تعیین عوارض یک شبه و غیرکارشناسی جلوی صادرات را می‌گیرد

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:  

 

 

 

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: مخالف وضع عوارض خصوصا عوارض یک شبه و غیرکارشناسی هستیم زیرا جلوی صادرات را می گیرد.

 

 

صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگویی، با بیان اینکه به طور کل با وضع عوارض صادراتی مخالف هستیم، گفت: عوارض جلوی صادرات را می‌گیرد مخصوصاً اگر این عوارض یک شبه یا غیرکارشناسی باشد.

وی ادامه داد: وقتی برروی صادرات محصولی ۱۰۰ درصد عوارض وضع شود، سوال این است که کدام صادر کننده ۱۰۰ درصد بر روی محصولش سود می‌برد که بتواند با این عوارض کالا را صادر کند؟

قطعا این اقدام جلوی صادرات را می گیرد و مقابله با قانون است.

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: این عوارض از یکی دو روز پیش اعمال شده است و براساس بخشنامه احتمالاً تا آخر آبان ماه نیز ادامه داشته باشد.

امیدواریم که دیگر تمدید نشود.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا وضع عوارض بالا بر روی محصولات کشاورزی به خصوص صیفی‌جات جلوگیری از صادرات آب مجازی نیست، گفت: تعیین این عوارض به دلیل تنظیم بازار داخلی است و ارتباطی به آب مجازی ندارد.

در روزهای قبل مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی جزییات عوارض صادراتی برخی محصولات را اعلام کرد که براساس آن برای صادرات گوجه فرنگی غیرگلخانه ۱۰۰درصد قیمت پایه، برای صادرات سیب زمینی ۷۰ درصد قیمت پایه و برای صادرات پیاز نیز ۱۲۰ درصد از قیمت پایه صادراتی عوارض لحاظ شده است.

منبع خبر: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - 27 آبان 1401

دیدگاه کاربران