مرتضی ادب

 

در حال حاضر بسیاری از کشورها برای تجارت متکی به بنادر خود هستند.

 

بنادر از جمله عوامل تسریع در فرآیند توسعه اقتصاد ملی و منطقه ای و یکی از حلقه های اصلی حمل و نقل دریایی و مبادی ورود و خروج کالا می باشند.

 

 

 

 

 

دو بندر گوادر در پاکستان و چابهار در ایران شرایط اقتصادی و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه را فراهم می کنند.

 

این بنادر با داشتن موقعیت استراتژیک و مهم، قابلیت تبدیل شدن به دروازه شاهراه اقتصادی آسیای میانه (کریدور تجاری شمال - جنوب) را دارند.

 

از این رو توسعه بنادر کشور به عنوان دروازه های ارتباطی کشور در توسعه اقتصادی حائز اهمیت است.

 

توسعه گوادر در حالی است که چابهار نسبت به گوادر برای توسعه مطمئن تر و به صرفه تر است.

 

دسترسی گوادر به جاده معروف ابریشم و سپس کشورهای آسیای میانه به دلیل کوهستانی بودن و صعب العبور بودن مناطق سخت و هزینه بر است و این در حالی است که به گواه کارشناسان دسترسی چابهار به جاده معروف ابریشم و آسیای میانه راحت تر و کم هزینه تر است.

 

علاوه بر دسترسی؛ امنیت نیز در بلوچستان پاکستان که از قضا گوادر نیز در آن واقع است تبدیل به یک معضل بزرگ برای چین شده است؛ گروه های تروریستی امنیت را در بلوچستان پاکستان و منطقه اطراف گوادر مختل کرده اند.

 

دولت پاکستان در این منطقه قدرت کمی دارد و توانایی برقراری امنیت مسیرهای ترانزیتی هدف چین را ندارد.

 

چین و پاکستان قصد دارند برای اتصال به اروپا از دریای خزر استفاده کنند.

 

این یعنی همان شکل گیری کمربند جاده ای که ایران را دور می زند.

 

بدین گونه که ایران از مسیر اصلی حذف شده و حتی مسیر کریدوری شمال به جنوب نیز مقداری به حاشیه می رود.

 

دقیقا همانند اتفاقی که در شمال غرب کشور در حال رخ دادن است.

 

بندر چابهار به جهت برخورداری از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرار گرفته و به عنوان کوتاه ترین راه ارتباطی و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به بازارهای خلیج فارس، شرق آفریقا و دیگر نقاط جهان مطرح می شود.

 

این بندر تنها کلید توسعه ی شرق ایران است.

 

با توجه به قرار گرفتن بندر چابهار در مسیر ترانزیت شرق و کریدور شمال - جنوب و هم چنین تمایل کشور هند به سرمایه گذاری در این بندر، موقعیت مناسبی جهت تبدیل به یک مرکز تجاری در حال ظهور پیدا کرده است.

 

بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و 2 بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به 8.5 میلیون تن در سال و توانایی تخلیه و بارگیری تا 15 میلیون تن در سال، مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده و می تواند به عنوان قطب تجارت و توسعه عمران و آبادانی را به شرق و جنوب شرق کشور هدیه کند.

 

فراهم شدن زیرساخت ها و میلیاردها ریال سرمایه گذاری های کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل چابهار، بندر مکران را به یکی از مراکز مهم اقتصادی تبدیل کرده بطوریکه هم اینک آماده سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی را برای سیستان و بلوچستان و استانهای شرقی و جنوب شرقی کشور نوید می دهد.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 26 اردیبهشت 1403»

   تاریخ ثبت: 1403/02/26     |     |