یک کارشــناس اقتصادی اظهار داشــت: به دلیل لابی بورســی ها و نفوذ این جریــان، خواســته های آنها را مســئولان می پذیرند.

 

 

 

 

 

البته باید توجه داشته باشیم که بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را به صورت دستوری تعیین نمی کند.

 

بانک مرکزی سیاســت انقباضی را در پیش گرفته و هر هفته نرخ رشــد پایه پولــی را پایش می کند و همین کنترل، باعث شــده کمبود منابعی در بازار بین بانکی به وجود بیاید که نتیجه آن افزایش نرخ بهره بین بانکی است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، طبق تصمیم شــورای پول و اعتبار و با خواسته وزارت اقتصاد قرار بر شــده که نرخ بهره بین بانکی بالاتر از ۲۰ درصد نرود اما حدود ۲ ماه گذشــته این نرخ به ٣۱.۲۱ درصد هم رســید و بالا رفتــن نرخ بهــره داد عده ای از جمله سازمان بورس و فعالان بازار ســرمایه را درآورد و «احســان خاندوزی» وزیر اقتصاد اعــلام کرد که در جلسه شــورای پول و اعتبار دردباره نرخ بهره بین بانکی تصمیم می گیریم که پس از آن نرخ به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد اما روند صعودی آن متوقف نشد به طوری نرخ بهره به بیش از ۷۰.۲۰ درصد رسیده و گفته می شود به زودی باز هم از ۲۱ درصد عبور می کند.

 

«کامران ندری» کارشــناس اقتصــادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا دربــاره افزایش نرخ بهره بین بانکی و ســیگنال هایی که به بازارهــا می دهد، اظهار داشــت: افزایش نرخ بهــره بین بانکــی تهدیدی برای اقتصاد نیست بلکه در شــرایطی که اقتصاد گرفتار نرخ تورم بالایی اســت، افزایش نرخ بهره بین بانکی هزینه خلق پول در شــبکه بانکی را افزایش می دهد در نهایت خلق پــول کاهش پیدا می کند و در شــرایطی که خلق پول کمتر شــود طبیعتا فشــارهای تورمــی هم کمتر می شــود.

 

وی افزود: بنابراین افزایش نرخ بهره در بازار بین بانکی جلوی رشــد قیمت هــای کالا و خدمات را می گیرد و فرقی نمی کند این کالاها از دســته کالاهای عرفی مورد اســتفاده مردم باشــد یا دارایی های مانند سهام، اوراق بدهی و سایر دارایی ها.

 

این کارشــناس اقتصادی با اشــاره به فاصلــه زمانی اثرگذاری افزایــش نرخ بهره بین بانکــی در کالا و انواع دارایی گفت: افزایش نرخ بهره باعث افت رشــد قیمت کالاها می شــود که زمان تاثیرگذاری آن متفاوت است و ابتدا بــر روی دارایی های مالی اثــر دارد و بعد از وقفه و تاخیری بر رشــد قیمت کالا و خدمات اثر می گذارد.

 

اثر آن بــر روی تورم کالا و خدمات با وقفه ای مشــاهده می شــود اما اثرگــذاری آن بــر روی قیمت ســهام یا دارایی های مالی سریع تر و فوری تر است.

 

ندری درباره اعتراض بازار ســرمایه به افزایش نرخ بهره بین بانکی ادامه داد: به دلیل لابی های بورسی ها و نفوذ این جریان، خواســته های آنها را مسئولان می پذیرند.

 

البته باید توجه داشته باشیم که بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را به صورت دستوری تعیین نمی کند.

 

بانک مرکزی سیاســت انقباضی را در پیش گرفته و هر هفته نرخ رشــد پایه پولی را پایش می کنــد و همین کنترل، باعث شــده کمبود منابعی در بازار بین بانکی به وجود بیاید که نتیجه آن افزایش نرخ بهره بین بانکی است.

 

این کارشــناس اقتصــادی درباره گفته وزیــر اقتصاد مبنی بر اینکه در شــورای پول و اعتبــار درباره کاهش نرخ بهره تصمیم گرفته می شــود و پس از آن نرخ به ۲۰ درصد برگشــت، گفت: این به معنای مداخله دولت در نظام پولی و بانکی است یعنی وزیر اقتصاد به جای اینکه وضعیت کلان اقتصاد را مد نظر قرار دهد و نگاه بخشــی به اقتصاد نداشته باشــد؛ دغدغه حوزه تحت مسئولیت خود یعنی حوزه بــورس را دارد.

 

متاســفانه درگیر این گرفتاری هستیم که مســئولان نگاه بخشی و حوزه ای در تصمیمات دارند و اقتصاد کلان را در نظر نمی گیرند و زمانی که از اســتقلال بانک مرکزی حــرف می زنیم دقیقا به این دلیل اســت که وزیر اقتصاد نتواند بر روی تصمیمات سیاست گذاری پولی اثر بگذارد.

 

ندری تاکید کرد: توافق برای تعیین نرخ بهره بین بانکی نشانه آشکار مداخله وزارت اقتصاد در امور پولی است و با استقلال بانک مرکزی در تعارض است.

 

این کارشــناس اقتصــادی با بیــان اینکه مــردم باید هزینه بخشــی نگری آقایان را بپردازند که این هزینه را هم افزایش نرخ تورم می پردازند، اظهار داشــت: برای اینکه بورس مشکل پیدا نکند باید نرخ رشد پایه پولی را افزایش دهیم که منجر به تورم بیشتر در اقتصاد می شود و در نهایت هزینه حمایت وزیر اقتصاد از بورس را مردم با تحمل افزایش نرخ تورم می پردازند.

 

ندری ادامــه داد: البته باید توجه داشــته باشــیم که افت و خیز یــک تا دو درصــدی نرخ بهره بیــن بانکی نه بر روی بازار ســرمایه و نه بر روی نرخ تــورم اثر گذار نیســت.

 

موضوع این است که مســئولان بازار سرمایه برای توجیه وضعیــت فعلی بازار مستمســک دیگری پیدا نکردند.

 

معمولا در این شــرایط به ســراغ نرخ بهره بین بانکی می روند.

 

وی درباره اثرگــذاری افزایش نرخ بهره بین بانکی بر ســایر نرخ های بانکی گفت: در ایران مســیر ســرایت افزایش نرخ بهره بین بانکی به ســایر نرخ های بانکی مســدود شده اســت.

 

قاعدتا وقتی نرخ بهره بیــن بانکی افزایــش پیدا می کند بایــد نرخ بهره سپرده و تسهیلات هم متناســب با آن حرکت کند اما این مسیر ســرایت به صورت دستوری بسته شده است.

 

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی اجازه اینکه بانک ها بتوانند با تغییر نرخ بهره بیــن بانکی، نرخ بهره سپرده و تهســیلات را تغییر بدهند را نمی دهد بنا بر این مکانیزم نرخ بهره را از کار انداخته ایم.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 15 شهریور 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/06/15     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |