مدیر طرح های شــرکت ملی صنایع پتروشیمی در تشریح مذاکرات با کشــورهای همســایه و همســو گفــت: در این مذاکرات اعلام آمادگی کردیم که صفر تــا 100 پنج فرآیند پتروشــیمی را از دانش فنی تا راه اندازی در پتروشیمی های فراسرزمینی اجرا کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

به گــزارشی از وزارت نفت، «احمد شــکری» با تأکید بــر اینکه بیشــترین فعالیت مدیریــت طرح های شرکت ملی صنایع پتروشــیمی مربوط به پیگیری مسائل و چالش های طرح های پتروشیمی در حال اجرا برای افزایش سرعت تکمیل آنهاست، گفت: حدود 100 طرح پتروشیمی در چارچوب برنامه هفتم و هشتم توسعه تعریف شده است.

 

مدیر طرح های شــرکت ملــی صنایع پتروشــیمی افزود: براســاس برنامه ریزی انجام شــده، ظرفیت کنونی صنعت پتروشیمی با اجرای این طرح ها تا پایان برنامه هشتم توسعه به ســالانه 200 میلیون تن می رسد و رسیدن به این ظرفیت به 90 میلیارد دلار ســرمایه نیاز دارد که 36 میلیارد دلار آن در قالب برنامه هفتم توســعه بوده و 30 درصــد آن تاکنون هزینه شده است.

 

شــکری با اشــاره به اینکه 58 طرح از 100 طــرح صنعت پتروشــیمی با میانگین پیشــرفت حــدود 31 درصد فعال هســتند، ادامــه داد: در این طرح هــا از محصــولات پایه تا محصولات زنجیره ارزش و نهایی تولید خواهد شد.

 

وی به تأکید شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر تکمیل زنجیره ارزش و توســعه متوازن صنعت پتروشــیمی اشاره و تصریح کرد: به منظور افزایش روند پیشرفت این طرح ها به همراهی دستگاه ها و ســازمان های مرتبط، بانک ها و صندوق توسعه ملی برای تأمین مالی نیاز داریم.

 

مدیر طرح های شــرکت ملــی صنایع پتروشــیمی درباره ایجاد و فراهم کــردن زیرســاخت های لازم برای طرح های پتروشــیمی به منظور صادرات، فروش و انبارش محصولات گفت: هم زمان با افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی، توسعه زیرساختی بنادر صادراتی نیز در حال اقدام و اجراست.

 

ظرفیت اسکله صادراتی عسلویه بیش از 2 برابر می شود مدیر طرح های شــرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: با اجــرای طرح های توســعه ای، ظرفیت اســکله صادراتی عسلویه از ســالانه 20 میلیون تن به ســالانه 42 میلیون تن افزایش می یابد.شکری با بیان اینکه ظرفیت اسکله عسلویه برای صــادرات محصول متانول با بهره بــرداری از واحدهای ســبلان و پارس کیمیای خاورمیانه افزایش داده شد، اظهار کرد: با افزایش ظرفیت مخازن سبز عسلویه، ظرفیت انبارش متانول برای صادرات نیز افزایش یافت.

 

وی بــا تأکید بــر تمرکز شــرکت ملی صنایع پتروشــیمی در تأمیــن کالا و تجهیزات از ســاخت داخــل گفت: حدود 10 میلیارد دلار در دو ســال اخیر صــرف تأمین تجهیزات و کالاهای طرح های پتروشیمی شده است.

 

بیش از 80 درصد کالاها حدود 8 میلیارد دلار از سوی شرکت های داخلی تهیه شده و بخشی از آنها ساخت بار اول بوده است که پیش از این از خارج تأمین می شد.

 

مدیر طرح های شــرکت ملی صنایع پتروشــیمی با اشاره به اینکه حدود 15 کالا و تجهیز صنعت پتروشــیمی از ســوی شــرکت های دانش بنیان در دولت ســیزدهم داخلی سازی شــده اســت، افزود: هم اکنون حداقل 40 درصد و حداکثر 90 درصد طرح های پتروشــیمی از ســاخت داخل استفاده می کنند و توانمندی شرکت های داخلی در ساخت تجهیزات و کالاهای ثابت بسیار مطلوب است.

 

شــکری به بازنگری طرح های پتروشیمی در دولت سیزدهم اشــاره و اظهار کرد: در بازنگری طرح های پتروشیمی حدود 13 مجوز طرح پتروشــیمی با دلایل مختلف از جمله مشکل تأمین مالی از سوی ســرمایه گذار، تأمین دانش فنی و حتی مشکلات پیش بینی نشده ابطال شد و هم اکنون نیز موافقت اصولی 30 درصــد طرح های پتروشــیمی در حال بازنگری است.

 

وی با اشاره به اینکه در صورتی که خوراک طرح قابل تأمین، سرمایه گذار توانمند در تأمین ســرمایه و اجرا مطابق الگوی توسعه صنعت پتروشیمی باشــد، مطابق رویه جاری مجوز برای متقاضیان صادر می شود.

 

افزایش 2 میلیون و 500 هزار تنی ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی تا پایان 1402 مدیر طرح های شــرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: پتروشــیمی های گچســاران، دی آریا پلیمر خمین، پارس گلایکول، فاز نخست پالایش گاز شهدای هویزه خلیج فارس، واحد دوم هوای فشــرده دماوند انرژی عسلویه، پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع 900 و 1000 و مخازن نه گانه مخازن سبز پتروشیمی عســلویه از طرح هایی هستند که در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده اند.

 

شــکری از بهره بــرداری پنــج طــرح پتروشــیمی بــا ســرمایه گذاری یک میلیارد دلار تا پایان امســال خبر داد و گفت: با بهره برداری از طرح های آرین متانول، فاز نخســت پتروشــیمی هنگام، آرتا انرژی، پتروناد آسیا و واحد چهارم دماوند انرژی عســلویه، حدود 2 میلیــون و 500 هزار تن به ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی افزوده می شود.

 

وی به توســعه روابط بین المللی در دولت ســیزدهم اشاره و تأکید کرد: در مذاکرات انجام شــده با کشورهای همسایه و همســو، اعلام آمادگی کرده ایم که می توانیــم صفر تا 100 پنج فرآیند پتروشــیمی را از دانــش فنی تــا راه اندازی به عنوان پتروشــیمی های فراســرزمینی اجرا کنیم؛ از جمله فرآیندهای پلی اتیلن ســنگین و ســبک، آمونیاک، زنجیره تبدیل گاز به پروپیلن و پلی پروپیلن.

 

مدیر طرح های شرکت ملی صنایــع پتروشــیمی در پایان تصریح کــرد: هم اکنون سازندگان ایرانی بسیاری در حال ارائه خدمات به کشورهای همسایه و کشــورهای آسیای جنوب شــرقی و 9 سازنده از صادرکنندگان تجهیزات عمده هستند.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 11 شهریور 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/06/10     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |