سمیر حمرونی، مدیرعامل سازمان جهانی مناطق آزاد، 18 ماه گذشته را مرور می کند.

اقتصاد جهانی در 18 ماه گذشته در حال حرکت  بوده است و مناطق آزاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند.

بحران کووید -  19 درست در زمانی رخ داد که مناطق آزاد در سراسر جهان در حال حاضر با اولین نشانه های بازسازی عمیق زنجیره های ارزش جهانی(GVCs) ، فشار فزاینده سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) برای تقویت شفافیت دست و پنجه نرم می کنند و حاکمیت تجارت غیرقانونی استاندارد(که در گذشته اغلب زمینه های مساعدی در مناطق آزاد پیدا کرده بود) و همچنین درخواست های جامعه بین المللی برای تجدید نظر در مدل تشویقی خود، از نظر نگرانی در مورد احتمال ایجاد حداقل مالیات جهانی شرکت ها.

 

 

دکتر سمیر حمرونی، مدیرعامل سازمان جهانی مناطق آزاد(World FZO)، معتقد است که در پی تعدیل اجتناب ناپذیر مورد نیاز بحران کووید -19، مناطق "برای آینده آماده می شوند" و به پیشرفت خود ادامه می دهند.

 


س: مناطق ویژه اقتصادی(SEZ) در سراسر جهان چگونه با چالش های 18 ماه گذشته سازگار شده اند؟

 

SEZs چشم انداز مثبتی در مورد رشد فعلی و آینده خود در میان چالش هایی که در 18 ماه گذشته با آن مواجه شده ایم، حفظ کرده است.

 

در حقیقت، طبق آخرین نظرسنجی ما برای مناطق منطقه ای در سراسر جهان، 53 درصد مناطق آزاد شرایط اقتصادی عادی را گزارش کرده اند.

 

ما همچنین دیدیم که چگونه آنها عملیات و استراتژی های خود را برای اطمینان از تداوم کسب و کار دوباره تنظیم کردند.

 

در کنار این تعدیلات، ا World FZOبه اعضای  مناطق آزاد کمک کرده است تا این چالش ها را از طریق بهبود هماهنگی های منطقه ای، اصلاحات سیاستگذاری و اتخاذ آخرین فناوری، به فرصت تبدیل کنند.

 

از طریق این تلاشها، ما معتقدیم که SEZ ها با تأیید تعهدات خود در زمینه محیط زیست، جامعه، بهداشت، ایمنی، امنیت و حکومت مطابق با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای آینده آماده خواهند شد.

 

 

 س: بسیاری از مناطق منطقه ای برای جذب مستاجران جدید تلاش کرده اند. آیا این همه گیری باعث تضعیف یا تقویت زمینه تجاری برای توسعه مناطق آزاد شده است؟ چرا؟

 

پاسخ: همه گیری همه مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است و مشاغل فعال در SEZ معاف نیستند.

 

با این حال، به جرات می توان گفت مناطق آزاد همچنان برای مشاغل جذاب است.

 

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، جریانهای مستقیم خارجی در سال 2020 به دلیلCovid-19   42 درصد کاهش یافته است.

 

با وجود این، طبق نظرسنجی خود ما، مناطق آزاد در سراسر جهان شاهد رشد جریانات مستقیم خارجی بوده اند.

 

با این وجود، World FZO مشتاق است تا به اعضای  مناطق آزاد در رسیدگی به سایر مناطق که نیاز به بهبود بیشتری دارند، کمک کند.

 

یکی از عوامل مهم چالش های مناطق آزاد، اختلال در GVC ها(زنجیره ارزش جهانی) بود.

 

برای رفع این نگرانی، تولیدکنندگان باید زنجیره های تأمین خود را متنوع کنند. این می تواند مناطق آزاد را برای گسترش به بازارها و فعالیت های جدید ارائه دهد و درنهایت به دلیل تقاضا و سرمایه گذاری از خارج، به نفع کشورهای مربوطه باشد.

 

 World FZO آینده ای درخشان برای اکوسیستم تجارت جهانی، به ویژه مناطق آزاد، که شامل حفاظت در برابر همه گیری ها است، تصور می کند.

