزاری پاویون خود تنها 8 میلیون دلار در نظر گرفته است که از این میزان تنها 10 درصد بودجه را دریافت کرده است.

نامبرده بیان داشت:‌قبل از ایران کشور آذربایجان برای برپایی پاویون در اکسپو 2020 در مجموع 25 میلیارد دلار هزینه کرده است. بنابراین ایران از کشورهایی به شمار می‌رود که پایین‌ترین هزینه را برای ساخت پاویون در اکسپو داشته است.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه ساخت پاویون ایران در اکسپو 2020 امارات از 15 ‌آذر 99 ‌آغاز شده است گفت: اکنون 85 درصد کار انجام شده و پیش‌بینی می‌شود پاویون ایران در مرداد ماه تکمیل شود.

وی اظهار داشت: علیرغم هزینه ناچیزی که نسبت به سایر کشورهای دنیا برای ساخت پاویون ایران صرف شده اما پاویون ایران جزء 8 پاویون برتر شناخته شده است.

نامبرده با اشاره به ظلم مضاعفی که در سال‌های اخیر به صنعت فرش ایران تحمیل شده است،‌گفت: برای حمایت از صنعت فرش ایران یک فرش در پاویون ایران قرار داده‌ایم تا هر بازدیدکننده‌ای در بازدید از پاویون ایران یک گره فرهنگی در تار و پود این فرش بزند. 

وی اظهار داشت: در دیداری که با وزیر اقتصاد امارات داشته‌ایم قول داده‌اند تا تمام موانع تجاری برای توسعه مراودات ایران و امارات برداشته شود.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اظهار داشت: در حال حاضر ارزش روابط تجاری ایران و امارات حدود 15 تا 16 میلیارد دلار است که بر اساس قول مساعد اماراتی‌ها پیش‌بینی می‌شود، سطح این روابط به 30 میلیارد دلار افزایش یابد.

 

منبع خبر: خبرگزاری فارس - 6 تیر 1400

دیدگاه کاربران