برای نخستین بار در کشور، اتصال کریدور جنوب به شمال تحت رویه کارنه تیر از کشور هند به صورت الکترونیکی انجام گرفت

ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیر کل گمرک شهید رجایی:  

 

اولین محموله ترانزیتی تحت صحابت کارنه تیر الکترونیکی با استفاده از ظرفیت کریدور شمال- جنوب از مبدا گمرک شهید رجایی و از کشور هند وارد و از گمرک آستار به روسیه ارسال شد.

 

 

حسین سعیدی، ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیر کل گمرک شهید رجایی در خصوص انجام تشریفات گمرکی فرایند کارنه تیر الکترونیک اظهار داشت: براساس تعاریف بین المللی کلمه تیر( TIR) مخفف حمل و نقل جاده ای بین المللی است و تیر الکترونیک سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و با تضمین بین المللی معتبر منتقل می شود.


به گزارش روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان، حسین سعیدی گفت: با بکارگیری رویه تیر الکترونیک، زمان انجام تشریفات گمرکی محموله های ترانزیتی به حداقل ممکن خواهد رسید که تسهیل تشریفات ترانزیت و توسعه کریدور جنوب - شمال را در پی خواهد داشت.


وی گفت: این محموله ترانزیتی، الکل صنعتی به وزن ۲۱ هزار و ۹۷۰ کیلوگرم به ارزش ۸۲ هزار دلار بود که از کشور هند به گمرک شهید رجایی اظهار و با یک کانتینر به کشور روسیه از گمرک مرزی آستارا ارسال می شود.


ناظر گمرکات استان هرمزگان افزود: پیش از این اسناد ترانزیت و کارنه بصورت فیزیکی و دستی به شرکت حمل و نقل و گمرک فرستاده می‌شد که حدود دو تا سه هفته طول می‌کشید، اما اکنون همه اسناد به صورت برخط به گمرک ارسال و تشریفات گمرکی کالا در یک روز و در سریعترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.


سعیدی گفت: اجرای رویه تیر الکترونیکی موجب تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشور‌ها و تسریع و رونق بیشتر تجارت می‌شود.


به گفته وی در اجرای این طرح اتاق بازرگانی هرمزگان نقش مهمی دارد.


سعیدی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد ترانزیت کشور از گمرک شهید رجایی انجام می شود، اذعان داشت: این گمرک رتبه نخست ترانزیت کشور را دارد.


شایان ذکر است از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا از گمرکات استان هرمزگان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد رشد داشته است.

منبع خبر: وب سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران - 29 شهریور 1401

دیدگاه کاربران