 

برای انجام این کار، شرکت های در اقتصادهای پیشرفته در موقعیت ایده آلی برای هدایت بهبود اقتصادی جمعی قرار دارند، اگرچه شرکت های اقتصادهای در حال ظهور نیز نقش تعیین کننده ای دارند.

 

به هر حال، بهبود GVC ها در نهایت نیاز به مشارکت همه بازیگران جهانی برای رشد و انتقال سالم تر بازار دارد.

 


س: تجدید ساختار GVC چگونه بر مناطق آزاد در سراسر جهان تأثیر می گذارد؟

 

پاسخ: GVC ها بیش از یک دهه است که در حال تجدید ساختار هستند، اگرچه این همه گیری به طور غیر مستقیم به تسریع تحول بسیار مورد نیاز کمک کرده است.

 

تاکنون مزایا و مزایایی را برای مناطق آزاد مشاهده کرده ایم.

به عنوان مثال، دولت ها و سیاست گذاران در حال درک نقش مناطق آزاد در توسعه تجارت و سرمایه گذاری مرزی هستند.

 

اکثر شرکتهای کوچک و متوسط ​​در مناطق آزاد رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند که منجر به سرمایه گذاری خارجی اضافی شده است.

 

علاوه بر این، مناطق آزاد این فرصت را دارند که تاب آوری خود را در برابر اختلالات تجاری نشان دهند، بدون ذکر مشارکت فعال آنها در ایجاد زنجیره های تأمین پایدارتر.


تجدید ساختار GVC ها به مناطق آزاد این فرصت را داده است که ایجاد مشاغل سریعتر و سودآورتر خود را در مقایسه با راه اندازی در قاره به نمایش بگذارند.

 

علاوه بر مزایای مالیاتی و مقررات، به مناطق آزاد فرصت های بیشتری برای ارائه راه حل های کلیدی در زمینه خدمات پشتیبانی تجاری نسبت به همتایان خود در قاره داده شده است.

 

برای استفاده از این مزایا، توصیه می کنیم مناطق آزاد ارائه فعالانه راه حل های هوشمند را حفظ کرده و همکاری بین منطقه ای خود را افزایش دهند تا فرصت های بازار برای همه ذینفعان گسترش یابد.

 

این امر باید شامل اتخاذ فناوری برای مناطق آماده فناوری، معرفی بهترین شیوه های پایداری و مشارکت های بیشتر دولتی و خصوصی باشد.

 


س: معیارهای زیست محیطی ، اجتماعی و حکمرانی(ESG) تا چه اندازه موفقیت یا شکست مناطق آزاد را به دنبال همه گیری کووید -19 تعیین می کند؟ بهترین شیوه ها برای تبدیل مناطق آزاد به چراغ سرمایه گذاری و توسعه پایدار چیست؟

 

پاسخ: از زمان شروع همه گیری، ما شاهد ادغام بیشتر برنامه های ESG در استراتژی شرکت ها بوده ایم.

 

سازمانها به طور فزاینده ای از پتانسیل های کلیدی که با اجرای اهداف ESG همراه است، به منظور به حداقل رساندن ردپای اکولوژیکی خود و مشارکت کل جامعه در برآوردن نیازهای اجتماعی، آگاه هستند.

 

زمینه های اولویت دار برای بهترین عملکرد در زمینه پایداری شامل کاهش تغییرات آب و هوایی و انتقال به انرژی پاک است که به افزایش استقلال از منابع انرژی تجدید ناپذیر کمک می کند.

 

مشتریان در حال حاضر توجه بیشتری به معیارهای ESG مارک های مورد علاقه خود از جمله بانک ها و تولید کنندگان کالاهای مصرفی غیر ضروری دارند.

 

آنها همچنین با ارائه بازخورد در مورد اصول، خدمات وکمپین های شرکت، در بهبود تأثیرات اجتماعی و اقتصادی تجارت مشارکت بیشتری خواهند داشت.

 

اکنون که سرمایه گذاران و مشتریان بیشتری از شرکت هایی با ارزش ESG قوی استقبال می کنند، مناطق آزاد می توانند بر پیشبرد دستور کار ESG تمرکز کنند تا به شرکت ها کمک کند عملیات خود را با ترجیحات بازار هماهنگ کنند.

