انتشار داده های تجارت خارجی ۳۰ سال گذشته در پایگاه اطلاع رسانی گمرک

رئیس کل گمرک ایران در همایش اعطای نشان اهتمام به کیفیت آمارهای رسمی:  

 

گمرک ایران با در اختیار داشتن ریز داده های بیش از ۳۰ سال از تجارت خارجی یکی از بزرگترین پایگاه داده های کشور را مدیریت می کند.

 

 

علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران در همایش اعطای نشان اهتمام به کیفیت آمارهای رسمی با اعلام این خبر گفت: آمار و اطلاعات تجارت خارجی مهمترین اطلاعات مورد نیاز جهت حکمرانی مطلوب در نظام تجاری و اقتصادی کشور است و در تصمیم گیری و تصمیم سازی نقش موثری دارد.


مقدسی اظهار داشت: گمرک ایران با بهره گیری از متخصصین و کارشناسان آمار و اطلاعات و فرآوری داده، به طور مستمر و ماهانه آمار تجارت خارجی کشور را بر اساس استانداردهای اعلام شده مرکز آمار ایران در تارنمای اطلاع رسانی گمرک برای استفاده دست اندرکاران و صاحبنظران انتشار می دهد.


رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه ارائه آمار و تجارت خارجی به عنوان یکی از وظایف قانونی گمرک ایران در بند "خ" ماده ۳ قانون امور گمرکی تصریح شده است، افزود: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور در کنار سایر وظایف تسهیل گری تجارت و اعمال وظایف حاکمیتی، انتشار آمار تجارت خارجی را به عنوان یک ماموریت اصلی در دستور کار دارد.


به گفته وی ارائه آمار تجارت خارجی به صورت مستمر علی رغم پیچیدگی زیاد رویه های گمرکی و فرآیندهای داخلی، باعث شده گمرک به عنوان یکی از سازمان های دولتی شفاف و شیشه ای در ارائه و انتشار آمار محسوب شود.


مقدسی با اشاره به اینکه گمرک ایران از سوی مرکز آمار ایران موفق به دریافت گواهینامه اهتمام به کیفیت آمارهای رسمی شد، ابراز امیدواری کرد با بهبود مستمر کیفیت آمارهای ثبتی و ارائه آمار به موقع، صاحبنظران و دست اندرکاران بهره گیری مطلوب از آمارها در تصمیم گیری داشته باشند.

 

وی در این همایش تاکید کرد: با توجه به اهمیت نقش و مسئولیت گمرک در ارائه آمار تجارت خارجی و ابلاغ ماده ۱۰ قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی، نام گمرک نیز در این مدیریت داده به عنوان یکی از بزرگترین پایگاه داده در حوزه تجارت خارجی ثبت شود.

 

پیوند آمار گمرکی

منبع خبر: وب سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران - 21 آبان 1401

دیدگاه کاربران