استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه؛

 

روابط با برخی از همســایگان در دولت ســیزدهم به لحاظ اقتصادی دو یا چند برابر شده که این موضــوع اهمیــت ویــژه ای دارد بــه خصوص که در ســال های گذشــته توســعه سیاســت همســایگی، سیاســت کاملا مغفول در حوزه سیاست خارجه ایران بوده است.

 

 

 

 

شــعیب بهمــن در خصــوص دســتاوردهای دســتگاه دیپلماسی دولت ســیزدهم در دو سال گذشته و تمجید رهبر معظم انقلاب از عملکرد وزارت امور خارجه و دولت سیزدهم، اظهارداشــت: یکی از اقدامات خوب دولت در دو ســال گذشــته بحث پیشبرد سیاست همســایگی بــود کــه متناســب بــا توســعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با همسایگان صورت گرفت.

 

وی افــزود: دولــت بنــای کار خــود را بــر آن گذاشــته کــه بتوانــد روابــط اقتصــادی بــا کشــورهای همســایه را تــا حــد بســیار زیادی گسترش بدهد و در این مسیر توفیقات قابل توجهی را هم به دست آورده است.

 

این کارشــناس مســائل منطقه عنوان کرد: روابــط بــا برخــی از همســایگان در دولــت سیزدهم به لحاظ اقتصادی دو یا چند برابر شــده کــه ایــن موضوع اهمیت ویــژه ای دارد به خصوص که در سال های گذشته توسعه سیاست همسایگی، سیاست کاملا مغفول در حوزه سیاست خارجه ایران بوده است.

 

بهمــن بیــان کــرد: ایــن موضــوع به هــر حال در این دولت به خوبی پیگیری شــده و این امیــد وجــود دارد که همچنان ظرفیت های فی مابیــن ایــران و همســایگان بتوانــد در سال های آتی توسعه پیدا کند.

 

وی بیان کرد: همه همسایگان ایران دارای ظرفیت هــای قابــل توجهی هســتند ضمن اینکــه خــود ایــران هــم ظرفیت هــای بســیار زیــادی دارد، بنابرایــن کشــورهای منطقــه می تواننــد بــا یکدیگر همکاری کنند و از این طریق هم مناسبات اقتصادی را پیش ببرند و هــم گام مهمــی در راســتای ثبــات و امنیت منطقه بردارند.

 

این کارشــناس مســائل منطقه گفت: اقدام حائــز اهمیــت بعــدی دولــت که در راســتای سیاســت همســایگی می گنجــد بهبــود مناســبات سیاســی بــا برخــی از کشــورهایی اســت که در ســال های گذشــته روابط با آنها بــه دلایــل مختلــف دچــار چالــش یــا تنــش شــده بــود کــه نمونــه بــارز آن را می توانیــم در بهبود مناسبات سیاسی با کشورهای حوزه خلیج فارس مشاهده کنیم.

 

بهمن ادامه داد: یعنی تنش ها یا اختلافاتی کــه بــا برخــی از کشــورهای منطقــه وجــود داشت، مدیریت شده و با برخی دیگر مانند عربســتان ســعودی کــه روابــط دو طــرف بــه پایین ترین سطح ممکن تنزل داده شده بود این روابط از سر گرفته شده است که امتیاز و گام مثبت به شمار می رود.

 

وی تصریــح کــرد: در عیــن حــال مذا کــرات و رایزنی هایی که با سایر کشورهای مهم مانند مصر وجود دارد نشان می دهد که به توافق رســیدن در ایــن حــوزه با قاهره در دســترس اســت و به احتمال زیاد در آینده نزدیک رخ می دهد، گام مهم دیگر به شمار می رود.

 

این کارشــناس مســائل منطقه عنوان کرد: در همــه ســال های پــس از پیــروزی انقــلاب اسلامی روابط تهران و قاهره از حیث سیاسی و دیپلماتیــک در پایین تریــن ســطح قــرار داشته و اعزام سفیر و بازگشایی سفارتخانه ها می تواند اتفاق بسیار جدی در روابط ایران با کشورهای عربی محسوب شود.

 

بهمن افزود: اقدام مهم و خوب بعدی دولت سیزدهم مشارکت در نهادهای منطقه ای و تلاش برای مشارکت در نهادهای منطقه ای و بین المللــی ماننــد اتحادیــه اقتصــادی اوراســیا، سازمان همکاری های شانگهای و گروه بریکس بوده است.

 

وی ادامــه داد: همــه ایــن موارد ضمن اینکه موجب پیشبرد و توسعه روابط ایران در ابعاد مختلف با کشــورهای عضو در این گروه ها و نهادها شده، باعث ارتقای منزلت و جایگاه ایــران در ســطوح منطقــه ای و بین المللــی شــده اســت.

 

این اقدام هم سیاســت خوبی بوده که از سوی دولت سیزدهم اتخاذ شده و پیش رفته است.

 

این کارشــناس مســائل منطقــه اضافه کرد: در عیــن حــال مذا کراتی هم که با طرف های غربی به ویژه آمریکایی ها وجود داشته منجر به آزادســازی پول های بلوکه شــده ایران در کشورهای مختلف مانند کره و عراق شده نیز حائز اهمیت اســت و گام مثبت در راســتای استیفای حقوق ملت ایران به شمار می رود.

 

بهمن بیان کرد: این نکته که دولت از طریق مذا کــره توانســته اقدامــات مهمــی را در این حــوزه انجــام بدهــد کــه تاثیــرات اقتصــادی خــود را در فضــای اقتصــادی داخــل کشــور خواهد داشت.

 

در مجموع ا گرچه انتقاداتی بــه سیاســت خارجــی دولــت وجــود دارد اما دولت تلاش کرده که دیپلماسی فعالی را در حوزه سیاست خارجی به پیش ببرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعداد دیدارها و سفرهای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به ســایر کشــورها و همچنین تعداد ســفرها و ملاقات های ســران ســایر کشــورها از ایران نشان می دهد که تلاش شده که دیپلماسی فعــال در دو ســال گذشــته پیگیــری شــود و پیش برود.

 

 

«روزنامه اقتصادی اسکناس - 19 شهریور 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/06/19     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |