باید بپذیریم حکمرانی اقتصادی را بلد نیستیم


یکی از مولفه های رشد اقتصادها، افزایش صادرات است.
زمانی اقتصاد در مسیر رشد و بهره وری قرار می گیرد که نسبت به مولفه های اثرگذار در رشد اقتصادی با توجه به رشد صادراتی هوشمندانه رفتار کنیم و تصمیم بگیریم.
مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: در جهان امروز تولید و صادرات کالای با کیفیت که قدرت رقابت داشته باشد و از مزیت قابل توجهی برخوردار باشد، مساله بسیار مهمی است به این خاطر کشورها اصولا به تولید چند کالایی که در آن مزیت دارند و قابلیت صادراتی بالایی دارد بسیار توجه دارند اما متاسفانه در ایران به این موضوع توجه نشده است.
با اینکه در ایران تعداد جوازهای صادراتی بسیار زیاد است و نسبت به گذشته کم نشده اما چون به شکل نابخردانه ای جواز صادر می شود و باز هم به صورت نابخردانه ایی از شیر موز تا جان آدمیزاد را در کشور تولید می کنیم به دلیل اعمال سیاست های نادرست نه در امر تولید موفق شده ایم نه در بخش صادرات.
با نگاهی به میزان کالای صادراتی که کشورها دارند متوجه می شوید در نهایت هر کشوری بین چهار تا پنج کالا تولید و صادر می کند.
به عنوان مثال ترکیه در بخش تولید و صادرات کالاهایی مثل چینی، سرامیک، لوازم بهداشتی، پوشاک و مبلمان فعال است.
سوئیس در تولید چاقو، ساعت و چند قلم دیگر سرآمد است، چرا که در آن مزیت دارد.
در ایران وضعیت به گونه دیگری است چرا که دلمان می خواهد همه چیز تولید کنیم آن هم بدون کیفیت و فاقد استانداردهای لازم! در حالی که دنیا ایران را با کالاهایی چون پسته، زعفران و فرش می شناسند.
وقتی حکمرانی اقتصادی بلد نیستیم همه چیز تولید می کنیم، از مبلمان تا خودرو و سایر کالاها که در آن نه مزیتی داریم نه تکنولوژی های به روز.
تا زمانی که یک بار دیگر روی حکمرانی اقتصادی کار نکنیم و از اول روی بهبود حکمرانی اقتصادی کار نکنیم نمی توان به تولید چند کالای با رقابت که دنیا خواهان آن باشد و در نتیجه رشد کالای صادراتی غیر نفتی که مزیت و ارز آوری قابل توجهی برای ما داشته باشد حسابی باز کرد.