حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه

 

در خصوص پیش بینی روند حرکت بازار سرمایه طی سه ماه آینده ومولفه هایی که ممکن است بر بازارسرمایه تاثیر گذار باشند باید توجه داشت که اولین مولفه سیاست گذاری های اقتصادی دولت است که طی دو سال گذشته بزرگترین ضربه به بازار سرمایه و بازار های اقتصادی دیگر همچون ارز و طلا را همین سیاست گذاری های غلط و بدون برنامه دولت زده است که مورد بی مهری قرار گرفته و توجه خاصی به آن نشده است.

 

 

 

 

 

 

بنابراین سیاست گذاری های دولت در قالب سیاست گذاری های مالی، بسته های سیاست گذاری از طریق کاهش یا حذف قیمت گذاری دستوری، واگذاری های جدید دولتی، پذیرش شرکت های جدید، تعیین نرخ تسعیر دلار و نزدیک شدن به نرخ نیمایی، مشوق های احتمالی صادراتی، واگذاری بلوک های خودرویی، تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق بدهی که همگی این مولفه ها بر آینده بازارسرمایه تاثیر گذار است.

 

اگرچه هرکدام از مولفه های ذکر شده میتوانند به طور مستقیم تاثیرات مثبت و یا منفی بر بازار سرمایه بگذارد و نهایتا اگر سیاست گذاری های دولت بر این منوال پیش برود تاثیر و تحول خاصی صورت نخواهد گرفت.

 

علاوه بر سیاست گذاری های اقتصادی دولت که مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه است عوامل جانبی همچون قیمت های جهانی نیز بر بازار تاثیر گذاراست که تحت تاثیر اقتصاد های بزرگ دنیا همچون چین است که به نظر می رسد که شاید شاهد افت قیمت های جهانی باشیم به دلیل اینکه داده های اقتصادی چین کمی نگران کننده بوده و احتمال دارد بازار های جهانی نیز به این مساله واکنش نشان دهند و به رکود بروند اما اگر این اتفاق نیفتد و همه چیز کنترل شده باشد بازار های جهانی تحول خاصی نخواهد داشت تا بتواند بر بازارهای داخلی ما تاثیر گذار باشد.

 

در اوضاع سیاست بین الملل نیز اگر کاهش تحریم ها اتفاق بیافتد گرچه به نفع اقتصاد است و از حالت التهابات و تنش های اقتصادی می کاهد اما فعال تا نتایج عملی آن برای اقتصاد کشور مشخص و روشن نشود اثرگذاری مهمی بر بازار سرمایه نخواهد داشت و دلار نیز کاهش قیمت پیدا نخواهد کرد .

 

همچنین نقش سازمان بورس و توسعه زیر ساخت ها و عرضه و پذیرش های جدید نیز می تواند به صورت اندک تاثیرگذارباشد .

 

پیش بینی می شود دولت تنها در سه ماه آینده از طریق سیاست گذاری های درست اقتصادی میتواند به نوعی توجه ویژه و خاص به بازارسرمایه داشته باشد و این روال پایدار بماند تا بتواند به اقتصاد کمک کند.

 

 

«روزنامه جهان اقتصاد - 21 شهریور 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/06/21     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |