سازمان بورس برای بازنگری در دامنه نوسان شرط گذاشت


در صورتی که بازار ثبات داشته باشد، در سال ۱۴۰۴ نسبت به بازنگری در دامنه نوسان و حجم مبنا اقدام خواهیم کرد.
حجتاله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عصر دیروز، در نشست کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: سال 1403 سالی ویژه و پر از رویدادهای عجیب بود، در نتیجه انصافا مدیریت اقتصاد در این سال، بسیار دشوار بود.
او با اشاره به اینکه بازار سرمایه از جنس امید و صبر است، توضیح داد: با بررسی عملکرد و آمار متوجه می شویم که بازار زنده است و پیش میرود.
به گفته رئیس سازمان بورس، تاکنون ارزش معاملات در بازار به حدود 2550 همت رسیده که بیش از 1500 همت آن، معاملات خرد بوده است.
صیدی اعلام کرد: همچنین رقم تامین مالی از بازار سرمایه به عدد قابل قبول 1130 همت رسید.
ارزش عرضههای اولیه هم حدود 6300 میلیارد تومان بود. البته ما به دنبال ارقام بیشتر هستیم، ولی با همین ارقام امیدها زنده نگه داشته شد و در نیمه دوم سال هم، شرایط بهتر شد.
صیدی افزود: وقتی داشتیم برنامهریزی میکردیم آرزوها این بود که در 6 ماه دوم سال، بازار 25 درصد رشد داشته باشد و شاخص به 2 میلیون و 500 هزار واحد برسد اما در حال حاضر شاخص نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار واحد است.
یعنی شما فعالان و نهادهای مالی بالای 35 درصد بازده را در نیمه دوم سال رقم زدید.
او گفت: امیدواریم در شاخص هم وزن هم که وضع مطلوبی نداشت به شرایط بهتری برسیم. دلیل مطلوب نبودن شاخص هم وزن این بود که شرکتهای کوچک و متوسط رشد آنچنانی نداشتند.
البته امیدواریم در سال 1404 از این ظرفیت استفاده شود.
او با بیان اینکه در سال 1404 برخی عدم تعادلهای ساختاری ادامه خواهد داشت، توضیح داد: مقام معظم رهبری هم دیروز اشاره کردند که مسئله اصلی کشور، اقتصاد است.
وقتی که فعالان بازار این را می شنوند، در مییابند که همت خوبی برای اداره اقتصاد وجود دارد.
رئیس سازمان بورس اعلام کرد: بسته عملیاتی 5 محوری رئیس جمهوری، شامل راهکارهایی برای حل مسائلی از جمله ناترازیها، رشد اقتصادی، بهبود معیشت، ثبات اقتصادی و مهار تورم است، در نتیجه بسیار حائز اهمیت است.
او در عین حال افزود: برای اینکه برنامههای مزبور اجرایی شود باید همکاری کاملی بین ارکان وجود باشد.
صیدی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: در بازار سرمایه با توجه به ظرفیتهایی که وجود دارد باید بازده خوبی را رقم بزنیم.
او توضیح داد: برای این کار 3 برنامه را اعلام و طراحی کردهایم.
اولین برنامه ارتقا کارایی بازار است، یعنی اینکه شفافیت و افشای کافی و نقدشوندگی در بازار وجود داشته باشد.
او افزود: دومین برنامه، بهبود و ارتقای نظام راهبری شرکتی است و برنامه سوم نیز، توسعه بازار است که این هدف در گرو عرضههای اولیه و توسعه ابزارها است، با این هدف که بازار عمق و وسعت پیدا کند.