 

با در نظر گرفتن بازخورد مشتریان و سرمایه گذاران، آنها می توانند شفافیت و پاسخگویی را ارتقا دهند، در نتیجه اعتماد بین مشاغل و مصرف کنندگان را تقویت می کنند.

 

به نوبه خود، این امر باعث بهبود عملکرد تجاری و سود آنها در دراز مدت می شود.

 

 

س: "کد رفتار" برای مناطق آزاد پاک OECD چه تاثیری بر مناطق آزاد دارد؟ آیا تاکنون به حکمرانی و شفافیت بهتر کمک کرده است؟

 

پاسخ: قانون رفتار مناطق آزاد پاک، که در سال 2019 توسط گروه کاری تجارت غیرقانونی OECD ارائه شد، به شرکت های مناطق آزاد کمک کرده است تا اعتبار تجاری، شفافیت و حاکمیت خود را بهبود بخشند.

 

از طریق تلاش مستمر ما برای آموزش مشاغل در مورد خطرات ناشی از تجارت غیرقانونی و جرایم مالی، مشاغل در معاملات خود هوشیارتر شده اند.

 

World FZO گواهینامه Safe Zone خود را به عنوان یک استاندارد جدید انطباق جهانی برای مناطق آزاد طراحی کرده است.

 

این برنامه مفهوم AEO چارچوب WCO SAFE و توافقنامه WTO در زمینه تسهیل تجارت(AEO) اپراتور اقتصادی مجاز(AEO) را ادغام می کند.

 

همچنین برای اطمینان از حداکثر سازگاری بین سایر استانداردهای تعیین شده، از کد رفتاری OECD پیروی می کند.

 

تاکنون، شرکت های موجود در مناطق آزاد اعضای ما در عملیات خود اطمینان بیشتری دارند، به ویژه اینکه گواهینامه به وضوح مناطق آزاد را که در تجارت تمیز مشغول هستند و با الزامات جهانی زنجیره ارزش مطابقت دارد، مشخص می کند.

 

ما همچنان سیاست های خود را مطابق با دستورالعمل های OECD برای ترویج عملیات شفاف و پاسخگو در مناطق آزاد ادامه می دهیم.

 

 

س: پیشنهاد حداقل مالیات جهانی از بیش از 130 کشور حمایت گسترده ای را دریافت کرده است. این چگونه بر استدلال مناطق آزاد تأثیر می گذارد؟

 

پاسخ: پیشنهاد ایجاد حداقل مالیات جامع هنوز به بلوغ کامل نرسیده است و موارد دیگری نیز وجود دارد که قبل از اجرای آن مورد بررسی قرار می گیرد.

 

قلب این پیشنهاد ایجاد تعادل بین فرصت ها برای همه با ارائه یک پایه و حداقل آستانه مالیات است.

 

البته این امر در مورد سودهای خارج از کشور صدق می کند، اگرچه هر دولت مربوطه می تواند نرخ مالیات شرکت های محلی را که برای اقتصاد خود ضروری و مفید می داند، تعیین کند.

 

در این مورد، شرکت های دریایی که نرخ های کمتری را در کشوری دیگر پرداخت می کنند ، ممکن است مشمول مالیات های اضافی توسط دولت محل خود شوند تا با حداقل نرخ مطابقت داشته باشد.

 

از سوی دیگر، مناطق ویژه اقتصادی برای افزایش صادرات، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و اشتغال محلی شناخته شده است.

 

آنها همچنین برای ارتقای سرمایه گذاری و رقابت در اقتصادهای در حال توسعه ضروری هستند.

 

با این حال، از آنجا که هیچ معافیتی از اعمال حداقل نرخ مالیات وجود ندارد، می توان منطقی انتظار داشت که مشاغل و فعالیت های خارج از کشور رعایت کنند.

 

در حال حاضر، قوانین و تفاوت های ظریفی وجود دارد که باید بر اساس طرح OECD تدوین شود و ما مشتاقانه منتظر ثبات بیشتر در حل مسائل هستیم.



                                            منبع: سازمان جهانی مناطق آزاد و ویژه. ترجمه بهرام سبحانی - 28 مهر 1400

   تاریخ ثبت: 1400/07/28     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |