در هفتاد و دومین گزارش از سلســله گزارش هایی که از ســوی اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است، تحولات تجارت جهانی در دو لایه جهانی و منطقه ای تبیین شــد و آخریــن روندهــا و پیش بینی های اقتصادی تهیه شــده توســط بزرگ ترین نهادهای اقتصــادی بین المللی، در قالب داده های تازه مورد واکاوی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

بر اســاس این گزارش به نظر می رســد، در سطح جهانــی اتحادیه اروپا عزم خود را برای انتقام جویی از چین و روســیه جزم کرده است.

 

بیم تسلط چین بــر بازار خودروهــای برقی، اروپا را واداشــته تا با هدف مبارزه بــا قیمت هایی که به طور مصنوعی و با کمک های هنگفت دولت چین پایین نگه داشته شــده، طرح تحقیقات ضد یارانه ای از چین را پیش ببرد.

 

ایتالیا نیز با وجود تأکید بر حفظ روابط دوســتانه خود با چین، اعلام کرد که از طرح کمربند و جاده این کشور خارج خواهد شد.

 

علاوه بر این دوازدهمین بسته تحریم های اروپایی نیز با تمرکز بر جلوگیری از دسترسی روسیه به مناقشــه برانگیز این اتحادیه در قبال چین کالاهای تحریم شــده از طریق کشــورهای ثالث، روی میز کار اتحادیه اروپا قرار دارد تا مواضع عمدتا و روسیه تکمیل شود.

 

در ســطح منطقه ای نیز، ترکیه پرچم دار تحولات اخیر بوده اســت.

 

بهبود مســتمر روابط میان این کشور با قطر سبب شده تا دورنمای گذشتن حجم سرمایه گذاری قطر در ترکیه از سقف کنونی 10 میلیارد دلاری، بسیار نزدیک باشد.

 

ترکیه در ادامه مسیر اصلاحات اقتصادی و با کمک تسهیلات دریافتی 18 میلیارد دلاری از بانک جهانی، در پی احیای ثبات اقتصادی و رفع آسیب های ناشی از تورم حاکم بر اقتصاد است.

 

جلب موافقت غول چینی تجارت الکترونیک، شــرکت علی بابا، برای ســرمایه گذاری دو میلیارد دلاری در ترکیه، ایجاد کریدورهای تجاری و اســتقبال از پروژه جاده توســعه عراق و نیز هم راســتایی با چین در مخالفت با کریدور اقتصادی هند - خاورمیانه - اروپا که ترکیه در آن حضور ندارد، ازجمله اقدامات این کشور در راستای تقویت موقعیت ژئواکونومیک و بهبود شرایط اقتصادی است.

 

در ســوی دیگر، عربســتان و امارات همچنان در رقابتی تنگاتنگ در تکاپو برای توســعه هر چه بیشتر هستند.

 

هر دو کشور، با هدف تنوع بخشی به ذخایر ارزی، ورود به حوزه های پر ریســک تر و با درآمد بالاتر و نیز افزایش ســرمایه گذاری خارجی، اقدام به فروش بخشــی از اوراق خزانه ایالات متحده خود کرده اند.

 

عربستان در جریان اجلاس سرمایه گذاری با کشور هند، بیش از 50 توافقنامه و یادداشت همکاری با این کشور به امضا رسانده است.

 

این کشور مذاکراتی را نیز با آمریکا در پیش گرفته تا با ســرمایه گذاری مشــترک در معادن آفریقا، گامی در راســتای تضمین امنیت عرضه فلزات حیاتی برداشته باشد که این روزها محل مناقشات سنگین میان چین و آمریکا است.

 

مشارکت امارات در پلتفرم های ایجادشده به منظور رفع مشکلات زیرساختی قاره آفریقا و تسریع در توسعه پروژه های انرژی پاک در این قاره، به موازات افتتاح اولین دفتر خارجی بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی در ابوظبی، نشان از اراده راسخ این کشور در دستیابی به توسعه پایدار دارد.

 

در اصل امارات اخیرا اعلام کرده که به پرداخت 4.5 میلیارد دلار برای تسریع در توسعه پروژه های انرژی پاک در آفریقا متعهد شده است.

 

گفتنی اســت مرکز پژوهش های اتاق ایران مدتی اســت تهیه و انتشار سلســله گزارش های «پایش تحولات تجارت جهانی» را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران در دستور کار قرار داده و در این گزارش ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

 

 

«روزنامه آسیا - 9 مهر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/07/09     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |