علی قنبری اقتصاددان

 

یکی از مهمترین شاخصه ها و مولفه های توسعه یافتگی کشورها وجود امنیت است، امنیت در ابعاد مختلف اعم از اقتصادی تا سیاسی و حتی اجتماعی بسیار حائز اهمیت است چرا که وجود امنیت به مثابه حضور آرامش و اطمینان است که منجر به جذب و جلب سرمایه ها اعم از داخلی یا خارجی به اقتصاد کشور می شود.

 

 

 

 

 

 

در صورت وجود امنیت صاحبان سپرده ها یا به عبارت دیگر دارندگان پس انداز تشویق می شوند در فعالیت های مولد و سودآور مشارکت کنند یعنی به عنوان سرمایه گذار آورده مالی و پس انداز خود را وارد طرح های مختلف می کنند تا در پرتو وجود امنیت و آرامش به سود آوری مد نظر خود دست یابند.

 

موضوع وجود امنیت به این دلیل حائز اهمیت است که نه تنها آورده اقتصادی و سودی که به صاحب سرمایه یا دارنده پس انداز می رسد مهم است بلکه سایر مردم جامعه که توان مالی برای مشارکت اقتصادی در طرح و پروژه های مورد نظر و نیاز کشور ندارند نیز به جهات مختلفی منتفع می شوند.

 

امنیت در سرمایه گذاری به این دلیل مهم است که منجر به ایجاد شغل می شود و به تبع اشتغالزایی و رونقی که در اقتصاد به وجود می آورد رفاه خانوار را بالا می برد به این خاطر اصولا کشورها سعی می کنند فضایی در اقتصاد خود ایجاد کنند که امن باشد.

 

فضای امن اقتصادی چراغ سبزی به سرمایه گذار برای سرمایه گذاری است؛ سرمایه های داخلی و خارجی اگر راهی بخش های مولد شوند زمینه های لازم برای رشد و شکوفایی اقتصاد را ایجاد می کنند به این خاطر علاوه بر دارنده سرمایه، سایر مردم جامعه نیز از وجود امنیت در اقتصاد بهره مند می شوند.

 

اصولا طی سالهای گذشته اقتصاددانان بارها و بارها بر این موضوع تاکید کرده و خواستار ایجاد فضای امن اقتصادی برای سرمایه گذاری خارجی شده اند، سرمایه گذاری که فقط در عرصه اقتصاد اتفاق نمی افتد بلکه پیش شرط های آن کاهش تنش های سیاسی و بین المللی است چرا که اقتصاد و آرامش بازار از مسائل مرتبط با سیاست خارجی و آنچه در فضای بین الملل وجود دارد تاثیر می پذیرد.

 

در صورت مغایرت این موضوع قطع به یقین نه تنها سرمایه های خارجی وارد کشور نمی شوند بلکه سرمایه های داخلی نیز سودای رفتن دارند، آنگونه که متاسفانه طی سال های اخیرخبر خروج سرمایه های واقعی و حقیقی از بخش های مختلف اقتصاد بسیار زیاد و دردناک بوده است.

 

خبر خروج سرمایه ها و عدم ورود سرمایه های خارجی به کشور از این جهت بسیار دردناک است چرا که کسب و کار وتولید را دچار مخاطرات جدی می کند به این خاطر لازم است دولتها برای این منظور یا این مهم فکر و چاره ای اساسی بیاندیشند چرا که اگر امنیت اقتصادی نباشد و سرمایه ها در بخش تولید به توسعه تولید وارد نشوند قطعا روزهای سختی در پیش روی اقتصاد کشور خواهد بود.

 

«روزنامه اخبار صنعت - اول آبان 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/08/01     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |