احمد اشتیاقی کارشناس بورس و بازار سرمایه

 

یکی از موضوعاتی که همواره بازارهای مختلف را دچار نوسان های منفی می کند عملکرد دستوری دولتها و سخنان متناقضی است که بعضا از سوی مسوولین در خصوص مباحث مختلف اقتصادی بیان می شود.

 

 

 

 

 

 

از سوی دیگر عدم وعده به تعهدات داده شده به سرمایه گذاران، بخصوص دارندگان نقدینگی های خرد بازار را در میان مدت و بلند مدت دچار بی اعتمادی می کند جوی که بازار در حال حاضر بدان مبتلا شده است.

 

بی تردید بورس بعد از مصوبه خوراک پتروشیمی ها کماکان در ابهام به سر می برد، چرا که به طور کلی این بازار نیز مانند سایر بازارها از تصمیمات دولت تاثیر می گیرد مثل تصمیمات اتخاذ شده در خصوص عوارض صادراتی روی محصولات فولادی ها.

 

وقتی بازار سرمایه بدین موضوع واقف است که دولت برای تامین کسری بودجه خود عمدتا شرکت های بورسی را هدف قرار داده تا از طریق قیمت گذاری های دستوری و تحمیل فشار مالی به شرکت ها بخشی از درآمد مورد نیاز خود را تامین کند با افزایش قیمت تمام شده شرکت ها و کاهش سودآوری شرکت ها سرمایه ها و نقدینگی میلی برای ورود به بازار سرمایه ندارند.

 

وقتی دولت نمی تواند بخشی از درآمد مورد نیاز خود را از طریق درآمدهای افزایش نرخ حامل های انرژی کسب کند تمام فشار خود را بر نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی ها و فولادی ها و سایر صنایع تحمیل می کند و به انحاء مختلف بورس را تحت فشار قرار می دهد.

 

در چنین شرایطی با تداوم تصمیمات دولت در این سبک وسیاق پول وارد بازار سرمایه نمی شود چرا که بازار سرمایه ایران بازاری است تحت سیطره دولت به همین دلیل عدم اتخاذ تصمیمات درست از سوی دولت به صورت مستقیم بازار را تحت چالش های جدی قرار می دهد، کما اینکه تصمیم اخیر دولت درذخصوص خوراک پتروشیمی ها و نرخ سوخت با سقف 7 هزار و 4 هزار تومانی ثابت کرد تصمیمات دولت می تواند بورس و بازار سرمایه را در وضعیت رکودی و ریزشی قرار دهد، متاسفانه بازار همچنان منتظر نتایج نهایی تصمیمات دولت است، تصمیماتی که کماکان قرار است با مجلس اتخاذ و اطلاع رسانی شود اما تا زمان رسیدن به جمع بندی و انتشار اخبار قطعا می توان انتظار داشت نقدینگی از بورس فراری است.

 

«روزنامه اخبار صنعت - 30 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/30     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |