تبدیل منطقه آزاد انزلی به هاب ترانزیت کالاهای روسیه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس

در نشست توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه که در منطقه آزاد انزلی مطرح شد:  

 

 

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان تومسک روسیه با بیان اینکه به آینده روابط ایران و روسیه بسیار امیدوار هستیم، گفت: شرکت‌های خوبی در زمینه لجستیک در کشورهای ایران و روسیه وجود دارد و افق روشنی پیش روی ما برای ادامه همکاری‌ها و تبادل کالایی است.

 

 

 

«ماکسیم کاستارف» در راس هیاتی ۱۰ نفره، در نشست توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه که در منطقه آزاد انزلی بین مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات تجاری روسیه برگزار شد، نتایج نشست‌های ۲ روزه خود را در این استان خوب و راهگشا عنوان و اظهار کرد: تبادل نظر سنگینی بین تجار و بازرگانان ایرانی و روسی انجام شد و بیش از ۱۰۰ شرکت کننده روسی همتایان ایرانی خود را یافتند.

وی اضافه کرد: علاوه‌بر فعالان اقتصادی حاضر در این نشست‌ها، ریاست اتاق‌های بازرگانی استان‌های روسیه هم در این گفت‌و‌گوها شرکت کردند؛ در منطقه تومسک بیش از ۵۰۰ کارفرما و شرکت آماده همکاری با ایران هستند؛ این منطقه پتانسیل‌های خوبی در زمینه‌های چوب، نفت و صنایع پتروشیمی دارد و جمهوری اسلامی ایران از شرکای خوب و توانمند کشور روسیه بشمار می‌رود.

کاستارف اذعان نمود: این منطقه در قسمت سیبری واقع شده و علاوه‌ بر ظرفیت‌های تجاری، مراکز علمی خوبی در این منطقه وجود دارد.

حدود ۱۷ انستیتو و آکادمی در این منطقه حضور دارند که در بخش تکنولوژی و دانش روز فعالیت می‌کنند و ما در حوزه تحقیقاتی و فنی آمادگی پذیرش دانشجویان ایرانی را داریم.

 

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی:

منطقه آزاد انزلی، منطقه معین ارتباط با روسیه است

در ادامه این نشست، معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز این منطقه را معین ارتباط با کشور روسیه دانست و گفت: میز تجارت با کشورهای حوزه اوراسیا مناطق آزاد هم در منطقه آزاد انزلی واقع شده است تا با معافیت‌های گمرکی قانونی و مالیاتی بتواند ترانزیت و تجارت را میان دو کشور افزایش دهد.

امین افقی افزود: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال ایران در دریای صلح و دوستی است که برای توسعه روابط با کشورهای روسیه و سی‌آی‌اس تشکیل شده و از این ‌منطقه به عنوان حلقه اتصال ایران با اقتصاد بین‌الملل نام برده می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت لجستیکی و بندری منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: مهم‌ترین محورهای توسعه در این منطقه، وجود دو بندر مهم ایران یعنی بندر انزلی به عنوان قدیمی‌ترین بندر کشور با سابقه ۳۰۰ ساله و بندر نوین نسل سوم ایران یعنی کاسپین است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: روسیه مهم‌ترین شریک تجاری دو مجتمع بندر انزلی و کاسپین است و بیش از ۷۵درصد مبادلات تجاری این بنادر با تجار روسیه انجام می‌شود.

بنادر کاسپین و انزلی با ۲۱ پست اسکله فعال، دارای سیلوی ۲۰۰ هزار تنی ذخیره غلات، ظرفیت ۷۵ هزار تنی مخزن نگهداری روغن خام، ۱۱۰ هزار مترمربع انبار سرپوشیده و ۸۰هکتار انبار روباز هستند.

افقی عنوان کرد: ساخت اسکله رو-رو توسط سازمان منطقه آزاد انزلی درحال انجام است و ظرف ماه‌های آتی پروژه اتصال راه‌آهن رشت-‌کاسپین نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خواستار ایجاد خطوط لاینر منظم بین کشورهای ایران و روسیه شد و گفت: باید تهاتر کالا با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی گسترش یابد.

با توجه به تفاهم‌نامه منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه لوتوس آستاراخان، اولین شورای همکاری منطقه آزاد انزلی در ایران و روسیه نیز در این منطقه تشکیل شد و می‌توانیم در این شورا از ظرفیت سایر مناطق آزاد روسیه استفاده کنیم.

