مدیر صندوق امنیت ملی انرژی روسیه از تحریم‌های بیشتر ایران استقبال کرد

 

 

 

 

 

 

روس‌ها از یک سو تحریم‌های بیشتر نفت ایران را خبر خوبی می‌دانند و از سوی دیگر به‌دنبال رسرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران هستند.

 

تناقضی آشکار که گویا منافع دولت روسیه را تامین می‌کند و خبری از توسعه صنعت نفت ایران نیست.

 

 تحریم نعمت است اما نه برای ایرانیان بلکه برای روس‌ها؛ آنها هیچگاه شریک استراتژیک برای ایران نبوده‌اند، تاریخ گواه روشنی بر این مسئله است. مدیر صندوق امنیت ملی انرژی روسیه بار دیگر این موضوع را یادآوری کرد.

 

کنستانتین سیمونوف، در برنامه تلویزیونی  روسیه گفته است: «ایران تحت تحریم‌ها باقی می‌ماند و این تحریم‌ها سخت‌تر نیز می‌شود که اگر بخواهم صادقانه بگویم، این خبر خوبی برای ماست.

 

در آینده ما باید وارد روابط مشارکت اقتصادی شویم و برنامه‌های جاه طلبانه‌ای برای سرمایه‌گذاری، از جمله سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران داریم.»

 

در روزهایی که تحریم‌ها صنعت نفت کشور را فلج کرده است؛ روس‌ها با استقبال از تحریم‌های بیشتر ایران، می‌خواهند صنعت نفت ایران را بیش از گذشته تضعیف کنند.

براساس آمار 80 درصد سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران کاهش یافته است و تنها سرمایه‌گذار خارجی صنعت نفت ایران در سال جاری روسیه بوده است.

این سرمایه‌گذاری روس‌ها تداعی کننده ضرب‌المثل «هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد» است.

در چند دهه اخیر روس‌ها قرارداد و تفاهم‌نامه‌های بسیاری با ایران برای توسعه میادین نفت و گاز منعقد کرده‌اند اما در عمل هیچ یک از آنها به سرانجام نرسیده است.

بسیاری از کارشناسان حوزه نفت بر این باورند که روس‌ها با حضور در پروژه‌های صنعت نفت ایران تعمدا فرصت‌سوزی می‌کنند تا رقیب دیرینه آنها نتواند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد.

مرتضی بهرروزی‌‌فر، کارشناس انرژی در باره‌ی استقبال روس‌ها از تحریم‎‌های ایران می‌گوید: «روسیه از دیرباز رقیب ایران بوده و به همین دلیل تحریم‌ ایران به نفع روسیه تمام می‌‍شود.

اگر ایران موفق به مذاکره با اتحادیه اروپا و آمریکا در مسئله برجام و تحریم‌ها می‌شد؛ می‌توانستیم در کوتاه مدت صد هزار بشکه نفت و میعانات به‌صورت روزانه وارد بازار اروپا کنیم و در بلندمدت نیز حدود 2 میلیون بشکه صادرات به اروپا داشته باشیم. آن زمان روسیه در بازی نفت به حاشیه رانده می‌شد.

در بحث گازی نیز کشورهای اروپایی می‌توانستند میادین گازی را توسعه دهند.

به اعتقاد من تحریم ایران ابزار فشاری روسیه بر اروپا در بحث انرژی است.

نباید این نکته را فراموش کرد که روسیه هیچگاه به‌دنبال توسعه صنعت نفت رقیب‌ خود، ایران نیست.

روس‌ها با حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران می‌توانند مطمئن شوند که این صنعت در ایران رشد نمی‌کنند.»

براساس آمار ایران ایران با مجموع ذخایر 157.8 میلیارد بشکه نفت خام پس از 4 کشور ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا در رتبه چهارم دنیا قرار گرفته است.

همچنین از نظر ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در سال  در مقام اول جهان قرار گرفته است.

ایران درحالی رتبه نخست ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان را داراست که به‌گفته برخی از مسولان امسال با مشکل ناترازی گاز مواجه است و زمستان سختی را در پیش دارد.

مهم‌ترین دلیل این مشکلات عدم توسعه میادین گازی است.

توسعه‌ای که قربانی سومدیریت شده است.

تمامی دولت‌ها به‌دنبال توسعه میادین بوده‌اند اما با اجرای روش‌های تکراری و بی‌نتیجه تاکنون موفق به توسعه مهم‌ترین صنعت کشور نشده‌اند.

 

«پایگاه اقتصادآنلاین - اول آبان 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/08/01     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |