آخرین جزئیات منطقه آزادشدن‌ استان اردبیل‌ از زبان دبیر شورای عالی مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:  

 

 

در باره منطقه آزاد شدن استان اردبیل، گفت: منطقه متشکل از شهرستان‌های بیله سوار، پارس‌آباد، گرمی و رضی است، دولت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری پیشنهاد داد، در مجلس تصویب شد، اما مجمع تشخیص هم ملاحظاتی دارد.

 

 

 

 

سعید محمد در پاسخ به این سوال ‌که پس از تصویب در مجلس، استان اردبیل بالاخره چه زمانی به منطقه آزاد تجاری تبدیل می‌شود؟ اظهار داشت: منطقه متشکل از شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد، گرمی و رضی است که توسط دولت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری پیشنهاد شده در مجلس هم تصویب شده اما نظر مجمع تشخیص مصلحت این است که یکی از این چهار منطقه‌ تعیین شود.

وی افزود: سر این موضوع بررسی‌های انجام شد و قاعدتا نقطه ای باید باشد که گمرک داشته باشد تا به کشور مجاور وصل شود و بتوان از ظرفیت های گمرکی و ترانزیتی استفاده کنند و این شرایط را تنها «بیله سوار» دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: اما منطقه بیله سوار زمین کافی ندارد و شهرستان های گرمی و پارس مزیت داشتن زمین زراعی کافی و حاصل‌خیز را دارند.

محمد با بیان اینکه این چهار منطقه در کنار هم معنی پیدا می‌کند و جمعشان 10 هزار هکتار است، افزود: به دنبال این هستیم که چهار منطقه این استان منطقه آزاد اعلام شود اما خب ملاحظاتی وجود دارد‌‌ و به این دلیل از ریاست‌جمهور درخواست کردیم که در این مورد تدبیری بیندیشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد:‌ در صورتی که استان بخواهد هر چهار نقطه، منطقه آزاد اعلام شود باید یک بار دیگر مراحل تصویب طی شود یعنی دولت لایحه به مجلس بدهد و پس از تایید به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و آنجا بررسی شود که‌ زمان خواهد برد.

محمد افزود: یک نظر دیگر هم وجود دارد که ابتدا بیله سوار به عنوان منطقه آزاد تعیین شود و سه نقطه دیگر پس از سیر مراحل آن در دولت،‌ مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام الحاق شود، این موضوع به مسئولان استان بستگی دارد که یکی از این راه‌ها را انتخاب کنند.

منبع خبر: خبرگزاری فارس - 30 خرداد 1401

دیدگاه کاربران