افقی پیشنهاد داد: از بزرگترین مرکز نمایشگاهی شمال ایران منطقه آزاد انزلی که ظرفیت برگزاری نمایشگاه تخصصی برای رویدادهای بزرگ را دارد، در گسترش تبادلات تجاری دو کشور مورد استفاده قرار گیرد‌‌.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان، بهره‌گیری از توانمندی‌های لجستیکی، ترانزیتی، بندری و تجاری کشورهای ایران و روسیه را مهم‌ترین پیشنهاد این نشست عنوان و خاطرنشان کرد: دعوت از سرمایه‌گذاران کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندری و لجستیکی منطقه آزاد انزلی هم مورد اقبال است تا این منطقه آزاد به هاب ترانزیت کالاهای روسیه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آسیایی جنوب شرقی تبدیل شود.

 

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی:

تجار روسی با ثبت شرکت، از مزایای منطقه آزاد انزلی بهره‌مند می‌شوند

همچنین، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز این منطقه را قطب صنعت، تجارت و گردشگری گیلان عنوان کرد و گفت: این منطقه ۲ شهرک صنعتی با ۱۶۰ شرکت فعال و صادرات سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صادرات دارد و ۱۱ شرکت دانش‌بنیان در آن به تولید محصولات فناورانه مشغول هستند.

وحید طالب‌پور، یکی از توانمندی‌های منطقه آزاد انزلی را صادرات خارجی و صادرات مجدد دانست و اظهار کرد: تجار روسی می‌توانند با ثبت شرکت در منطقه آزاد انزلی از مزایای این منطقه بهره‌مند شوند.

طبق قانون مناطق آزاد، شرکت‌ها از زمان ثبت، معاف از مالیات هستند و تمام مجوزهای مورد نیاز برای این شرکت‌ها اعم از صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری در منطقه آزاد انزلی انجام می‌شود.

وی تاکید نمود: شرکت‌های خارجی می‌توانند با شریک ۱۰۰ درصد خارجی و یا همکاری با شرکت‌های داخلی در منطقه آزاد انزلی فعالیت داشته باشند و واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه معاف از حقوق گمرکی است.

برای فعالیت تجاری و خدماتی نیز با کمترین عوارض امکان واردات ماشین‌آلات وجود دارد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی برای ایجاد بانک‌های روسی و بورس مشترک جهت تبادل و تهاتر کالا آماده است و دانشگاه روسی منطقه تومسک می‌تواند شعبه خود در منطقه آزاد انزلی ایجاد نماید.

 

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر:

ناوگان شرکت کشتیرانی دریای خزر به توسعه نیاز دارد

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت کشتیرانی دریای خزر عنوان کرد‌: همواره ۸۰ درصد جابه‌جایی کالا در جهان و در ایران از طریق حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد و کشتیرانی دریای خزر یک سیلوی ۴۵ هزار تنی غلات در مجتمع بندری انزلی دارد و سالانه ۲ میلیون تن کالا اعم از خودرو، غلات و مصالح ساختمانی را در دریای خزر جابه‌جا می‌کند.

کامبیز جهانبانی افزود: این شرکت علاوه‌بر صادرات و واردات، یکهزار کانتینر کالا را از طریق ترانزیت جابه‌جا کرده است که غالبا از آستاراخان روسیه بود.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰هزار کانتینر را از طریق ترانزیت جابه‌جا نموده است.

وی اظهار کرد: کشتیرانی دریای خزر در بنادر شمال ایران و شعباتی در خارج از کشور و اروپا دارد و در خدمت فعالان اقتصادی ایران و روسیه است.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت کشتیرانی دریای خزر در پایان، توسعه ناوگان شرکت کشتیرانی دریای خزر را از برنامه‌های این شرکت عنوان و خاطرنشان نمود: این توسعه از طریق ساخت و خرید شناورها امکان‌پذیر بوده و مستلزم به‌روزرسانی تجهیزات بندری و پشتیبانی است.

همچنین، میثم محمد‌نژاد معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با اشاره به آمادگی کامل منطقه آزاد انزلی جهت توسعه همکاری دو کشور، خواستار ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دوجانبه شد.

مهدی کاظمیان سخنگو و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست گزارشی از توانمندی‌های تجاری، صنعتی و گردشگری ارائه کرد.

گفتنی است، در پایان این نشست که با حضور مدیران شرکت‌ها و فعالان اقتصادی، تجاری و ترانزیتی منطقه آزاد انزلی برگزار شد، هیات تجاری اعزامی از روسیه از زیرساخت‌های بندر کاسپین و شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری انزلی بازدید کردند.

منبع خبر: پایگاه خبری و اطلاع رسانی مناطق آزاد - اول آذر 1401

دیدگاه کاربران