رشد 18 درصدی تجارت میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

عضو هیات وزرای تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا از رشد 18 درصدی تجارت میان این اتحادیه و ایران در سال 2020 خبر داد.  

 

 

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «آندری اسلپنف» در گفت وگوی اختصاصی با رادیو روسی برون مرزی اظهار داشت، در سال 2020 علیرغم فشارهای ناشی از تحریم‌ها، شاهد رشد 18 درصدی تجارت میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودیم.

 

 

«اسلپنف» خاطرنشان کرد، در سال 2020 تجارت اتحادیه اوراسیا با اتحادیه اروپا با کاهش 23 درصدی مواجه بوده است.

 

عضو هیات وزرای تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا همچنین به مذاکرات این اتحادیه با مقامات ایرانی درباره کریدور شمال - جنوب در جریان نشست اقتصادی سن پترزبورگ که اخیرا برگزار شد، اشاره کرد و گفت: کشورهای عضو این اتحادیه اعتقاد دارند توافقی که توسط ایران و اتحادیه اوراسیا در حال آماده سازی است، باید به اجرای کامل این کریدور در تمامی انواع حمل و نقل، از جمله جاده‌ای و ریلی، که دارای چشم انداز بسیار موفقی است، منجر شود.

 

وی در ادامه به تلاش اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری این اتحادیه خبر داد و گفت: موضوع دلارزدایی حساب ها در تجارت داخلی در سطح اتحادیه اوراسیا بطور فعالانه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

 

 

ایران با کشورهای عضو این اتحادیه روابط بسیاری خوبی دارد.

«انیل ابرایف» عضو هیات رئیسه شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اخیرا ایران را یکی از شرکای مهم برای اتحادیه اوراسیا توصیف و خاطرنشان کرده بود، این اتحادیه به دنبال برقراری تجارت آزاد با ایران است.

 

جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، 17 می 2018 در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان توافقنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری امضا کردند.

 

این توافقنامه از دسامبر 2019 اجرایی شده است.

در حال حاضر تلاش می شود که این توافقنامه به موافقت‌ نامه تجارت آزاد تبدیل شود.

منبع خبر: خبرگزاری بین المللی تصویری ایران پرس - 5 مرداد 1400

دیدگاه کاربران