دیپلماسی اقتصادی، گمشده تجارت ایران

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل می گوید:  

 

 

 

دیپلماسی اقتصادی فقط انتخاب رایزن نیســت، رایزن بازرگانی یکی از ابزارهای الزم در این حوزه اســت.

 

 

 

اتاق بازرگانی هم به دیپلماسی اقتصادی به عنوان یک استراتژی توجه دارد.

 

محمد خزاعی اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی امروز نه تنها در ایران بلکه در دنیا مطرح است و در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک مسأله استراتژیک به آن نگاه می کنند.

 

برای همین سازوکارهایی برای آن فراهم شده و دستگاه هایی را متولی این کار کرده اند.

 

وی در تعریف مفهموم دیپلماسی اقتصادی گفت: استفاده از ابزار سیاسی برای تأثیرگذاری بر مناسبات اقتصادی، به نفع منافع ملی در هر کشوری و بالعکس استفاده از ابزار اقتصادی، مناسبات اقتصادی، سازمان ها و مجامع بین المللی، سازوکارهای داخلی برای تأثیرگذاری بر مناســبات سیاســی و همچنین کسب منافع بیشتر برای هر کشور است.

 

شاید تأثیرات عوامل اقتصادی بر مناســبات سیاســی در چند دهه گذشــته به مانند امروز خیلی خود را نشان نداده بود، اما شاهد هستیم که از نیمه های قرن بیستم به این طرف، توجه به این مقوله شــدت پیدا کرد.

 

ســازمان های بین المللی تأسیس شدند. اتحادیه های منطقه برای بحث مناسبات اقتصادی مطرح شدند.

 

او بابیــان ایــن مطلــب که ما نباید تصور کنیم که فقــط وزارت خارجه می تواند بر بحث دیپلماسی اقتصادی تأثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: الزم است که در کشور یک هسته قدرتمند اجرایی با حضور تمام نهادها و دســتگاه هایی که در این رابطه مؤثر هســتند، با محوریت وزارت امور خارجه به وجود آید تا بتوانند بحث دیپلماســی اقتصادی و تنظیم مراودات را در آن جا به بحث بگذارند و دســتگاه ها و نهادهای کشــور هم موظف به اجرا باشند.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی نقش اقتصاد - 29 شهریور 1401

دیدگاه کاربران