توسعه اقتصادی از مسیر حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌گذرد

رئیس شورای سیاست‌گذاری طرح حمایتی جهاد کالا:  

 

 

 

پس از تصمیم متوقف کردن واردات محصولاتی که مشابه آن‌ها در داخل تولید می‌شود، شاهد بودیم در بازار و حوزه‌هایی که بنگاه‌های کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند بدون مشکل یا حداقل مشکل ممکن مدیریت و تأمین شده است.

 

 

مهدی کریمی رئیس شورای سیاست‌گذاری طرح حمایتی جهاد کالا گفت با اشاره به اینکه باید از بنگاه‌های تولیدی حمایت کرد، توضیح داد: با نگاهی به اقتصاد‌های بزرگ و توسعه یافته مشخص می‌شود که برخلاف تصور عمومی سهم زیادی از تولید و حتی تجارت این کشور‌ها در اختیار این گروه از بنگاه‌ها است که می‌توان به عنوان یک الگوی از آن بهره‌برداری کرد.

کریمی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه شود، حوزه بازار و سهم بنگاه‌ها از آن است، تشریح کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط نمی‌توانند مانند بنگاه‌های بزرگ برای بازاریابی، تبلیغات و فروش هزینه پرداخت کنند و این موضوع در واقع نقطه ضعف آن‌ها است و این مسئله موجب شده تا در حوزه صنعت لوازم خانگی دلال‌ها و واسطه نقش پررنگ و تعیین کننده‌ای در بازار داشته باشند که تبعات منفی و مشکلات خود را دارد.

وی با بیان اینکه جهاد کالا به عنوان یک طرح جهادی و حمایتی طراحی شده است، افزود: جهاد کالا فرصتی است تا تولیدکنندگان کوچک و متوسط در حوزه لوازم خانگی بدون واسطه بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کرده و مصرف‌کنندگان نیز بتوانند با قیمت مناسب نیاز خود را تأمین کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری طرح حمایتی جهادکالا تصریح‌کرد: طرح حمایتی جهادکالا که در راستای منویات مقام معظم رهبری طراحی و اجرا شده است، ضمن در اولویت دانستن حمایت از تولید داخل، شرایطی را فراهم می‌کند که مصرف‌کنندگان بدون واسطه محصول مورد نظر خود را به قیمت درب کارخانه به صورت نقدی یا اقساط خریداری کنند.

وی گفت: مقدمات طرح حمایتی جهاد کالا فراهم شده و قریب به اکثریت تولیدکنندگان لوازم خانگی از آن استقبال کرده‌اند و تلاش می‌کنیم زمینه را برای حضور همه واحد‌های تولیدی متقاضی مشارکت در این طرح فراهم کنیم.

کریمی مطرح کرد: فاز اول این طرح در تعدادی از سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران اجرایی می‌شود که مصرف‌کنندگان به صورت حضوری یا مجازی امکان خرید کالا دارند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگانی که به هر دلیلی تاکنون فرصت پیوسین به این طرح را نداشته‌اند، همچنان می‌توانند به این طرح جهادی که در واقع چتر حمایتی برای همه صنایع کشور است بپیوندند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری طرح حمایتی جهاد کالا در پایان متذکر شد: امیدواریم با حذف واسطه‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، ضمن تأمین کالا با قیمت و کیفیت مناسب، به رونق صنعت کشور وایجاد اشتغال پایدار و حتی ورود به بازار‌های صادراتی کمک شود.

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما - چهارم اردیبهشت 1401

دیدگاه کاربران