معدن در فضای حاکمیت اقتصادی کشور مظلوم واقع شده است

رییس خانه صنعت و معدن استان کرمان:  

 

 

 

با بیان اینکه بخش معدن در فضای حاکمیتی اقتصادی مظلوم واقع شده است اظهار امیدواری کرد که نگرش دولت به معدن‌کاران بخش خصوصی دیگر از بالا به پایین نباشد بلکه نگاهی عادلانه همراه با قدردانی باشد.

 

 

 

 

بابک اسماعیلی احمدآبادی با بیان اینکه معدن بخش پایه‌ تمامی کارها حتی کشاورزی محسوب می شود تصریح کرد: تصویر شکل گرفته از معدنکاران در ایران خلاف واقع است.

رییس خانه صنعت و معدن استان کرمان گفت: تصویری که از معدن‌کاران در کشور ارائه شده، آنان را افرادی دشمن طبیعت عنوان می کند که در حال تخریب جنگل ها و منابع طبیعی هستند و کوه های طلا در پارکینگ اتوبان های چهار بانده به آنها اهدا شده است اما این خلاف واقع است و معادن در نقاطی دورافتاده واقع شده‌اند که امکان راه اندازی هیچ شغلی در آنجا وجود نداشت.

این فعال اقتصادی که خود نیز در حوزه معدن داری فعال است تاکید کرد: با وجود تمامی هجمه‌هایی که به معدن‌کاران وارد شده این افراد در هر منطقه‌ای که حضور داشته‌اند توسعه و آبادانی به همراه آورده اند و مسئولیت‌های اجتماعی خود را نیز انجام می‌دهند.

اسماعیلی افزود: معدن‌کاران ما در بخش خصوصی معادن بزرگی در اختیار ندارند اما با وجود همین ذخایر اندک و عوارض دولتی غیرقابل توجیه در کنار ایجاد شغل، مسئولیت‌های اجتماعی انجام می‌دهند و به چرخش چرخ اقتصاد کشور در این اوضاع نابسامان اقتصادی کمک می‌کنند.

به گفته وی معدن‌کاران در شرایطی که هرروز قوانین تغییرات چشمگیری می‌کند، برای ادامه کار و فعالیت اقدام به ریسک‌های بسیار بالا و پول خود را در نقاط دورافتاده سرمایه‌گذاری و برای مردم این سرزمین اشتغالزایی می‌کنند.

اسماعیلی اظهارداشت: هم‌اکنون فضای اقتصادی حاکم بر کشور در تمامی سطوح مساعد نیست و مدیریت کردن بنگاه‌های صنعتی و معدنی از دیدگاه اقتصادی کاری بسیار مشکل است.

 

مشکل بی‌ثباتی قوانین

رییس خانه صنعت و معدن استان کرمان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر دائما در حال آزمون و خطا هستیم و اقدام به وضع قوانین و صدور بخش‌نامه هایی می کنیم که نتایج آنها بندرت به بروز رویدادهای موثر در فضای حاکم بر کسب وکار منجر می‌ شود.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد مشکلات بخش صنعت و معدن ناشی از ثبات نداشتن قوانین و مقررات است و در صورت توجه و درخواست مسئولان به این مساله، تشکل بخش خصوصی قادر خواهد بود تا قوانین مزاحم را معرفی و قوانین صحیح و کاربردی را پیشنهاد کند.

 

نگاه دولت به بخش معدن مثبت باشد

رییس خانه صنعت و معدن استان کرمان بیان کرد: چندی قبل جمله‌ای از رییس جمهور خواندم که عنوان کرد دولت مصمم است در قوانین ثبات ایجاد کند و امیدواریم آیت الله رییسی تمام هم و غم خود را برای ایجاد ثبات در زمینه صنعت و معدن به کار گیرد، زیرا زنده ماندن و پیشرفت فضاهای اقتصادی فقط و فقط در بستر ثبات می تواند اتفاق بیفتد، البته واضح است که این مساله صرفا با دستورالعمل و بخشنامه صورت نمی‌گیرد.

اسماعیلی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون نگاه دولتمردان به معدنکاران نگاه درستی نبوده اما امیدواریم دولت آیت الله رییسی نگاه خود را به گونه‌ای مثبت و منصفانه به این بخش تغییر دهد.
به گفته وی استان کرمان دارای ذخایر معدنی خوبی است و باید با مدیریت صحیح این منابع تلاش کنیم شرایط خوبی برای مردم و کشور فراهم سازیم.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - دوم خرداد 1401

دیدگاه کاربران