پروژه «قطار خلیج فارس» عملیاتی می‌شود/ اتصال شش کشور عربی به یکدیگر

.  

 

 

پروژه پیشنهادی «قطار خلیج فارس» با هدف اتصال تمام شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از طریق یک خط راه آهن به طول 2177 کیلومتر راه اندازی می‌شود.

 

 

شرکت انگلیسی "Oxford Business Group" با بیان اینکه پروژه مشترک راه آهن خلیج فارس در دوره آتی به اجرا نزدیکتر شده است، خاطرنشان کرد که این پروژه ممکن است حرکت تجارت را در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تقویت کند.

این پروژه در ماه دسامبر گذشته، زمانی که رهبران خلیج فارس بر سر ایجاد یک مرجع واحد برای راه آهن توافق کردند، برجسته شد.

در این گزارش اشاره شده است که تشکیل این مرجع توسعه بالقوه مهمی برای زیرساخت‌های راه آهن در خلیج فارس پس از دهه‌ها بحث و گفتگو است.

این پروژه در سال 2009 تصویب شده بود.

در این گزارش اشاره شده است که رسانه‌های منطقه در دسامبر سال گذشته گزارش دادند که مقامات امیدوارند تا سال 2025 راه آهن را راه اندازی کنند.

در این گزارش تخمین زده می‌شود که توسعه راه آهن به طور قابل توجهی اتصال منطقه‌ای را با کاهش زمان و هزینه‌های حمل و نقل بین شهرهای بزرگ و بنادر در شورای همکاری خلیج فارس، بهبود جریان‌های تجاری در سراسر اتحادیه و جذب سرمایه گذاری بهبود می بخشد.

بر این اساس، عربستان سعودی که بزرگترین خطوط ریلی خلیج فارس را در اختیار دارد، به ایجاد تأسیسات زیرساختی بسیاری ادامه می‌دهد که آخرین آن افتتاح ایستگاه قطار در نزدیکی مرز اردن در مارس گذشته بود.

امارات همچنین به کار برای تکمیل فاز دوم پروژه راه‌آهن ملی ادامه می‌دهد که در سال 2016 راه‌اندازی شد و قرار است 11 شهر و همچنین میادین گازی جنوب کشور را به هم متصل کند.

در قطر، راه اندازی «مترو دوحه» که سه سال پیش از 37 ایستگاه می‌گذرد و اولین خط «تراموای لوسیل» که پس از تکمیل، 25 ایستگاه را به هم متصل می‌کند، راه اندازی شد.

توسعه‌های زیادی که دولت قبل از شروع جام جهانی انجام داده، زیرساخت‌های راه‌آهن را به‌طور چشمگیری تقویت کرده است.

در این گزارش اشاره شده است که 12 پروژه جدید از 26 پروژه‌ای که دوحه روی آن کار می‌کند، عملاً قبل از شروع جام جهانی تکمیل خواهد شد.

مسقط قصد دارد شبکه راه‌آهن ملی خود را بسازد، که یک مسیر پیشنهادی به طول 2100 کیلومتر است و از مرز امارات متحده عربی شروع می‌شود و از صحار و مسقط در شمال می‌گذرد و سپس به شهرهای بزرگ بندری دقم و صلاله در ساحل شرقی متصل می‌شود. 

دولت عمان پیشرفت‌هایی در این پروژه داشته است که در سال 2013 راه‌اندازی و سپس در سال 2016 به دلیل چالش‌های مالی متوقف کرد.

در پایان این گزارش به اعلام کویت در ژانویه 2020 مبنی بر ایجاد خط آهن متشکل از 68 ایستگاه برای اتصال شهر کویت به فرودگاه بین المللی، دانشگاه اصلی و مناطق مسکونی و صنعتی این کشور اشاره شده است.

پروژه پیشنهادی «قطار خلیج فارس» با هدف اتصال تمام شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از طریق یک خط راه آهن به طول 2177 کیلومتر، از شمال کویت شروع شده و از شهرهای جبیل و دمام عربستان سعودی می‌گذرد و سپس از بحرین عبور می‌کند.

پایتخت منامه و سپس دوحه، امارات و از آنجا به مسقط خواهد رفت.

امیدها برای از سرگیری این پروژه در ماه فوریه زمانی که رسانه‌های قطری گزارش دادند که ساخت بخش اتصال قطر و عربستان سعودی به زودی آغاز می‌شود، با کارهای اساسی مانند طراحی‌های مهندسی و یک برنامه کاری قبلاً تکمیل شده است، افزایش یافت.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 25 اردیبهشت 1401

دیدگاه کاربران