رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با بیان اینکه تولید فرش دستی رو به افول رفته، چون صادرات این نوع فرش ها متوقف شده است، گفت: این امر موجب شده است که حجم تولید آن نیز کاهش یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

در مقابل صنعت فرش ماشینی کاشان به اندازه ای توسط بخش خصوصی توسعه یافته که هم اکنون ماشین آلات 2024 آن پیش خرید شده و این توسعه موجب شده نرخ بیکاری در شهر کاشان در  4.5  تا 5 درصد، متوقف شود. منصور دیاری با اشاره به پتانسیل های کاشان در تولید فرش، گفت: در کشور 946 کارخانه تولید فرش ماشینی ایجاد شده که از این میزان 850 کارخانه در کاشان و آران و بیدگل مستقر شده اند.

 

از این رو کاشان دومین قطب بزرگ تولید فرش ماشینی جهان بعد از غازیان تپ ترکیه به شمار می رود. دیاری افزود: از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اولین دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و شانزدهمین دانشگاه آزاد کشور سراسر است که در سال 1363 تاسیس و با 40 سال سابقه فعالیت، رشته مهندسی نساجی به عنوان یک رشته مورد نیاز منطقه ایجاد شد.

 

این پتانسیل ها موجب شده است که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان ما مدیران شرکت های فرش ماشینی و مسؤولان صنایع منطقه باشند. وی خاطر نشان کرد: این ظرفیت سبب شد تا از حدود 10 سال پیش تمرکز گروه مهندسی نساجی روی فرش ماشینی شود و با همکاری اعضای هیات علمی گروه مهندسی نساجی دانشگاه، جهت گیری گروه مهندسی نساجی را به سمت حوزه تخصصی فرش ماشینی سوق دادیم.

 

به گزارش ایسنا، رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ایجاد آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی با همکاری اعضای هیات علمی را گام دیگر این مرکز در راستای توسعه صنعت فرش ماشینی ذکر کرد و یادآور شد: لابراتور طراحی فرش از دیگر بخش های این مرکز است و تاکنون 22 دوره آموزشی طراحی فرش را برگزار کردیم.

 

علاوه بر اینکه از اوایل دهه 90 نیز مرکز تحقیقات فرش ماشینی راه اندازی شد.

 

افول فرش دستباف کاشان دیاری در پاسخ به این سؤال که چرا فرش دستی کاشان همانند گذشته در اوج نیست و فرش ماشینی آن بیشتر مطرح شده است، گفت: تولید فرش دستی رو به افول رفته، چون صادرات این نوع فرش ها متوقف شده است، این امر موجب شده است که حجم تولید آن نیز کاهش یابد و از سوی دیگر تقریبا حجم زیادی از تراکم کارگاه های فرش دستی کاشان در سال های اخیر کاهش یافته است.

 

وی با تاکید بر اینکه کارخانه های فرش دستی بیشتر در مناطقی چون قم و اصفهان در جریان است، گفت: در حال حاضر در کاشان بیشتر، کارخانه های فرش ماشینی توسعه یافته است.

 

دیاری، در دسترس بودن آخرین تکنولوژی روز دنیا را از مزیت های صنعت فرش ماشینی دانست و گفت: این صنعت توانسته است تکنولوژی 2024 را پیش خرید کند و در باره این هرگز نباید تصور کرد که صنعتی با ماشین آلات قدیمی و عدم رقابت با صنایع مشابه در جهان است و ما تنها دو تا 33 صنعت در کشور داریم که به این سطح از پیشرفت در حوزه ماشین آلات و تکنولوژی رسیده اند.

 

رییس سرای نوآوری فرش، دلیل این امر را خصوصی بودن صنعت فرش ماشینی دانست و تاکید کرد: ایران جزو 6 تا 7 کشور اول صادرکننده فرش ماشینی در دنیا است.

 

رتبه اول در زمینه صادرات مربوط به کشور ترکیه با حدود 3.5 میلیارد دلار است و بعد از آن کشورهای هند، چین و بلژیک قرار دارند و بعد از آن مصر، عربستان و در نهایت ایران با حدود صادرات 300 میلیون دلاری قرار گرفته اند.

 

 

«روزنامه ابرار اقتصادی - 18 شهریور 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/06/18     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |