مرتضی ادب

 

روند توسعه خطوط ریلی و جاده ای در کشورمان در دوران پس از انقلاب امکان نقش آفرینی کشورمان در این مسیر را فراهم کرده است و اگر به لطف پیروزی انقلاب اسلامی نبود این روند توسعه که به عنوان مثال در حوزه ریلی 158 درصد رشد اتفاق افتاده، ما نمی توانستیم با وجود قرار گرفتن در نقطه مشترک مسیر های تلاقی شرق و غرب و شمال به جنوب، به صورت فعال در حمل و نقل بین المللی کالا ایفا کنیم.

 

 

 

 

با تکمیل کریدور جنوب شمال، جمهوری فدراتیو روسیه و همچنین کشورهای اروپای شمالی دسترسی مناسبی به آب های گرم اقیانوس هند پیدا خواهند کرد.

 

فراموش نشود که ضعف جغرافیایی سرزمین یخی روسیه به جهت همجواری با اقیانوس منجمد شمالی سبب شده است که بزرگترین کشور جهان در توسعه کشتیرانی بین المللی عملا ناتوان باشد.

 

با توجه به جایگاه اقتصادی روسیه به عنوان یکی از قدرت های جهانی، اتصال این کشور به آب های گرم اقیانوس هند چالشی است که روس ها چه در زمان حال و چه در قرون پیشین با آن روبرو بوده اند.

 

ایران در دو مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب از جمله بهینه ترین مسیرهای حمل و نقل کالا را ارائه می دهد و از این حیث مورد توجه بسیاری از کشورها از هند و پاکستان گرفته تا روسیه و ترکیه قرار دارد در واقع ایران نزدیک ترین مسیر انتقال کالا از هند و پاکستان به سمت اروپا است و بهترین راه تبادل کالا بین روسیه و کشورهای شرق آسیا از جمله هند و پاکستان به حساب می آید.

 

توسـعه کریـــدور شمـــال - جنوب و ایجـــاد مسیرهای اقتصادی بین ایران و روسیـــه، برای تسـهیل، تسـریع و کاهش مسـافت و هزینه حمـل کالا، با همراهـی کشورهایی مانند هند، علاوه بـر کاهـش تأثیر تحریم ها علیه ایران، افق های جـــدیدی به سمت توسعــه اقتصادی کشور است.

 

مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به روسیه که از کانال سوئز عبور می کند حدود 14 هزار کیلومتر است اما مسیر کریدور شمال - جنوب تنها 7 هزار کیلومتر است که 40 درصد زمان ترانزیت و 30 درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

 

کریدور شمال – جنوب پس از امضای قرارداد تکمیل مسیر ریلی غربی (راه آهن رشت-آستارا) در کانون توجه بیشتر قرار گرفته است و کشورهای دیگر مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس (امارات، عمان و ...) برای حضور در این کریدور ابراز تمایل کرده اند.

 

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اخیرا از درخواست کشورها برای سرمایه گذاری در توسعه این کریدور خبر داده بود.

 

در ابتدای فعالیت کریدور شمال – جنوب، روسیه، ایران و هند برای حضور در آن عضویت داشتند اما با افزایش مزیت های این کریدور، کشورهای دیگری نیز به این مسیر تزانزیتی پیوسته اند.

 

یکی از کشورهایی که در مسیر کریدور حضور دارد و به جمع کشورهای بهره بردار از این مسیر پیوسته، جمهوری آذربایجان است..

 

تکمیل قسمت پایانی بخش ریلی کریدور شمال- جنوب از آستارا در ایران به آستارا در آذربایجان می پیوندد.

 

کریدور شمال- جنوب سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی روسیه – دریای خزر – ایران -چابهار- هند را شامل می شود.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 8 مهر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/07/08     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |