دکتر محمود سمیعی نصر

 

اســتفاده از تکنیک های برندسازی برای کشورها شاید از لحاظ ارائه مقالات علمی و برگزاری همایش ها، پدیده نسبتا جدیدی به حساب آید، با این حال از ســال های بســیار دور کشورها به ویژه کشورهای توســعه یافته برای شناساندن شایستگی های محتلف کشورشان به مردم جهان و کســب درآمدهای مختلف در این راستا، فعالیت های بسیاری را انجام داده و می دهند.

 

 

 

 

 

 

در سال های اخیر کشورهای در حال توسعه نیز به این غافله پیوسته اند و به سرعت در خصوص برندسازی به ویژه ارتقاء برند ملی خود تلاش می نمایند.

 

در این راستا کشورهای نفت خیز به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت در این زمینه سرمایه گذاری نموده اند و با استفاده از نفوذ مالی و دیپلماسی قوی و ارتباط صمیمانه با دیگر کشورها و کسب دانش لازم از تجارب علمی مشاورین مجرب بین المللی قدم های مؤثری را در این زمینه برداشته اند و توانسته اند در شناساندن کشورهای خود به جهانیان و کسب جایگاه ارزشــمند در ذهن مردم جهان موفقیت های چشــمگیری به دســت آورند و بــا انطباق خود با شاخص های جهانی برند ملی کشور خود را ارتقا بدهند.

 

برای مثال کشور قطر در سال 2010 با غلبه بر رقبای قدرتمندی چون آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و اســترالیا توانســت در میان بهت یگران با بهره گیری از روش های مختلف میزبانی جام جهانی فوتبال را به دست آورد.

 

در این مسیر با این که متهم به پرداخت رشوه 3.7 میلیون دلاری به مقامات فیفا شده بود، پس از دو سال تلاش تبرئه شد و با استفاده از یک دیپلماسی قوی به عنوان سومین کشور قاره آسیا و اولین کشور اسلامی میزبان مهمترین رویداد فوتبال جهان شد و گران ترین جام جهانی تاریخ فوتبال را برگزار کرد.

 

بر اساس اطلاعات بلومبرگ قطر رقمی بالغ 10 میلیارد دلار برای ساخت 7 استادیوم جام جهانی هزینه کرده اســت.

 

نکته قابل توجه این جاســت که پس از جام جهانی بناهای این استادیوم ها به فضای اجتماعی برای فروشــگاه، کافه ، امکانات ورزشــی و کلینیک بهداشــتی تبدیل می شوند.

 

ورزشگاه 979 (راس ابوعبود) با استفاده از کانتینر ساخته و پس از جام جهانی به طور کامل برچیده خواهد شد.

 

ساخت استادیوم تنها بخشی از هزینه بود.

 

قطر یک شهر جدید به نام «لوسیل» ایجاد کــرد کــه هزینه ای آن بالغ بر 45 میلیارد دلار بود.

 

رقمی بالغ بر 15.5 میلیارد دلار برای توســعه فــرودگاه ، 7.4 میلیــارد دلار برای ایجاد یک بندر جدیــد و 3.2 میلیارد دلار برای ایجاد مناطق اقتصادی هزینه شده است.

 

قطر 36 میلیارد دلار برای شبکه مترو دوحه هزینه و پنج استادیوم از هشت استادیوم جام جهانی قطر به نام های «الخلیفه»، «الریان/ احمد بن علی»، «شهر آموزش»، «974  راس ابو عبود» و «لوسیل» را به این شبکه متصل کرد.

 

با این که این کشور در رده سیزدهم بزرگترین دارندگان ذخایر نفتی جهان و رده سوم بزرگترین دارندگان ذخایر گازی جهان اســت، اما تلاش کرد با اســتفاده از درآمدهای نفتی خود بر اســاس شــاخص ها و اســتاندردهای جهانی برند ملی خود را به شدت ارتقاء داده و اعتبار و شهرت فراوانی برای کشــور خود در نگاه جهانیان کســب نماید که قطعا به درآمدهای عظیم مالی از کنار جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت توریسم در این کشور منجر خواهد شد.

 

مثال دیگری در همین راســتا اکســپو 2020 دبی بود که در 20 اکتبر 2021 برگزار شد که غیر از سود آوری عظیم توانستند این رویداد مهم جهانی را طی یک زمان طولانی 181 روزه با میزبانی 291 کشــور از سراســر جهان با موفقیت و کسب شهرت فراوان برگزار کنند.

 

کشور امارات عربی به خاطر این تلاش های هوشمند که در زمینه های مختلف در چند دهه اخیر انجام داده توانست در فهرســت ده کشور برتر در شــاخص جهانی قدرت نرم که توسط شرکت تحقیقاتی و تحلیلی فاینانس برند (Finance Brand) تهیه شده بود، قرار گیرد.

 

این ها همه در راستای پیروی از فرایند مهم برندسازی است که اولین مرحله آن آگاهی از برند است (Awareness Brand) صورت می پذیرد.

 

این کشورها و بسیاری دیگر با استفاده از این رویدادها و داشتن استراتژی قدرتمند و اگر هم از لحاظ نیروی انسانی ضعف هایی داشته باشند با بهره گیری از مشــاورین جهانی به خوبی آن را اجرا می کنند.

 

اکسپوی بعدی در سال 2025 در شهر اوزاکای ژاپن که در برگزاری این رویدادها و برند سازی سرآمد است، برگزار می گردد.

 

نکته دیگری که در چند ماه اخیر شاهد آن بودم و توجه من را در راستای برندسازی ملی به خود جلــب کــرد و در نوع خود تاکتیک ارزنده ای از طرف بعضی از کشــورها بود، دیدار رئیس جمهور کشور چین و ترکیه با دو غول فناوری و کارآفرین شناخته شده در جهان یعنی بیل گیتس و ایلان ماسک بود.

 

توصیه میکنم علاقمندان به متن صحبت ها توجه کنند.

 

شی جین پینگ بیل گیتس را دوست خود خطاب می کند و اردوغان تقاضای تأسیس کارخانه »تسلا« را در ترکیه می دهد و پیام هایی که از این طریق به مردم خود و جهان در ارتقاء برند شخصی (Branding Personal) و همزمان برند ملی خود انتقال می دهند، تاکتیک نوین و انتقال پیام بســیار مؤثرتری در تسخیر افکار عمومی جهان محسوب می شود.

 

به هر روی امیدوارم ما هم با داشــتن منابع انســانی بسیار مستعد و دیگر پتانسیل ها به همراه یک دیپلماســی کارآمد که توان آن را هم داریم و قدم های مهمی که در این خصوص برداشــته شده است، بتوانیم امیدوارانه به اهداف سند چشم انداز کشور نزدیک شویم و به برتری های چشمگیری برسیم و هرچه بیشتر به توسعه اقتصاد و ارتقاء برند ملی کشور که سزاوار آن هستیم، نائل شویم.

 

 

«روزنامه آسیا - 17 مهر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/07/17     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |