سخنی نادرست نیست اگر بگوییم بریکس تلاش کشورهایی نظیر چین، روسیه و هند برای مقابله با غلبه اقتصادی گروه G7 بر جهان است.

 

از این منظر در حالی که بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و قریب ۳۰ درصد قدرت اقتصادی دنیاست، کشورهای عضو سعی دارند آن را توسعه داده و درهای آن را به روی کشورهایی نظیر ایران و عربستان بگشایند.

 

 

 

 

 

 

این مسئله فرصت ها و چالش هایی پیش روی اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد.

 

در همین راســتا به نقل از ایســنا، عضویت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آرژانتین، اتیوپی، امارات عربی متحده، عربستان سعودی و مصر در گروه بریکس مورد توجه بســیاری از کارشناســان و دیپلمات ها قرار گرفت و این امر تلاشــی از سوی کشورهای اصلی این گروه برای مقابله با نظام تک قطبی جهانی و اقدامی در راستای برقراری نظم جهانی «چندقطبی» تلقی شد.

 

در حال حاضر گروه بریکس از پنج کشور اقتصاد بزرگ در حال توسعه شامل روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده و به گروه «قدرت های اقتصادی نوظهور» معروف است و قرار است از ژانویه ۲۰۲۴ اعضای جدید به آن بپیوندند.

 

رضا زبیب، سفیر ایران در اسپانیا معتقد است: پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس موفقیتی ارزشمند است که بار دیگر نشان داد دیپلماسی، با بردباری نتیجه می دهد.

 

سخنرانی سال گذشته ریاست محترم جمهوری در اجلاس بریکس پلاس، گامی بلند در تحقق این دستاورد بود.

 

در جهان پساغرب، کشورهای مستقل با دیپلماسی چابک، فرصت های ارزنده ای خواهند داشت.

 

سید رسول موسوی، دیپلمات ارشد ایران هم نوشت: با اضافه شدن ایران، عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به بریکس تحولات مختلفی را در عرصه روابط بین الملل شاهد خواهیم بود.

 

تحولات مفهومی، یکی از آن هاست. مفهوم منطقه دیگر مفهومی جغرافیایی نیست بلکه مفهومی راهبردی و کارکردی است.

 

منطقه بریکس نمونه اعلای این نوع جدید منطقه است.

 

پیش از این، «امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با ایسنا در باره سیاست خارجی دولت سیزدهم و عضویت در سازمان های بین المللی گفت: «عضویت در پیمان شانگهای و زمینه سازی عضویت در بریکس اقدامی بسیار قابل توجه و مهم در پیشبرد سیاست خارجی کشور اســت.»

 

رودرا گائوراو، ســفیر هند در تهران هم به خبرنگار ایسنا گفت: «برای دهلی نو، جمهوری اسلامی ایران یک دوست ویژه است و از تعاملات ایران با بریکس که در حال انجام است، حمایت می کنیم و نسبت به این قضیه ذهن بازی داریم.»

 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از پیوستن ایران به بریکس گفته بود: شراکت بین ایران و بریکس، در برخی حوزه ها عملا آغاز شده که در این ارتباط می توان به موضوع حمل و نقل اشاره کرد.

 

در این حوزه، کریدور شمال-جنوب که هند را از طریق ایران به روســیه متصل می کند، عملا بخشــی از یک پروژه حمل ونقل در قالب بریکس است.

 

همکاری های ایران و چین برای اتصال چین به خلیج فــارس، دریــای عمــان و اقیانوس هند، عملا چین و هند را به هم وصل می کند و از طریق حمل و نقل ترکیبی می تواند چین را به آفریقای جنوبی و برزیل متصل کند.

 

در مصاحبه با شبکه «ایزوستیا» کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، در باره علت تمایل ایران برای پیوستن به بریکس گفت: روسیه هم اخیرا دوره جهان تک قطبی در حال پایان است و ما به سمت شکل گیری یک جهان چندقطبی حرکت می کنیم.

 

سخت است بتوان کشوری پیدا کرد که بیشتر از ایران با جهان تک قطبی جنگیده باشد.

 

ما در این مبارزه هزینه های هنگفتی متحمل شده ایم وگرنه ۴۰ سال تحریم نبودیم.

 

شکل گیری جهان آینده و اینکه چه قطب هایی در آن ظاهر می شوند بسیار برای ایران مهم است.

 

ما تقویت سازمان هایی مانند بریکس و مشارکت خود در آن ها را مهم تلقی می کنیم.

 

بریکس حجم عظیمی از تولید ناخالص داخلی و تجارت با کشورهای دیگر دارد.

 

ایران هم اقتصاد عظیمی دارد و مشارکت ما در این انجمن می تواند نوعی هم افزایی ایجاد کند.

 

بنابراین ما می توانیم مکمل یکدیگر باشیم.

 

مهدی آقاجعفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی چندی پیش گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر دیپلماسی پویا، متوازن و تعامل هوشــمند اســت.

 

سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی بسیار مهم است و فرصت ایده آلی به طور چندجانبه فراهم می کند و البته ملاقات های دوجانبه در حاشیه آن با سران سایر کشورها انجام خواهد گرفت.

 

 

«روزنامه آسیا - 4 شهریور 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/06/04     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |