آغاز واردات با رمزارز

اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمز ارز به ارزش 10 میلیون دلار ثبت شد  

 

 

 

ثبت سفارش رسمی واردات با رمز ارز تحقق یافته و بر اساس گفته هــای مســوولان در روزهای اخیر ۱۰ میلیون دلار ثبت سفارش نیز با موفقیت به سرانجام رسیده است.

 

 

 

 

تکیه تجارت بر استفاده از رمز ارزها در حالی ضرورت دارد که بسیاری از فعالیت های اقتصادی در جهان بر اساس آن صورت می گیرد.

 

تحریم ها نیز دلیل بسیار قوی و محکمی بر ضرورت چرخش ایران بر استفاده از رمز ارزها در مبادلات تجاری است.

 

کشورهای توســعه یافته نظیر چین و ژاپن مدتهاست بخش بســیاری از تجارت خود را بر اساس رمز ارزها بنا کرده اند و اتفاقا نتیجه آن رشد تجارت کشورهای مذکور بوده است.

 

 هرچند رئیس کل سازمان توسعه تجارت از ثبت سفارش ۱۰ میلیون دلار واردات با رمز ارزها خبر داده اما باید دید برای ادامه راه و فراگیر شدن این روش چه زیرساخت ها و سازوکارهایی باید مدنظر قرار گیرد.

 

آیا ایران پتانسیل استفاده از رمز ارزها را در مبادلات تجاری خود دارد.

 

بنا بر اعلام رئیس کل سازمان توسعه تجارت، اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز در این هفته به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار با موفقیت انجام شد.

 

رئیس کل سازمان توســعه تجارت در فضای مجازی نوشت: این هفته اولین ثبت ســفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشــی معادل ۱۰ میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفت.

 

تا پایان شهریورماه استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشــمند به صورت گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت.

 

چندی پیش نیز پیمان پاک در مصاحبه ای اعلام کرد که به زودی تجارت با چند کشــور دنیا از جمله چین و روسیه با استفاده از رمزارزها آغاز می شود که تمرکز آن بر روی معاملات خرد و متوسط در حوزه های پوشاک و صنایع غذایی است.

 

معاون وزیر صمت در این مصاحبه اعلام کرد که این وزارت خانه پلتفرم هایی را بر بســتر بلاکچین و رمزارزها شناسایی و انتخاب کرده که در آن تجار بتوانند به انجام معامله بپردازند.

 

وی اظهار داشت: ما در بحث بازاریابی های مبتنی بر سیستم های نرم افزاری و قراردادهای هوشمند یعنی روی  smartcontractها متمرکز شدیم و الحمدلله الان هم پیاده سازی شده است.

 

این مقام افزود: برای استفاده از این پلتفرم ها یک فرآیند اعتبارسنجی برای تجار بر روی سایت سازمان توسعه تجارت درنظر گرفته شده اســت که افراد پس از تایید در این مرحله می توانند از این پلتفرم های ارز دیجیتال استفاده کنند.

 

یک بحث اعتبارسنجی هم روی سایت ســازمان توســعه تجارت برای ورود به این سامانه ها گذاشتیم؛ یعنی طرف وارد می شود و از یک پلتفرم  to B B  یا  B to C  استفاده می کند و مثال به کشور مقصدش وصل می شــود.

 

اینجا می تواند محصولش را اعلام کند و آنجا عرضه کننده ببیند و روی بستر مثال اتریوم یک قرارداد هوشمند منعقد کند و ذیل قرارداد هوشمند حالا بیاید آنجا رمزارزی را دریافت کند که این رمزارز می تواند برای واردات مورد استفاده قرار بگیرد؛ یعنی نمی تواند بیاید داخل.

 

همان جا این مبادله می شود.

 

بنا بر این در صورت اســتفاده از این پلتفرم ها توســط صادرکنندگان، رمزارز دریافتی تنها برای واردات کالا قابل اســتفاده خواهد بود.

 

پیمان پاک همچنین اضافه کرد که این نوع تجارت عموما در مورد معاملات خرد و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد و در مورد تجارت های نفتی و پتروشیمی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

 

به گفته وی، سازوکار پیاده شده و چند هفته است که مرحله اعتبارسنجی آن را شروع کرده ایم.

 

یعنی افراد به عنوان تجاری که می خواهند از اینها اســتفاده کنند، بیایند اعتبارسنجی شوند و بعد وصل شوند.

 

ما تقریبا در چهار، پنج کشور مختلف که مثال یکی از آنها چین و دیگری روسیه است، برای تجارت با رمزارزها اعلام آمادگی کردیم و عمده مذاکرات هم برای کالاهای مصرفی است.

 

یعنی کالاهایی مانند گیاهان دارویی و در روسیه برای پوشاک و کفش و صنایع غذایی مذاکره کرده ایم.

 

در چین روی محصولات پایین دســتی صنایع و محصولاتی مانند خشکبار گفت وگوها انجام شده است.

منبع خبر: روزنامه کسب و کار - 19 مرداد 1401

دیدگاه کاربران