دکتر مهدی کریمی تفرشی

 

عربستان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و یکی از مهمترین اعضای شورای همکاری هــای خلیج فارس اســت که به دلیل شــرایط آب و هوایی خشــک و نامناسب یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی در منطقه غرب آســیا بوده و از ضریب امنیت غذایی پایینی نیز برخوردار است.

 

 

 

 

 

 

دولــت این کشــور از دهه 1970 میلادی به منظور توســعه بخش کشــاورزی خود، سیاست افزایش ســطح دانش فنی و کشاورزی و توسعه شبکه های آبیاری و گسترش تأسیسات ذخیره سازی را پیش گرفته است، اما همواره در تولید محصولات استراتژیکی مثل گندم و خودکفایی در تولید این محصولات ضعف داشته است.

 

سیاست این کشور اســتفاده از ظرفیت های بنادر خود جهت صادر کردن محصولات کشورهایی مانند روسیه و اوکراین به دیگر کشورها بوده اســت.

 

عربستان به سرعت در حال صنعتی سازی است و یکی از سریع ترین رشــدهای اقتصادی در جهان را در طول یک سال اخیر تجربه کرده و حتی از هند پیشی گرفته است.

 

تولید ناخالص داخلی عربستان در سال منتهی به سه ماهه دوم سال 2022 میلادی 12.2 درصد افزایش یافته است.

 

عربستان یکی از مهمترین رقبای اقتصادی ایران در منطقه محسوب می شود و ممکن است در آینده ای نزدیک به بازاری مهم در همسایگی ایران بدل شــود.

 

بنابراین بسیار مهم اســت که ایران استراتژی های اقتصادی این کشــور و به ویژه مبنای سیاست گذاری های اقتصادی و سند چشــم انداز 2030 را که در سال 2016 در این کشور تنظیم شده، بشناسد.

 

مبنای سیاست گذاری های اقتصادی عربستان کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای غیرنفتی و گسترش مشارکت بخــش خصوصی اســت.

 

همچنین این کشــور در راســتای جذب سرمایه گذاری های خارجی تلاش می کند.

 

ایــران در زمینه های پتروشــیمی، دارویی، معدنــی و نیز فولادی ظرفیت های صادراتی خوبی دارد که می تواند زمینه ساز همکاری های تجاری بین دو کشور باشد.

 

به علاوه با توجه به استراتژی عربستان در راستای بالا بردن ســطح دانش و فناوری، ایران می تواند در راستای همکاری های دانش بنیان و ارســال فناوری و دانش فنی و مهندسی به این کشور از فرصت های تجاری خوبی بهره مند شود.

 

ضمن این که به دلیل شــرایط ضعیف آب و هوایی عربستان برای کشاورزی، ایران می تواند در ایجاد زیرســاخت های کشاورزی و آبیاری و ارسال دانش کشاورزی به این کشور سهیم باشد و نیز بازار این کشور را شناسایی و محصولاتی را که این کشور در تولید آنها ضعف دارد، به آن صادر کند.

 

ناگفته نماند که گســترش روابط تجاری ایران و عربســتان می تواند به تســهیل نقل و انتقالات پولی و مالی ایــران هم کمک کند و نیز تجارت با دیگر کشورهای منطقه را نیز تسهیل نماید.

 

بررسی ها نشان می دهد ظرفیت تراز تجاری عربستان حدودا 300 میلیارد دلار است که پیش بینی می شــود ایران بتواند در سال های آینده حداقل 2 تا 3 میلیارد دلار از این ظرفیت را تصاحب کند.

 

 

«روزنامه آسیا - 21 تیر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/04/21     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |