قرار گرفتن ایران در لیست ســیاه اف ای تی اف، موضوعی غیــر قابل پیش بینــی نبود ولی واکنش ها نسبت به آن متفاوت شد.

 

 

 

 

 

 

اف ای تــی اف ســازمانی بین المللی اســت که در ســال ۲۰۰۱ به کارزار مبارزه با تأمین مالی تروریســم پیوســت و بدین ترتیب با پیوســتن کشــورها به این نهاد بین دولتی، همه بــه مقابله بــا پولشــویی و تأمین مالی تروریسم ملزم شــدند.

 

این الزام به ایران هم رسید ولی واکنش کشــورمان به این موضوع موجب شد تا پروسه ای طولانی برای تصمیم گیری در خصوص پیوســتن یا عدم الحاق به اف ای تی اف را پشت سربگذارد.

 

پروسه ای که ابتدا یک ســال ایران را حال تعلیق قرارداد و پس از آن هم، با ارائه فرصت های زمانی دیگر، وضعیت تمدید برای کشــور اتفاق افتاد و در نهایت با ســرباز زدن ایران از پیوستن به این نهاد بین المللی، در لیست سیاه قرار گرفت.

 

توجه به این مهم کــه از این پــس، ایران نه تنها همچنان در لیســت تحریم های آمریکا خواهد بود بلکــه نوع مناســبات اقتصادی و مالی کشــورهای اروپایی و آسیایی هم به طور رســمی تغییر خواهد کرد.

 

بدین ترتیب بایــد منتظر یــا محدودیت هــای جدید از سوی این کشــورها هم باشــیم.

 

این نکته از ســوی نمایندگان مجلس نیز مغفول نمانده اســت.

 

به همین دلیل به نظر می رسد برخی اصولگرایان با نرمشی معقول ضمن توجه به چارچوب های نظام، رییس جمهور را متوجه مناســبات اقتصادی پیش روی کشورمان با دنیا می کنند.

 

شهباز حسن پور نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این بــاره اظهار داشــت: از رییس جمهور درخواســت می کنیم با توجه به دیپلماسی اقتصادی فعالی که در منطقه شروع کرده اند، همکاری های بیشتر و تنگاتنگی را با سازمان های بین المللی هم داشته باشند.

 

نماینده مردم ســیرجان در مجلس یازدهم افزود: با توجــه به جایگاه ایــران در منطقه و چشــم امیدی که کشــورهای همسایه به کشــورمان دوخته اند، و نیــز اثبات این موضوع که رییــس جمهورمان اهل تعامل، گفت وگو و منطق هســتند، مــی توان به تغییراتی در آینده امیدوار بــود .

 

تغییراتی که در نهایت به نفع مردم، نظام و کشــور ما خواهــد بود.دبیر کل حــزب خدمت تأکید کرد: ما نشــان داده ایم که طرفــدار صلح و دوســتی و آرامش هســتیم و هیچ زمانی تخلف دیگران را تأیید نکرده و خودمان نیز در زمره متخلفان نبوده ایم.

 

بر این اســاس هرگز موضوعاتی نظیر پولشویی و یا تأمین مالی تروریسم مطرح نیســت.

 

این موضوع با توجــه به شــفافیت عملکرد نظــام قابل بررسی و اثبات اســت.

 

از طیف اصولگرایان رادیکال که بگذریم، در دیگر ســوی، هنوز هم اصولگرایانی هستند که بر طبل انکار می کوبند و معتقدند پیوســتن به اف ای تی اف هیچ مشکلی را برطرف نمی کند.

 

علی بابایی کارنامی از این دسته اصولگرایان است.

 

این نماینده مردم ســاری در مجلــس یازدهم تصریح کرد: این طور نیســت که با پیوستن به اف ای تی اف مشــکلات ما حل بشود و یا عدم الحاق به این ســازمان، چالش هایی را برایمان به وجود بیــاورد.

 

وی در عین حال تأکید کرد: با این همه، باید مســئولان ما به دنبال راه های جایگزین باشــند تا در عرصه اقتصادی و مبادلات تجاری با کشــورهای دیگر روان تــر حرکــت کنیم.

 

یــک بام و دو هوایی که از ســوی بابایی کارنامی مطرح شــد، در واقع قبول این نکته است که ما در عرصه بیــن المللی کار ســختی پیش روی اقتصــاد داریــم و توجیهاتی کــه دور زدن تحریم ها را علت عــدم پذیرش اف ای تی اف برمی شــمارند، در مقابل صدمات اقتصادی ناشــی از عدم الحاق، کم اهمیت می نماید.

 

این فقط در حوزه صدمات اقتصادی ناشــی از تصمیمی اســت که تصمیــم گیران باید تبعات مثبت و منفی آن را بپذیرند و در مقابل مردم پاســخگو باشــند چرا که کشورهای دوست یعنی چین و روسیه نیز از قبل مطرح کرده بودند که اگر ایران در لیست سیاه قرار بگیرد، معامله با ایران سخت تر می شود.

آن چه مسلم اســت این اتفاق بر رشد، توسعه اقتصاد و افزایش درآمدهــای ملی تأثیرات مثبتی از خود بر جای نمی گذارد.

 

«روزنامه اقتصاد مردم - اول شهریور 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/06/01     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |